REKLAMA

Od dziś zmiany na stacjach paliw. Wszyscy zatankujemy nowe paliwo

Z dniem 1 marca na wszystkich stacjach benzynowych w Polsce nastąpiły pewne zmiany. Wprowadzono tzw. paliwo przejściowe, które wszyscy będziemy tankować do swoich samochodów.

Od dziś zmiany na stacjach paliw. Wszyscy zatankujemy nowe paliwo
REKLAMA

Paliwo przejściowe to rodzaj paliwa sezonowego, przewidzianego dla okresu wczesnowiosennego, lub wczesnojesiennego. Od 1 marca kierowcy zarówno samochodów z silnikami benzynowymi, jak i tych z silnikami wysokoprężnymi na stacjach zatankują paliwo dostoswane do pory roku.

REKLAMA

Inne paliwo od 1 marca

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 26 czerwca 2024 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych, zależnie od okresu w roku kalendarzowym na stacjach paliw zatankujemy paliwa zgodne z trzema różnymi wytycznymi - dla okresu letniego, zimowego i dwóch okresów przejściowych. Są one opracowane na podstawie normy PN-EN 228+A1:2017-06 i nieco się różnią dla benzyny i oleju napędowego.

W przypadku benzyny okres letni trwa od 1 maja do 30 września, zaś zimowy od 1 listopada do 28 lub 29 lutego (oczywiście zależnie od tego czy mamy rok przestępny, czy nie). Okresy przejściowe trwają wczesną wiosną - od 1 marca do 30 kwietnia, oraz wczesną jesienią - od 1 do 31 października.

Dla oleju napędowego okres letni trwa od 16 kwietnia do 30 września, zaś zimowy od 16 listopada do 28 lub 29 lutego. Okresy przejściowe trwają od dnia 1 marca do dnia 15 kwietnia oraz od 1 października do 15 listopada.

Zatem z dniem 1 marca zaczęliśmy wczesnowiosenny okres przejściowy zarówno dla benzyny, jak i dla diesla, podczas którego zatankujemy paliwo spełniające normy dostoswane dla tego okresu. Podczas obydwu okresów przejściowych zatankujemy paliwo spełniające te same normy.

Więcej wiadomości dla klientów stacji benzynowych znajdziesz tutaj:

A co to znaczy dla mojego samochodu?

Na szczęście nic strasznego - zmiana nie powinna przynieść negatywnych zmian w pracy silnika, czy zużyciu paliwa, a nawet ma na celu ich ograniczenie. Paliwo przejściowe łączy w sobie mieszankę właściwości zgodnych z normami dla paliwa letniego i zimowego w taki sposób, że widełki dla ich wartości są możliwie najszersze. W przypadku benzyny dotyczą one dwóch właściwości - prężności par i stopniu odparowywania podczas destylacji w określonej temperaturze, zaś w przypadku oleju napędowego są to różnice w minimalnej gęstości paliwa w temperaturze 15 stopni Celsjusza oraz temperaturze zblokowania filtra .

Wartość prężności par to wartość ciśnienia, jakie wykazuje para produktu, znajdująca się w równowadze dynamicznej z fazą ciekłą. A mówiąc prościej - im wyższa wartość prężności par, tym bardziej lotna jest benzyna. Jej wartość dla benzyny przejściowej prezentuje się następująco: minimalna na poziomie 45,0 kPa (tak jak paliwo letnie, czyli mniejsza od zimowego), zaś maksymalna 90 kPa (tak jak paliwo zimowe, czyli wyższa od letniego).

Różnice dla benzyny znajdziemy też w indeksie określający stopień odparowywania paliwa podczas destylacji do określonej temperatury - określa ona wartości rozruchowe paliwa. W przypadku paliw dostosowanych do różnych okresów, różnica w stopniu odparowywania jest tylko przy wartości najmniejszej, czyli przy destylacji do 70 stopni Celsjusza - minimalna wynosi 20 proc. (taka sama jak w paliwie letnim, niższa niż w paliwie zimowym), zaś maksymalna 50 proc. (mniejsza niż w letnim, wyższa niż w zimowym).

CFPP a diesel

W przypadku paliwa do silników wysokoprężnych, jedną z różnic jest minimalna gęstość paliwa w temperaturze 15 st. Celsjusza. Dostosowanie parametru gęstości do warunków atmosferycznych zapewnia optymalne spalanie paliwa i wydajność silnika. Dla paliwa przejściowego jest to 815 kg/m3 - tyle samo co w paliwie zimowym, a mniej niż w paliwie letnim.

REKLAMA

Druga to temperatura zablokowania zimnego filtra (CFPP), która określa graniczną temperaturę, gdy wykrystalizowana parafina blokuje przepływ paliwa przez filtr. Jest to jedyna właściwość, która ma trzy różne wartości w różnych okresach - najniższa jest w przypadku okresu zimowego i wynosi -20 st. Celsjusza, w okresie przejściowym to -10 st. Celsjusza, zaś w okresie letnim, jak łatwo się domyśleć jest ona najwyższa i wynosi 0 st. Celsjusza.

Paliwo dla różnych okresów nie pojawia się na stacjach jednym, wielkim rzutem - odbywa się to w sposób stopniowy. Oznacza to, że zbiorniki na stacjach, nie są do tego specjalnie przygotowywane. Jego pojawienie nie wpłynie też w dotkliwy sposób na ceny na stacjach paliw, a nawet możemy się spodziewać drobnych spadków.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-03-03T16:30:19+01:00
Aktualizacja: 2025-03-03T12:49:17+01:00
Aktualizacja: 2025-03-03T12:37:48+01:00
Aktualizacja: 2025-03-03T09:57:19+01:00
Aktualizacja: 2025-03-02T16:00:00+01:00
Aktualizacja: 2025-03-02T15:00:00+01:00
Aktualizacja: 2025-02-28T16:12:59+01:00
Aktualizacja: 2025-02-28T09:56:13+01:00
Aktualizacja: 2025-02-27T17:54:06+01:00
Aktualizacja: 2025-02-27T15:42:50+01:00
Aktualizacja: 2025-02-27T14:52:46+01:00
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA