REKLAMA

Nissan ulepszył swój napęd hybrydowy. Olej jak woda. Dobrze, choć może trochę szkoda

W założeniu superrzadki olej 0W16 ma wytrzymać 20 tys. km między przeglądami w nowej generacji napędu hybrydowego e-POWER od Nissana. Czy to naprawdę możliwe?

Nissan ulepszył swój napęd hybrydowy. Olej jak woda. Dobrze, choć może trochę szkoda
REKLAMA

Nissan od dziesięciu już lat stosuje własny rodzaj układu napędowego e-POWER, całkiem inny w założeniu niż popularne na rynku hybrydy Toyoty, Renault czy Kii. To raczej rodzaj połączenia „range extendera” czyli silnika spalinowego ładującego akumulator z hybrydą zamkniętą. Auto jest wprawiane w ruch wyłącznie przez silnik elektryczny, natomiast jednostka spalinowa służy do generowania prądu na bieżąco, przez co można obyć się zupełnie bez skrzyni biegów. Nie istnieje fizyczne połączenie silnika z kołami, a kierowca nie steruje obrotami jednostki spalinowej za pomocą pedału gazu. To mniej więcej coś jak w lokomotywach spalinowych (o ile ktoś interesuje się lokomotywami).

REKLAMA

Nissan obiecuje bardzo wysoką sprawność termiczną

To konkretnie oznacza, że aż 42 proc. paliwa ma być konwertowane na faktyczną energię, a to już w samochodach spalinowych wynik znakomity. Taką wartość osiąga się między innymi za sprawą bardzo rzadkiego oleju 0W16. Jeśli ktoś miał kiedyś styczność z tym olejem, to wie że on wygląda prawie jak woda. Dodatkowo Nissan utrzymuje, że wydłużył okres międzyprzeglądowy z 15 do 20 tys. km, czyli jego trzycylindrowy turbogenerator prądu ma chodzić przez 20 tys. km na jednym oleju. Odważne.

napęd hybrydowy e-Power

Dlaczego Nissan może stosować tak rzadki olej i dawać tak długi okres między przeglądami?

  • silnik spalinowy w e-POWER nie pracuje przez cały czas. Włącza się i wyłącza, gdy zachodzi taka potrzeba. To oznacza wiele uruchomień, jak w hybrydzie Toyoty – dlatego olej dający małe opory jest bardzo ważny. Na 20 tys. km pewnie ok. 10 tys. km będzie przejechane z włączonym silnikiem spalinowym.
  • jednostka spalinowa nigdy nie wkręca się na bardzo wysokie obroty, kierowca nie ma możliwości wdusić gazu i trzymać. Wszystko jest kontrolowane przez sterownik, więc nie zajdzie sytuacja bezsensownego „pałowania do odciny”. Silnik pracujący przy stałych obrotach zużywa się znacząco mniej, więc i olej można wymieniać rzadziej.
  • obstawiam, że to wszystko jest wykonane z elementów bardzo wysokiej jakości i bardzo ciasno spasowanych, więc kwestia oleju zmniejszającego opory jest kluczowa.

Czy warto wymienić olej po zakupie w takim samochodzie na gęstszy, np. 5W30?

To zależy od eksploatacji. Na pewno nie warto czekać 20 tys. km między wymianami, bo dotychczasowe doświadczenia z „long life” w innych markach pokazują, że silniki umiarkowanie kochają wydłużanie okresów międzyprzeglądowych. Jeśli masz zamiar eksploatować swojego Nissana w długich trasach, gdzie silnik spalinowy będzie zmuszony do ciągłej pracy, to pewnie lepiej byłoby wlać jakieś 5W30, pewnie nieco bardziej odporne na temperaturę. W warunkach miejskich proponuję metodę „jeździć, obserwować”.

REKLAMA

Bardzo rzadkie oleje są już normą w motoryzacji

Stosuje się je w napędach hybrydowych dosyć powszechnie. Poszukałem opinii na ich temat i jak to przy olejach bywa, pytanie o to jak sprawuje się dany olej przeradza się w dyskusję na setki postów o wyższości świąt wielkanocnych nad Bożym Narodzeniem. Jednak dominuje opinia, że jeśli kupujesz nowe auto tylko na czas gwarancji, to lej to co zaleca producent i w ogóle się nie przejmuj. Co innego, gdy chcesz kupić taki samochód z drugiej ręki, wtedy pewnie nie chciałbym już wlewać 0W16, uznając (jak stary automobilista), że z czasem lepiej wlać coś gęstszego. Są też oczywiście oleje pośrednie, jak 0W30 – sam taki wlewam do hybrydowej Toyoty i działa. Ale zmieniam go co rok, lub co 10 tys. km. Być może system Nissana jest istną japońską perfekcją, ale to nie znaczy że trzeba sprawdzać, ile wytrzyma bez zmiany oleju.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-06-26T17:01:35+02:00
Aktualizacja: 2025-06-26T15:52:27+02:00
Aktualizacja: 2025-06-26T11:00:48+02:00
Aktualizacja: 2025-06-25T17:09:37+02:00
Aktualizacja: 2025-06-25T16:26:47+02:00
Aktualizacja: 2025-06-25T11:54:39+02:00
Aktualizacja: 2025-06-24T19:30:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-24T18:15:20+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA