Dostałem zdjęcie Lancera z Japonii. Ono zupełnie nie ma sensu
Dostałem właśnie zdjęcie z Japonii. Zostało zrobione w Shinjuku, czyli w takiej stosunkowo bogatej części Tokio. Widnieje na nim czerwony klasyczny samochód z pokaźnym napisem Lancer. Czy to rasowy JDM w czystej postaci? Nic bardziej mylnego.

Zobaczywszy zdjęcie, nie rozpoznałem auta. Czerwony, dwudrzwiowy sedan. Zacząłem mu się przyglądać i znalazłem jak byk napisane na boku L A N C E R. No, ciekawie - pomyślałem. I zacząłem wertować historię Mitsubishi w poszukiwaniu korzeni Lancera. Ku swojemu absolutnemu zdziwieniu nie znalazłem niczego przypominającego samochód ze zdjęcia. Dlaczego? Bo to nie jest Mitsubishi. To jest... Dodge Lancer.
Wiem co będziecie pisać: że co to w ogóle ma znaczyć, jak to „przepan redachtór” nie rozpoznał, przecież widać od razu, że to Dodge. Być może, ale spójrzcie sobie w serduszka - kto z was od razu rozpoznał ten model? Szczególnie widząc napis Lancer i wiedząc, że fotografia została wykonana w samym centrum stolicy Japonii.

Lancer, ale nie Mitsubishi
Słowo lancer oznacza w języku angielskim ułan. Taka nazwa została użyta przez Dodge'a trzy razy i za każdym razem dotyczyła zupełnie innego samochodu. Pierwszy Lancer pochodził z lat 50. To była duża limuzyna z silnikiem V8 występująca w trzech wersjach: Coronet Lancer, Royal Lancer i Custom Royal Lancer.

Następnie nazwa Lancer trafiła na karoserię kompaktowego modelu
Dodge Lancer do była taka droższa wersja Chryslera Valianta. Coś jak obecnie Audi A3 dla VW Golfa. To właśnie taki samochód jest na zdjęciu z Tokio. Auto było w produkcji od 1960 do 1962 roku i występowało w czterech wersjach nadwoziowych, jako dwu- i czterodrzwiowy sedan, dwudrzwiowy hardtop (brak słupka B) oraz czterodrzwiowe kombi.

Pod maskami Lancerów pracowały 6-cylindrowe silniki o pojemności 2.8 lub 3.7 z serii Chrysler Slant-6. Słabszy miał 102 KM a mocniejszy 147 KM. Zestaw Hyper Pak podnosił moc odpowiednio do 150 KM oraz 199 KM. Auta miały napęd na tył i 3-biegowe przekładnie manuale lub automatyczne. Co ciekawe w RPA Lancer z kierownicą po prawej stronie był sprzedawany w latach 1961-1963 pod nazwą DeSoto Rebel. Z kolei w USA po roczniku 1962 roku serię modelową przemianowano na dużo bardziej znanego historycznie Dodge'a Darta.
Ostatni Lancer
Po raz ostatni nazwa Lancer wróciła do oferty marki Dodge w latach 80. To był badge engineering miałkiego Chryslera LeBaron. Warto jedynie wspomnieć o modelu Lancer Shelby, który powstał w 800 egzemplarzach. Miał silnik 2.2 turbo o mocy 178 KM, który może nie był szybki, ale za to dużo palił.

A gdzie w tym wszystkim Mitsubishi Lancer? No właśnie nigdzie i to mi nie pasowało od samego początku. Ale więcej o Lancerach spod znaku trzech diamentów możecie poczytać tutaj:
- Mitsubishi wskrzesi legendę. Uważaj czego sobie życzysz, bo możesz to dostać
- Pamiętacie BMW pokryte lakierem pochłaniającym światło? Coś takiego da się kupić
- Żegnaj, Mitsubishi. Kiedyś robiliście fajne auta. Oto Lancer Evo i nie tylko
- Oto idealny samochód, by zdenerwować wszystkich. Mitsubishi Impreza Evo. Albo Subaru Lancer STI