Jak działają układy plug-in w samochodach Audi? To musisz wiedzieć o tym napędzie

Lokowanie produktu: Audi

Hybrydy plug-in zyskują coraz większą popularność również w Polsce, mimo braku ulg podatkowych dla ich posiadaczy. Tego typu napęd łączy zalety samochodów elektrycznych - ciszę i bezemisyjność - z wszechstronnością aut spalinowych, oferując wyjątkową elastyczność. Wie o tym doskonale Audi, które konsekwentnie rozszerza gamę swoich hybryd z wtyczką. 

Jak działają układy plug-in w samochodach Audi? To musisz wiedzieć o tym napędzie

Wszystkie najważniejsze modele niemieckiego producenta można zamawiać w wersji z układem hybrydowym nowej generacji. Mowa o Audi A5, A6 oraz Q5. Układy nowej generacji poznacie po dopisku e-hybrid, dzięki czemu nie będzie problemu z identyfikacją danego modelu. 

Nowa generacja hybryd plug-in oferuje sportowe, ale i równocześnie komfortowe wrażenia z jazdy, a kierowca może korzystać z równowagi pomiędzy osiągami a oszczędnością. Zwiększona pojemność akumulatorów pozwala pokonywać znaczną część trasy na napędzie elektrycznym, Samochód jest jednak tak elastyczny, że w razie potrzeby kierowca otrzymuje pełną moc obu silników w ułamku sekundy. Nowe układy zasadniczo pracują na napędzie elektrycznym tak długo, jak to możliwe, żeby w pełni wykorzystać dużą pojemność akumulatora. 

Modele hybrydowe nowej generacji są dostępne w dwóch wariantach mocy - 220 kW (299 KM) i 270 kW (367 KM). W obu wersjach sercem układu jest silnik 2.0 TFSI o mocy 185 kW. Napęd elektryczny zapewnia synchroniczny silnik z magnesami trwałymi o mocy szczytowej 105 kW. Silnik elektryczny jest zintegrowany z obudową siedmiobiegowej skrzyni biegów S-Tronic. Co ciekawe - maksymalny moment obrotowy jest dostępny nawet na biegu jałowym. W hybrydach plug-in Audi zastosowało falownik - urządzenie sterujące pracą silnika elektrycznego - nowej generacji, który jest mniejszy, lżejszy, ale jednocześnie bardziej wydajny. 

Kluczem do sukcesu nowych układów plug-in Audi jest akumulator wysokonapięciowy, który ma pojemność 25,9 kWh i można go naładować do pełna w 2,5 godziny dzięki obsłudze ładowania AC 11 kW  - to znaczny wzrost w stosunku do poprzedniej generacji, która obsługiwała 7,4 kWh. Zapewnia zasięg przekraczający 100 km. Akumulatory składają się ze 102 ogniw wysokiej gęstości. Zebrane są w 6 stosach po 17 ogniw w każdym. Nowym podejściem Audi jest zastosowanie technologii cell-to-pack, Ogniwa nie są umieszczane w module akumulatorowym, ale są bezpośrednio przyklejane do obudowy akumulatora. Dzięki temu uzyskuje się wyższą gęstość i zawartość energii przy mniejszym zużyciu miejsca. Akumulator wysokonapięciowy ma wymiary zaledwie 962 x 996 x 177 mm. 

Rekuperacja na nowym poziomie

W najnowszych modelach hybrydowych Audi zwiększyło wydajność hamowania rekuperacyjnego, a stopień jego efektywności można regulować za pomocą manetek przy kierownicy. Dodatkowo po aktywacji funkcji rekuperacji samochód automatycznie odzyskuje energię  w oparciu o dane trasy zapisane w nawigacji. System zapamiętuje informacje o nachyleniu, promieniu zakrętu, znakach drogowych, a nawet ograniczeniach prędkości. Pod uwagę bierze również ruch z przodu. W trybie automatycznym informacje z systemów predykcyjnych są wykorzystywane do efektywniejszego odzyskiwania energii. Rekuperacja jest skuteczniejsza dzięki zoptymalizowanej interakcji między mechanicznym hamulcem ciernym a odzyskiem energii za pośrednictwem silnika elektrycznego. Wciśnięcie pedału hamulca podczas zwalniania pozwala odzyskać aż do 88 kW mocy i zasilić akumulator HV. Silnik elektryczny pracujący jako generator odpowiada za ponad 90 proc. wszystkich procesów hamowania. Klasyczne hamulce używane są tylko do mocniejszego hamowania, ale nie ma to wpływu na odczucie hamowania dla kierowcy, ponieważ pedał hamulca i hydraulika hamulca są rozłączone. 

