Dostawczy elektryczny BYD ETP3: test, zasięg, ładowność, cena. I podróż w przeszłość
Jeździłem przez kilka dni elektrycznym samochodem dostawczym BYD ETP3. Z funkcjonalnego punktu widzenia nie da się mu nic zarzucić, ale zajęcie miejsca za kierownicą przenosi nas w czasy, gdy upadały zakłady Jelcz, a w Polsce koncerty grała Avril Lavigne.
![Dostawczy elektryczny BYD ETP3: test, zasięg, ładowność, cena. I podróż w przeszłość](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2024/01/byd-etp3-12-1180x645.jpg)
Często ostatnio piszemy o marce BYD, a to dlatego, że z uwagi na swoje sukcesy nie tylko w Chinach, budzi ona wielkie i zrozumiałe zainteresowanie. Wprawdzie w Polsce teoretycznie można kupić samochody osobowe BYD, ale sprzedaż ogranicza się do kilku ogłoszeń w internecie ze zdjęciami prasowymi zamiast realnych. Zupełnie inaczej jest z dostawczakami tej marki, których polski dealer znajduje się w mazowieckiej miejscowości Cząstków Polski. To właśnie stamtąd odebrałem BYD-a ETP3, czyli małe auto dostawcze napędzane wyłącznie prądem.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2024/01/byd-etp3-15-1024x682.jpg)
W ofercie polskiego importera BYD są trzy modele, z tego dwa to typowe ciężarówki: ETH8 i ETM6
Trzeci model to ETP3: mały van, wielkości Nissana NV200. Debiutował w roku 2014, ale już chyba w tym 2014 roku nie był przejawem nadmiernej nowoczesności. W Chinach nazwano go BYD M3, co w oczywisty sposób nie mogło utrzymać się na rynku europejskim. W ofercie na rynku rodzimym były (lub są) aż trzy wersje układu napędowego, to jest benzynowy 1.5, hybryda plug-in (też 1.5, tyle że plus zasięg na elektryczności do 60 km) i w pełni elektryczny. Tylko ten ostatni jest eksportowany do Europy i oferowany np. w Norwegii, a teraz też i w Polsce.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2024/01/byd-etp3-1-1024x682.jpg)
Jest to auto porównywalne funkcjonalnością z typowymi europejskimi kombivanami, jak Renault Kangoo. Wszystko wiadomo? Prawie wszystko, bo jeszcze wypada wspomnieć o takich nieistotnych danych technicznych jak:
- ładowność: 780 kg (całkiem dobra)
- długość/rozstaw osi: 446/272,5 cm
- moc silnika w kW: 35
- prędkość maksymalna: 100 km/h
- pojemność akumulatora: 50 kWh
- zasięg: 233-275 km
- maksymalna moc ładowania: DC 50 kW, AC 6,6 kW
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2024/01/byd-etp3-2-1024x682.jpg)
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2024/01/byd-etp3-3-1024x682.jpg)
Na Youtube są już testy BYD-a ETP3 i kilka z nich obejrzałem
Jest nawet taki po polsku, chociaż kręcony w Norwegii. Autorzy testów nie pozostawiają na BYD-zie suchej nitki, nazywając go najgorszym samochodem elektrycznym, jakim jeździli. W zupełności nie mogę się z tym zgodzić. Owszem, jest to pojazd dość prymitywny i pozbawiony wygód. Jego deska rozdzielcza prezentuje się wręcz śmiesznie jak na dzisiejsze czasy. I co z tego, skoro ten rodzaj pojazdu kupujemy naszemu pracownikowi, żeby jeździł nim w godzinach pracy? Nie musi on/a przecież pławić się w luksusie, wożąc coś z miejsca na miejsce.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2024/01/byd-etp3-4-1024x682.jpg)
To prawda, że pozycja za kierownicą jest co najmniej dziwna, ponieważ przy maksymalnym odsunięciu fotela idealnie sięgam nogami do pedałów, ale do kierownicy muszę już się nachylać. Gdybym się przysunął, kierownicę miałbym w idealnym miejscu, ale musiałbym podkulać kolana. To też prawda, że ogrzewanie jest umiarkowanie skuteczne i że można skierować pewne uwagi wobec wyciszenia.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2024/01/byd-etp3-7-1024x682.jpg)
I CO Z TEGO
Całkiem spora paka z metalową podłogą jest dostępna z trzech stron, bo drzwi przesuwne są i po prawej, i po lewej. Auto ma wprawdzie podnoszoną klapę z tyłu, co utrudnia załadunek w ciasnych miejscach, ale da się z tym żyć. Z kolejnych zalet, to podłoga znajduje się nisko jak na auto elektryczne, które często mają akumulatory pod nadwoziem, a do tego jeszcze całość przestrzeni ładunkowej jest oświetlona bardzo skutecznym plafonem LED. Zdążyłem przewieźć ETP3 trochę gratów i jako pojazd do wożenia rzeczy sprawdził się w stu procentach. Zresztą polecam jeździć obciążonym, bo bez obciążenia tylne zawieszenie jest sztywne jak konwencja wyborcza... albo nieważne. Jest po prostu niemiłosiernie twarde.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2024/01/byd-etp3-16-1024x682.jpg)
Prędkość maksymalna 100 km/h nie jest problemem
I tak się nim tyle nie rozpędziłem, chociaż 90 km/h utrzymuje całkiem bezproblemowo. Układ kierowniczy nie przekazuje zbyt wiele informacji kierowcy, ale w ogóle mi to nie przeszkadza, wystarczy jeździć wolno i unikać gwałtownych manewrów. To po prostu nie jest wóz na autostradę i już, trzeba się nim kręcić po mieście. Można wtedy w pełni doceniać jego wspaniały retrowygląd z ekranem jak sprzed 20 lat, z analogowymi wskaźnikami czy z konsolą środkową wyglądającą trochę jak z Opla Insigni, tyle że pierwszej generacji. Bardzo spodobały mi się sloty na karty SD w konsoli środkowej ukryte pod plastikowymi klapkami. Jestem pewien, że już gdzieś coś takiego widziałem, tylko nie pamiętam gdzie.
![byd etp3](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2024/01/byd-etp3-9-1024x682.jpg)
Jeśli powyższe cechy dla kogoś wada, to znaczy że myli ważne cechy auta dostawczego z cechami auta osobowego. Samochód użytkowy jest im prostszy, tym lepszy. BYD ETP3 to taki wózek akumulatorowy, który ma robić robotę. Dlatego bardzo trudno ocenia się samochody użytkowe w kilkudniowym teście, bo tak naprawdę należałoby je podręczyć przez rok i sprawdzić, jak naprawdę zachowują się przy długotrwałej pracy.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2024/01/byd-etp3-7-1024x682.jpg)
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2024/01/byd-etp3-11-1024x682.jpg)
Z wyposażenia BYD ETP3 ma klimatyzację i wielofunkcyjną kierownicę
Ma też komputer pokładowy. Systemów wspomagania kierowcy nie posiada, trzeba radzić sobie samemu. Ale z tego, co zdążyłem się zorientować, to napęd jest na przód, więc raczej nie grozi nam pójście bokiem po śniegu. O tym, jak dawno opracowywano BYD-a ETP3 dość wyraźnie świadczą też napisy na ekranie kamery cofania lub na wyświetlaczu między zegarami, które były tłumaczone na angielski w czasach, gdy Chińczycy próbowali jeszcze robić to sami korzystając ze słownika. I tak po włączeniu prądu wita nas napis: „Started, Can go to D shift and run”, czyli „wystartowane, może iść do D przełączyć i uciekać”. Kamera cofania natomiast jest opatrzona napisem „Reverse image,please check peripheral conditions to ensure safety”. Brzmi jak coś, co wyprodukowałby automatyczny translator z chińskiego na angielski.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2024/01/byd-etp3-6-1024x682.jpg)
Spodobała mi się jedna funkcja ładowarki
Chodzi o tę cegłę z wtyczką podłączaną do gniazdka 230V. Ma ona przełącznik między 8 a 16 A, dzięki czemu możemy sobie wybrać jakim prądem chcemy ładować. Jeśli mamy instalację, która przyjmuje natężenie 16 amperów, to możemy ładować prądem jednofazowym o mocy 2,7-3,0 kW, po przełączeniu na 8 A jest to 1,4 kW na godzinę. Oczywiście ETP3 da się też ładować ze stacji ładowania prądem stałym, czyli DC, ale nie próbowałem, bo jak już ustaliliśmy – nie mam o tym pojęcia i nie powinienem w ogóle dotykać się do samochodów elektrycznych, skoro się na nich nie znam. O do licha, chyba właśnie przetestowałem kolejny samochód elektryczny bez zgody samozwańczej brooklyńskiej rady elektrofili.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2024/01/byd-etp3-8-1024x682.jpg)
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2024/01/byd-etp3-13-1024x682.jpg)
BYD ETP3: podsumowanie
Na pewno jesteście ciekawi ile kosztuje ten pojazd. Otóż nikt dokładnie nie wie, ponieważ w ogłoszeniu od dealera podane są trzy różne ceny: 139 900 zł netto przed dofinansowaniem, 99 900 zł netto z dofinansowaniem i 122 877 zł brutto po dofinansowaniu. Czyli nie wiadomo dokładnie ile się zapłaci, to zależy od wielu czynników. Na pewno jednak nie jest to cena wygórowana za dostawczaka, który w ciągu kilku najbliższych lat nie będzie podlegał żadnym restrykcjom we wjeździe do centrum miasta, czy to Warszawy, Krakowa czy Wrocławia. Klienci z największych miast Polski mogą go więc rozważyć, zwłaszcza że poza wjazdem w dowolną strefę środowiskową jeździ też legalnie po buspasie i parkuje za darmo. W przypadku firm mających siedziby z dala od wielkich miast nadal lepiej sprawdzi się dieselek.
![byd etp3](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2024/01/byd-etp3-17-1024x682.jpg)