Chiński elektryczny SUV debiutuje w Polsce za 200 tysięcy złotych. E-hit czy e-kit?
Skywell ET5 debiutuje w Polsce. Jak można było się spodziewać, jest elektrycznym SUV-em, co ma zapewnić mu powodzenie wśród klientów. Zastanawia mnie ile osób się na niego skusi.
![skywell et5 w polsce](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/04/skywell-et5-w-polsce3.jpeg)
Producent określa ET5 mianem SUV-a strategicznego, ma on pomóc debiutującej marce podbić rynek samochodów elektrycznych w różnych państwach. Sama marka powstała w 2017 roku w najlepszym miejscu dla nowych marek samochodów, czyli w Chinach. Panuje tam sprzyjający klimat ze strony państwa, a inwestorom gotówka pali się w rękach, tak bardzo chcą ją inwestować w elektryczną motoryzację. Jednak Skywell doszedł do wniosku, że Państwo Środka to zbyt mało, a klientów należy poszukać również na Starym Kontynencie. Dzięki tej decyzji również Polacy będą mogli kupić sobie ET5. To drugi elektryczny chiński SUV do kupienia w Polsce po Seresie 3, a złośliwi powiedzą, że trzeci, bo przecież istnieje również Volvo C40 Recharge.
![skywell et5 w polsce](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/04/skywell-et5-w-polsce3-1024x683.jpeg)
Skywell ET5 debiutuje w Polsce
Mierzy 4698 mm długości, 1908 mm szerokości i 1696 mm wysokości. Rozstaw osi jest całkiem przyzwoity, bo wynosi 2,8 m. Do napędu użyto silnika elektrycznego o mocy 204 KM, a pojemność baterii wynosi 72 kWh. Według producenta ma to pozwolić na przejechanie do 520 km w cyklu NEDC i 456 km w cyklu WLTP, ale wątpię, czy taki wynik uda się osiągnąć w ruchu drogowym. Realny zasięg powinien oscylować w okolicach 400 km, co i tak jest niezłym wynikiem.
![skywell et5 w polsce](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/04/skywell-et5-w-polsce4-1024x683.jpeg)
Ładowanie od 20 do 80 proc. za pomocą ładowarki 100 kW ma trwać pół godziny. Co do osiągów — Skywell ET5 potrzebuje 9,6 s, żeby rozpędzić się do 100 km/h, a jego prędkość maksymalną producent ograniczył do 150 km/h. Niby niewiele, ale do poruszania się po drogach publicznych wystarczy. Pojemność bagażnika wynosi 467 litrów, a po złożeniu tylnych siedzeń rośnie ona do 1141 l.
![skywell et5 w polsce](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/04/skywell-et5-w-polsce6-1024x683.jpeg)
Wygląd nie rzuca na kolana, ale też nie odstrasza. To solidny średniak pod względem designu. Jak większość elektrycznych SUV-ów tej wielkości sylwetką przypomina minivana, ale to jest normalne. Prześwit wynosi 16 cm. Uwagę zwraca na siebie szeroka listwa świetlna biegnąca przez całą szerokość tyłu.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/04/skywell-et5-w-polsce-1024x683.jpeg)
We wnętrzu robi się za to ciekawiej. Znajdziemy w nim dwa ekrany — jeden o przekątnej 12,8 cala, drugi 12,3.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/04/skywell-et5-w-polsce.7jpeg-1024x512.jpg)
Podoba mi sie zestawienie plastiku z drewnopodbną okleiną. Wyszło to całkiem smacznie. Całkiem zgrabnie wyszła ascetyczna konsola środkowa — parę przycisków, niewielki wybierak kierunku jazdy i nic więcej nie trzeba, żeby było przyjemnie dla oka.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/04/skywell-et5-w-polsce2-1024x683.jpeg)
Nie ma się do czego przyczepić w tym wnętrzu. Nawet fotele wyglądają na takie mięsiste:
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/04/skywell-et5-w-polsce5-1024x683.jpeg)
Skywell ET5 – ceny w Polsce
Auto jest dostępne w dwóch wariantach: Comfort za 199 900 zł i Luxury za 224 900 zł. Co dostajemy za te pieniądze? Całkiem dużo, bo w już w wersji Comfort mamy skórzane fotele, które dodatkowo z przodu są podgrzewane i wentylowane, czterostrefową klimatyzację, dostęp bezkluczykowy, system oczyszczania powietrza, adaptacyjny tempomat czy asystenta parkowania. Fotel kierowcy ma funkcję spania - po naciśnięciu przycisku rozkłada się prawie na płasko, wystarczy wtedy wyjąć kocyk i można się zdrzemnąć w przerwie na ładowanie samochodu.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/04/skywell-et5-w-polsce8.jpg)
W wersji Luxury dodatkowo znajdziemy inny kolor skór (brązowe, w podstawowej wersji są czarne), laserowe reflektory, szklany panoramiczny dach i pokładową ładowarkę, która możemy użyć do zasilania innych urządzeń elektrycznych. Nie mogę się doczekać, żeby sprawdzić jak jeździ Skywell ET5. Zastanawia mnie czy odstaje od europejskiej czołówki, czy wręcz przeciwnie — nie ma się czego wstydzić.