Ten Opel Calibra przyjechał prosto z roku 2000. Jest tak wspaniały, że brakuje mi słów
Nigdy nie widziałem piękniejszej Calibry, choć konkurencja była naprawdę ogromna. Ten egzemplarz zachwyca w każdym detalu, choć najbardziej podobają mi się felgi. A może jednak spojler?
![Erhard Schnell Opel Calibra historia](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/02/erhard-schnell-opel-calibra-historia-4.jpeg)
Opel Calibra to już youngtimer pełną gębą. Większość egzemplarzy, które przez lata dogorywały, katowane na prowincji, krzywdzone słabymi instalacjami gazowymi, brakiem serwisu i nadużywaniem hamulca ręcznego na szutrowych drogach, odjechała już (na lawecie) do krainy taniego paliwa i równych autostrad. Oferta rynkowa dziś składa się w dużej mierze z zadbanych Calibr, często z mocnymi silnikami (2.0 turbo… gdzie tu się wpisuje ikonkę serduszka?) i w ładnych konfiguracjach. Patrząc na właściwie utrzymany, seryjny egzemplarz można docenić, jak ładny był ten samochód i jak udaną ma linię nadwozia.
Ale dla niektórych Opel Calibra = tuning
![opel calibra tuning](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2023/04/opel-calibra-tuning-2.jpg)
I to z wizualnym… i niekoniecznie gustownym. Coupe Opla z lat 90. było jednym z ulubionych aut miłośników modyfikacji. Wielkie spojlery, neony, jaskrawe malowanie, tuba basowa i palenie gumy na parkingu kina po seansie „Szybkich i Wściekłych”. Takie życie wiodły Calibry przed laty. I właśnie to sprawiło, że wiele osób nie może zobaczyć w Calibrze zgrabnego, klasycznego coupe. Wciąż widzą w Oplu po prostu samochód dresiarza.
A jeśli uznamy, że tuning też robi się już klasyczny?
![opel calibra tuning](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2023/04/opel-calibra-tuning-4.jpg)
Seryjne egzemplarze to nuda. Kto naprawdę chciałby mieć auto będące pomnikiem swoich czasów, powinien poszukać wozu po „modach”. Wbrew pozorom nie jest już łatwo o stuningowaną Calibrę, z powodów o których pisałem na początku tekstu. Co nie znaczy, że jakieś egzemplarze się nie zdarzają.
Ten, który znalazłem na Facebook Marketplace, jest bardzo „jakiś”. Pochodzi z 1991 roku i przejechał 190 tysięcy kilometrów. W ogłoszeniu wpisano, że napędza go silnik 1.8, ale… takiego w Calibrze nie było. Najsłabszy był motor 2.0 115 KM. Chyba że ktoś źle zrozumiał tu pojęcie „tuning mechaniczny”.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2023/04/opel-calibra-tuning-1.jpg)
Ważne, że tuning wizualny został zrozumiany właściwie
Auto wygląda jak zdjęte z okładki magazynu tuningowego sprzed lat. Zmienione zderzaki, nakładki progowe i w ogóle wspaniały „bodykit”? Jest. Reflektory z tyłu wyglądające kompletnie inaczej niż seryjne? Są. Wielkie felgi i opony o profilu tak niskim, że można pomyśleć, że samochód jeździ na samych obręczach? Oczywiście. Dodajmy do tego biało-pomarańczowe malowanie i wspaniały, rewelacyjny i doskonały spojler na tylnej klapie.
![opel calibra tuning](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2023/04/opel-calibra-tuning-3.jpg)
Na szczęście w tym przypadku nie kończy się na zmianach z zewnątrz. Byłoby szkoda, gdyby po podejściu do tak wyróżniającego się auta i otwarciu drzwi oczom kierowcy ukazało się zwyczajne, smutne wnętrze seryjnej Calibry. Nic z tych rzeczy.
W środku też jest ciekawie
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2023/04/opel-calibra-tuning-5.jpg)
Pomarańczowy motyw przewodni trwa i we wnętrzu. Pokrowce na fotele, zmieniona kierownica i dołożony ekran to nie wszystko. Za plecami kierowcy i pasażerów pojawiła się gigantyczna zabudowa audio (można dostać się do niej i chwalić się nią także po otwarciu klapy). Jest obłożona pomarańczową, pikowaną skórą. Całość jest po prostu wspaniała.
Ile kosztuje tak wspaniały tuning?
Auto zostało wystawione za… złotówkę. Z pewnością to nie jest ostateczna cena, tylko wynik jakiegoś błędu. Domyślam się, że w ten egzemplarz ktoś kiedyś włożył naprawdę sporo pieniędzy i one się nie zwrócą, nawet w małej części. Na pewno ktoś zapłaci jednak za Opla więcej niż 1 zł. Ile dokładnie? Zapytałem właściciela, ale do momentu publikacji tekstu jeszcze mi nie odpowiedział. Pewnie nie może opędzić się od chętnych. [AKTUALIZACJA: auto jest wycenione na 19 900 zł. To pewnie o wiele, wiele mniej niż kosztowały modyfikacje...]
![opel calibra tuning](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2023/04/opel-calibra-tuning-6.jpg)
Fot. ogłoszenie na Facebook Marketplace, autor: Patryk Kasprzyk
Czytaj również: