REKLAMA

Renault coraz bliżej z Chińczykami. Dostanie od nich dwa modele

Koncern Renault coraz bardziej zacieśnia swoją współpracę z chińskim Geely. Po tym, jak zawiązali spółkę tworzącą razem układy napędowe, czy jak Renault wypuściło model Grand Koleos będący de facto Geely ze znaczkiem w kształcie rombu, przyszedł czas na kolejne dwa modele.

Renault coraz bliżej z Chińczykami. Dostanie od nich dwa modele
REKLAMA

Pod koniec maja Renault i Geely ogłosiły powstanie spółki HORSE Powertrain Limited, która ma opracowywać układy napędowe dla samochodów obydwu koncernów - zarówno spalinowe, jak i elektryczne, czy hybrydowe. Współpraca idzie na tyle dobrze, że zacieśnia się coraz bardziej, czego wyraz dostaliśmy w ostatnich dniach.

REKLAMA

Brazylia obszarem współpracy

Nie dalej niż dwa tygodnie temu, Renault ogłosiło sfinalizowanie umowy z Geely, stanowiącą podstawę do rozwoju współpracy w Brazylii. Natomiast we wtorek grupa Renault ogłosiła, że w drugiej połowie 2026 r. zamierza wprowadzić do Brazylii dwa nowe modele, korzystając z technologii swojego chińskiego partnera. Nie znamy wielu szczegółów na ich temat - wiadomo tyle, że bazują one na platformie GEA, opracowanej przez Geely w celu tworzenia na niej samochodów hybrydowych i elektrycznych. Taka decyzja nie jest dla Reanult pierwszyzną, bowiem w Korei Południowej sprzedawany jest model Grand Koleos, będący bliźniakiem Geely Monjaro.

Renault Grand Koleos
Renault Grand Koleos

Oprócz nowych modeli, Geely będzie mogło produkować swoje modele w brazylijskich zakładach Renault. Oba koncerny zadeklarowały również, że zainwestują 3,8 mld reali (2,6 mld zł) w nowoczesny kompleks przemysłowy w tym kraju.

Dla Geely decyzja ta jest swoistą kontrą na działania rywala w postaci BYD, który buduje swoją fabrykę w Kraju Kawy i szybko zyskuje na popularności dzięki niedrogim modelom elektrycznym i hybrydowym typu plug-in - Geely jest zaś na tym rynku od niedawna, oferując dwa modele EX2 i EX5 poprzez sieć dealerską Renault. Drugi z nich jest oferowany również u nas.

Geely EX5

Dla Francuzów może to zaś oznaczać chęć zwiększenia konkurencyjności wobec trzech producentów niemal tradycyjnie rządzących tamtejszym rynkiem - Fiata, Volkswagena i General Motors. Należy również pamiętać, że Brazylia jest rynkiem głodnym, w którym sprzedaż ostatnimi czasy rośnie.

Na tym jednak nie koniec

Według deklaracji Renault ​​obaj producenci stworzą nową platformę dla samochodów o zerowej emisji - na jej bazie powstanie kolejny, nowy model z rombem w logo, który ma zostać wprowadzony na rynek w 2027 r. W tym momencie jak echo odbijają się słowa byłego już prezesa Renault, Luki de Meo - Włoch mówił niegdyś, jak wiele Europa może się od Chińczyków w dziedzinie motoryzacji, puszczając oko za Wielki Mur. I choć pan de Meo już zajmuje się drogimi torebkami, to Renault pod rządami Francois Provosta kontynuuje jego myśl, kumając się z Chińczykami coraz lepiej.

Geely również chce pokorzystać na tej współpracy - w obliczu rosnącej konkurencji ze strony chińskich producentów samochodów, firma z Hangzhou chce rozszerzyć swoją działalność, gdyż mimo sporego potencjału jak na chińskie warunki, ich obecność w Europie jest dość mikra. No chyba że mówimy nie tylko o Europie Zachodniej. W Rosji Geely jest niezwykle aktywne, osiągając godne podziwu obroty w rublach, a na Białorusi, jest dosłownie hegemonem.

Jednak obecnie celem jest Ameryka Łacińska; jeżeli jednak ta współpraca wypali, możemy się spodziewać, że Geely będzie korzystać z pomocy Renault także w Europie - i zapewne vice versa.

Więcej o Renault przeczytasz tutaj:

REKLAMA

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-11-21T19:41:30+01:00
Aktualizacja: 2025-11-21T17:19:27+01:00
Aktualizacja: 2025-11-21T15:25:08+01:00
Aktualizacja: 2025-11-21T12:40:14+01:00
Aktualizacja: 2025-11-21T11:12:42+01:00
Aktualizacja: 2025-11-20T10:19:59+01:00
Aktualizacja: 2025-11-19T18:49:05+01:00
Aktualizacja: 2025-11-19T15:58:18+01:00
Aktualizacja: 2025-11-19T12:55:20+01:00
Aktualizacja: 2025-11-19T11:25:48+01:00
Aktualizacja: 2025-11-19T11:00:59+01:00
Aktualizacja: 2025-11-18T12:18:41+01:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA