REKLAMA

Nissan wycofuje się z Rosji. Lepiej późno niż wcale. Miejsce po nim zajmą Chińczycy

Nissan wycofuje się z Rosji. Chwilę im zeszło. Ta wiadomość mogłaby być na czasie gdzieś tak na początku marca, mamy środek października. Ale mają coś na swoje usprawiedliwienie. 

Nissan opuszcza Rosję. Lepiej późno niż wcale. Miejsce zajmą Chińczycy
REKLAMA
REKLAMA

Nissan od dawna sprzedaje w Rosji tylko samochody typu SUV i crossover – na inne nie ma popytu. Do wyboru jest mały crossover (Qashqai), tani crossover (Terrano, czyli Dacia Duster), średni crossover – X-Trail, duży SUV Murano i siedmioosobowy Pathfinder. Wszystkie z wyjątkiem Terrano są do siebie mocno podobne, ale to nic nie szkodzi, i tak dobrze się sprzedawały. Bo już się dobrze nie sprzedają, a za chwilę nie będą sprzedawać się w ogóle.

Nissan wycofuje się z Rosji. Można powiedzieć tylko „nareszcie”

Opowiem Wam o sytuacji na rynku rosyjskim we wrześniu 2022. Nissan w okresie styczeń-wrzesień 2022 zajął w Rosji 14. miejsce na liście producentów, a jedynym modelem, który wzbudził w klientach jakieś zainteresowanie, był X-Trail - sprzedało się 88 sztuk. W sumie we wrześniu Nissan upchał rosyjskim klientom 271 aut, co w porównaniu z analogicznym okresem roku 2021 stanowi spadek o 93%. Od stycznia do września sprzedał natomiast 13 476 pojazdów, osiągając niecałe 3% udziału w rynku. Dla porównania, we wrześniu Łada sprzedała w Rosji 20,6 tys. samochodów. To tyle co Hyundai, GAZ, Haval, Kia, UAZ, Geely i Renault razem wzięte. W pierwszej dziesiątce zmieścił się jeszcze Changan i Volkswagen. Rynek rosyjski całkowicie odjechał od europejskiego, Łada ma tam obecnie 1/4 udziałów i stale rośnie. Pierwsza dziesiątka w Rosji to (dane dla września 2022):

  1. Łada Granta
  2. Łada Niva 4x4
  3. GAZ Gazelle
  4. Haval Jolion
  5. Hyundai Tucson
  6. Geely Coolray
  7. UAZ Commercial
  8. Łada Largus (osobowa i van)
  9. Łada Vesta
  10. Geely Atlas Pro

Z wyjątkiem Hyundaia Tucsona, żaden z tych samochodów nie jest dostępny w Europie. Nastąpiło kompletne odcięcie. Nissan zresztą w wiadomości podaje, że zawiesił swoje działania w Rosji już w marcu, więc pewnie teraz wyprzedawane są resztki zapasów.

lada-vesta-cross-4

Nissan sprzedaje cały swój rosyjski oddział na rzecz NAMI

REKLAMA

NAMI to rosyjski, państwowy instytut naukowy z dziedziny motoryzacji i transportu, który w maju 2022 r. nabył już 68% udziałów w rosyjskim oddziale Renault, a teraz Nissan po prostu podążył tą samą drogą. Oznacza to koniec produkcji Nissanów w Rosji i zniknięcie tej marki z tamtejszego rynku – po przejęciu przez NAMI wszystko zostanie włączone albo w skład koncernu AvtoVAZ, albo diabli wiedzą co, w każdym razie Nissan „is no more”. Jednak nie tak do końca, bo jak wynika z informacji prasowej, Nissan zachowałby sobie prawo do odkupu tego co sprzedaje w ciągu najbliższych sześciu lat. Czyli jeśli wojna się skończy, W.P. zatruje się kiełbasą, albo zajdzie jakiś inny korzystny zbieg okoliczności, to Nissan będzie mógł powiedzieć „dobra, to my poprosimy to z powrotem”, przejmie znowu swoje byłe budynki i sieć sprzedaży, i do Rosji wrócą japońskie crossovery. Póki co jednak na decyzjach tego typu korzystają przede wszystkim Chińczycy, którzy chyba nigdzie nie rozpychają się tak mocno, jak w Rosji.

Chińska kopia BMW X6
REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA