Duża zmiana w gamie Dacii Duster. Za 119 900 zł masz wersję ostateczną
Z gamy aktualnej Dacii Duster znika zestaw „miękka hybryda i 4x4”. Spokojnie: odmiana z napędem na cztery koła nadal będzie dostępna, ale zadziała trochę inaczej.

Dacia przed końcem roku wpuściła trochę świeżego powietrza do swoich cenników. Pisaliśmy właśnie o zmianach w modelu Bigster: tam usunięto wersję mild hybrid 130 4x4. Miała silnik 1.2 TCe, 6-biegową skrzynię i napęd 4x4. Zamiast niej od teraz oferowana jest odmiana hybrid-G 150 4x4. Bigster w tej odmianie również ma 1.2 TCe, ale może jeździć na LPG, ma automatyczną 6-biegową dwusprzęgłową skrzynię i napęd 4x4. A co z Dusterem?
Co wydarzyło się w cenniku modelu Duster?
Nie zgadniecie: dokładnie to samo. Duster to - w dużym uproszczeniu - krótszy Bigster (tak naprawdę odwrotnie, czyli Bigster to długi Duster, ale nie bądźmy drobiazgowi), więc tego typu zmiana była w pełni spodziewana.

W najnowszym cenniku, obowiązującym od 19 listopada, pojawiła się wersja o nazwie hybrid-G 150. Literka „G” sygnalizuje, że mamy do czynienia z instalacją gazową. 150 to moc, „hybrid” oznacza obecność dodatkowego silnika elektrycznego, a 4x4 jest teraz realizowany w taki sposób, że za napęd osi tylnej odpowiada właśnie motor na prąd. Moc na koła przenosi 6-biegowy, dwusprzęgłowy automat.
Czyli można kupić hybrydę z fabrycznym gazem
To już brzmi jak bardzo dobra recepta na oszczędzanie paliwa. Również połączenie 4x4 z automatem to coś, co klienci raczej sobie cenią (może poza garstką kupujących wozy do pracy w naprawdę ciężkich warunkach, w firmach zajmujących się drogownictwem).
Taki Duster osiąga 100 km/h w 10,2 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 180 km/h. Dla porównania, wersja hybrid 155 bez instalacji gazowej i bez napędu na cztery koła, rozpędza się do setki w 9,4 s. Tak samo szybka jest wersja benzynowa 140 KM z manualem. Hybryda przegrywa więc spod świateł, ale jest wygodniejsza dla kierowcy i pewniejsza na śniegu albo szutrze.

Dacia Duster 4x4 kosztuje od 119 900 zł
Nie można zestawić hybrydy z gazem 4x4 z bazowym wyposażeniem, mówimy już więc o drugiej od dołu cennika wersji Expression, wyposażonej m.in. w kamerę cofania i 17-calowe alufelgi. Kolejne w hierarchii Extreme ma jeszcze m.in. automatyczną klimatyzację (w tańszych wersjach jest manualna), fotel pasażera z regulacją wysokości i automatycznie składane lusterka. Cena: 125 900 zł.
Topowa wersja Journey kosztuje 126 100 zł (mała dopłata!) i zyskuje m.in. 18-calowe alufelgi i bardziej rozbudowany system multimedialny z głośnikami Arkamys 3D Sound (to po co brać Extreme?).
Dla porównania, wcześniejszy Duster 4x4 kosztował od 111 900 zł
Nie miał jednak automatycznej skrzyni. W ramach ostatnich obniżek jego cena spadła zaledwie do 106 900 zł - ale taki Duster ze 130-konnym silnikiem i miękką hybrydą był zapewne droższy przy tankowaniu (brak gazu, brak hybrydy), no i trzeba było samemu zmieniać biegi. Do tego był wolniejszy (11 sekund do setki). Biorąc pod uwagę to, o ile wygodniej będzie teraz, różnica w cenie nie jest szokująca.







































