Łatwiej w Strefach Płatnego Parkowania. Minister otrzymał wniosek
Kierowcy korzystający ze Stref Płatnego Parkowania skarżą się na wysokie kary, opóźnione wezwania do zapłaty i wykluczenie cyfrowe. Rzecznik Praw Obywatelskich chce zmian przepisów.

Ciągła rozbudowa Stref Płatnego Parkowania wiąże się ze wzrostem opłat. Dodając do tego nieproporcjonalnie wysokie kary, spóźnione wezwania do ich zapłaty i konieczność używania aplikacji, można dojść do wniosku, że parkowanie generuje więcej problemów niż zalet. Rzecznik Praw Obywatelskich rozumie kierowców, dlatego złożył wniosek do ministra infrastruktury o zmianę przepisów z 1985 roku.

Wniosek do ministra infrastruktury
Wiele miast zaczęło rozszerzać Strefy Płatnego Parkowania i Śródmiejskie Strefy Płatnego Parkowania o dodatkowe obszary. Rozbudowa generuje koszty, które w konsekwencji podnoszą cenę opłat. W niektórych polskich miastach przekraczają już 7 zł za godzinę parkowania. Mimo to, większość kierowców, bardziej niż na ceny, skarży się na źle skonstruowane przepisy obecnej podstawy prawnej.
Właśnie dlatego zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich Stanisław Trociuk zwrócił się do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka o nowelizację przepisów dotyczących Stref Płatnego Parkowania i Śródmiejskich Stref Płatnego Parkowania. W dziesięciostronicowym dokumencie opisał przykłady naruszeń konstytucyjnych zasad równości, proporcjonalności i ochrony praw obywatelskich.
Lista zmian jest długa
Propozycja zmian w ustawie z 21 marca 1985 roku o drogach publicznych wynika z ilości problemów, na które skarżą się kierowcy. Dokument wspomina między innymi o wysokości kar za brak wykupionego biletu. W niektórych miastach, takich jak Warszawa, opłaty wzrosły z 50 do 250 zł. Zdaniem RPO, kary oscylujące w granicach 200–300 zł są nieproporcjonalne do możliwości finansowych emerytów, studentów, osób o niskich dochodach i osób z niepełnosprawnościami.
Takie kary budzą poważne wątpliwości w świetle art. 31 ust. 3 Konstytucji RP, który wymaga, aby ograniczenia praw i wolności były proporcjonalne do celu. Wysokość opłat nie jest dostosowana do wagi naruszenia ani sytuacji materialnej sprawcy. To może naruszać art. 64 ust. 1 Konstytucji RP (ochrona prawa własności) oraz art. 32 Konstytucji RP (zasada równości wobec prawa) – podaje RPO.
Następnym problemem są opóźnione wezwania do zapłaty, które po kilku miesiącach potrafią się skumulować i niepotrzebnie podwyższyć wysokość kary. W niektórych przypadkach opłaty mogą wzrosnąć do kilkunastu tysięcy zł. Kierowcy często nie wiedzą, że dostali karę za brak bileciku lub nieprzedłużenie czasu postoju, ponieważ niektóre miasta korzystają z systemu kamer i nakładają kary zdalnie.
Wykluczenie technologiczne i problemy mieszkańców
Równie ważnym problemem jest wykluczenie cyfrowe, które zmusza niektóre osoby do płatności online w aplikacji mobilnej. To ogranicza osób starsze, często płacące gotówką i niemające dostępu do nowoczesnego telefonu komórkowego. Zdaniem RPO, narusza to art. 32 Konstytucji RP, gwarantujący równe traktowanie wszystkich obywateli, niezależnie od ich możliwości technicznych czy wieku.
Wniosek uwzględnia też problemy mieszkańców spoza Stref Płatnego Parkowania. Rozszerzenie się SPP w Katowicach zmusiło niektóre osoby do wykupienia drogiego abonamentu parkingowego kosztującego 500 zł za kwartał. Taka dysproporcja w opłatach budzi wątpliwości co do zgodności z art. 32 Konstytucji RP, ponieważ różnice w opłatach nie znajdują racjonalnego uzasadnienia.
Chcą znać wasz wyciąg z konta
Oprócz tego, wnioski o umorzenie opłat dodatkowych mogą wiązać się z obowiązkiem przedstawienia wyciągów bankowych z ostatnich 12 miesięcy, co budzi wątpliwości w świetle zasady minimalizacji danych (art. 5 ust. 1 lit. c RODO). Kierowcy zgłaszają, że takie wymagania są uciążliwe i naruszają prawo do prywatności, zmuszając do ujawniania prywatnych informacji finansowych.
Rzecznik Praw Obywatelskich zaproponował ministerstwu infrastruktury nowelizację ustawy o drogach publicznych i dostosowanie jej do aktualnych standardów. Jeśli uda się wprowadzić zmiany, kierowcy zyskają niższy system opłat dodatkowych, lepsze informowanie o nałożonych karach i możliwość dokonywania płatności bezpośrednio w parkomacie. Poprzedniej nowelizacji dokonano w maju, ale dotyczyła jedynie sprecyzowania definicji śródmiejskich stref płatnego parkowania.
Dowiedz się więcej o Strefach Płatnego Parkowania: