Proszę, oto pana samochód z gwarancją. Ma 200 000 km przebiegu. Nadchodzą nowe czasy
Auta z dużymi przebiegami a gwarancja. Ten temat jeszcze niedawno nie istniał, ale teraz się to zmienia. Dwieście tysięcy kilometrów to nowe sto tysięcy.
![Auta z dużymi przebiegami a gwarancja](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/06/toyota-supra-historia-22.jpg)
„Sto tysięcy kilometrów? Ten samochód nadaje się już tylko na złom, zaraz trzeba będzie mu zrobić remont generalny silnika!” – gdybyśmy przenieśli się wehikułem czasu do lat 70. czy 80, takie rozmowy byłyby na porządku dziennym, zwłaszcza w Polsce. Produkty FSO nie były trwałe. Czy to przez nie w społeczeństwie panuje od lat głęboka nieufność wobec aut z większymi przebiegami? Pewnie tak. Dodajmy do tego proceder kręcenia liczników, który przez wiele lat miał się doskonale. Wielu z nas narzekało na awarie aut, które przytrafiały się „już przy 200 tysiącach” nie mając pojęcia, że tak naprawdę wóz pokonał już dwa albo i trzy razy tyle.
Ale czasy się zmieniają
Utrudnienia prawno-techniczne związane z fałszowaniem stanu licznika zmieniają krajobraz. Klienci powoli akceptują fakt, że kilkunastoletni samochód może mieć na liczniku ponad 300 tysięcy kilometrów. Z czwórką z przodu nadal jest kłopot, ale wierzę, że i to się zmieni. W wielu przypadkach wolałbym zresztą kupić auto z dużym przebiegiem. Co miało się zepsuć i zużyć, już się zepsuło, zużyło i zostało wymienione. Jeśli są na to dokumenty, można uznać to za niezły interes. Zwłaszcza że po wielu wnętrzach w ogóle nie widać kilometrów. I to dlatego BMW E39 czy Audi A6 potrafiły mieć i 600 tysięcy „skorygowane” na 220…
![zdjęcie licznika](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/01/mercedes-sprinter-licznik.jpg)
Auta z dużymi przebiegami a gwarancja
Zajrzyjmy na chwilę za Ocean. Wielu klientów – podobnie zresztą jak w Polsce - decyduje się tam na samochody używane z programów certyfikowanych przez markę. Auta kosztują wtedy odpowiednio więcej niż te z komisów, ale są objęte gwarancją.
Więcej ciekawostek ze świata aut używanych:
Toyota oferuje kilka rodzajów gwarancji, zależnie od tego, o jak wiekowym aucie i z jakim przebiegiem mówimy. Obecnie rozważa wprowadzenie „srebrnego certyfikatu”. Gwarancja będzie obowiązywać przez rok lub 20 000 km. Objęte zostaną nią auta z przebiegiem nawet 200 000 kilometrów.
Auta z dużymi przebiegami a gwarancja – dlaczego?
„Samochody są ogólnie rzecz biorąc bardziej niezawodne niż dawniej, a ludzie używają ich dłużej” – tak tłumaczone jest przesunięcie „magicznej”, gwarancyjnej granicy. Na podobny krok decyduje się też Honda.
![Auta z dużymi przebiegami a gwarancja](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/12/Toyota-GT86.jpg)
Ruch Toyoty jest interesujący również dlatego, że nowy program obejmie nie tylko Priusy, Corolle i RAV4 – dla których, umówmy się, 200 000 km to żaden przebieg – ale i modele sportowe. GT86 albo Supra z przebiegiem 200 000 km i na gwarancji? Interesujące, zwłaszcza że Supra to przecież tak naprawdę BMW.
Podobnych ruchów należy spodziewać się też i u nas. Wbrew biadoleniu internetowych specjalistów, auta są zazwyczaj coraz trwalsze. Możecie zacząć się już kłócić.