Kierowca może regulować stopień rekuperacji w trybie EV za pomocą łopatek przy kierownicy, dokładnie tak samo, jak ma to miejsce w przypadku modeli całkowicie elektrycznych. Lewa łopatka zwiększa intensywność hamowania i jednocześnie stopień odzyskiwania energii, a prawa zmniejsza. Istnieje możliwość wybrania zerowego poziomu, wtedy energia jest odzyskiwana wyłącznie po naciśnięciu hamulca. 

Dwa tryby, dwa różne charaktery tego samego samochodu

Hybrydy plug-in Audi działają w dwóch trybach: EV i Hybrid, a samochód uruchamia się w ostatnio wybranym trybie. W trybie EV działa wyłącznie silnik elektryczny, aż do rozładowania akumulatora. Prędkość na samym silniku elektrycznym jest ograniczona do 140 km/h. Jednak inżynierowie Audi przewidzieli sytuacje, w których może zajść potrzeba użycia silnika spalinowego nawet w trybie EV - czy to przy włączeniu go manualnie za pomocą przełącznika znajdującego się pod wyświetlaczem panoramicznym, czy to podczas kickdownu przy wyprzedzaniu.

W trybie hybrydowym system zarządzania energią utrzymuje pewien poziom naładowania akumulatora w razie potrzeby, żeby wykorzystać go później, np. w trakcie jazdy z niewielkimi prędkościami. Poziom naładowania ustalany jest automatycznie, ale kierowca za pomocą suwaka może zmienić tę wartość w ustawieniach. Jest to zupełna nowość w samochodach niemieckiego producenta. W zależności od wybranego poziomu akumulator zostanie doładowany lub rozładowany, tak żeby zapewnić poziom naładowania wybrany przez użytkownika. Jeżeli zaś chodzi o samą kwestię ładowania akumulatora przy pomocy silnika spalinowego, to w hybrydach plug-in nowej generacji do Audi rozwiązano ją w trosce o środowisko, ale z zapewnienie maksymalnej wydajności. Silnik spalinowy ładuje akumulator tylko przy prędkościach powyżej 65 km/h. W taki sposób można naładować akumulator do 75 proc. pojemności. 

Niezależnie od pokonywanej trasy tryb hybrydowy jest najbardziej wydajny pod kątem zużycia. W zależności od potrzeb kierowcy i sytuacji na drodze auto systemy pokładowe decydują o tym, w jakim trybie jeździć, żeby zapewnić najwyższą wydajność. W mieście preferowana będzie jazda na silniku elektrycznym, a w trasie przy wysokich prędkościach system hybrydowy optymalnie łączy pracę silnika spalinowego i elektrycznego. Jeżeli kierowca włączy nawigację pokładową, żeby ta zaprowadziła go do celu podróży, to system weźmie pod uwagę planowaną trasę i wybierze najlepsze tryby jazdy do poszczególnych odcinków. Przy czym układ hybrydowy jest tak skonstruowany, że jeżeli kierowca będzie chciał, to przejedzie cały dostępny zasięg bez włączania silnika spalinowego. To umiejętność, którą nabywa się w trakcie korzystania z hybrydy plug-in. 

Hybrydy plug-in to najlepsze połączenie cech samochodu elektrycznego i spalinowego. 

Jeżeli zależy ci na osiągach, komforcie i spokoju wynikającym z użytkowania samochodu z silnikiem spalinowym, a jednocześnie chciałbyś pokonywać bezszelestnie i bezemisyjnie kilometry w mieście, to hybryda plug-in jest świetnym rozwiązaniem. Układy nowej generacji od Audi pokazują, że hasło przewaga dzięki technice nigdy nie było bardziej aktualne. Sprawdź pełną gamę modeli Audi e-hybrid na stronie Audi.pl i umów się na jazdę próbną, żeby samemu sprawdzić jak dobry jest ten napęd. 

Dane dotyczące spalania hybrydowych Audi znajdziecie na stronie producenta.

Lokowanie produktu: Audi
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-07-15T15:47:15+02:00
Aktualizacja: 2025-07-15T14:33:55+02:00
Aktualizacja: 2025-07-15T07:55:18+02:00
Aktualizacja: 2025-07-14T19:28:08+02:00
Aktualizacja: 2025-07-14T18:32:16+02:00
Aktualizacja: 2025-07-14T17:53:04+02:00
Aktualizacja: 2025-07-14T17:43:52+02:00
Aktualizacja: 2025-07-14T16:00:36+02:00
Aktualizacja: 2025-07-14T14:49:40+02:00
Aktualizacja: 2025-07-13T18:10:45+02:00
Aktualizacja: 2025-07-13T10:33:57+02:00
Aktualizacja: 2025-07-12T09:00:07+02:00
Aktualizacja: 2025-07-11T17:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-11T11:44:45+02:00