Japonia: ale ekstra, odświeżyli Nissana GT-R. Australia: won nam z tym starociem
Japonia (i wraz z nią większa część globu) cieszy się z kolejnego odświeżenia swojego kultowego dinozaura pod postacią Nissana GT-R (R35). Australia zapowiada, że trzeba będzie go wycofać, bo jest za stary.
![Nissan GT-R T-Spec](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/09/nissan-gt-r-premium-edition-t-spec-logo-1180x645.jpg)
Przyzwyczailiśmy się, że rynkowy żywot większości samochodów to zwykle nie więcej niż kilka lat. Oczywiście nie dotyczy to pojazdów terenowych i dostawczych, ale jeśli weźmiemy na tapet zwykłe auto osobowe lub np. sportowe, to zwykle wygląda to tak, że 2-4 lata po premierze mamy lifting, a potem - po kolejnych kilku latach - następuje zmiana warty.
Temu schematowi wymyka się niewiele konstrukcji - jedną z nich jest choćby produkowany u nas spalinowy Fiat 500, a inną - Nissan GT-R. Oba te modele, choć są przedstawicielami zupełnie innych gatunków, są z nami już od... 2007 r. Czyli od 14 lat. 14 lat temu Porsche w najlepsze produkowało sobie 911 serii 997, Ford startował z produkcją Mondeo Mk4, a Tesla... Tesla nie sprzedawała jeszcze żadnych samochodów, pierwszy Roadster pojawił się na rynku dopiero rok później. Model S? 5 lat później.
Ale Nissan ciągle pozostaje względnie świeży
![Nissan GT-R T-Spec](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/09/nissan-gt-r-premium-edition-t-spec-przod-bok-1024x576.jpg)
Wszystko dlatego, że praktycznie co roku Japończycy ulepszają swój topowy model. Nie tylko wprowadzają kolejne wersje, ale poprawiają też te bazowe. W związku z tym, choć auto jest już istną skamieliną na motoryzacyjnym rynku, to jest to skamielina nad wyraz... żywotna. I bezlitośnie skuteczna na torze (o ile komuś nie padnie skrzynia biegów).
![Nissan GT-R T-Spec](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/09/nissan-gt-r-premium-edition-t-spec-wnetrze-1024x518.jpg)
Nie podejmę się zliczenia wszystkich wersji R35, które do tej pory się pojawiły, ale faktem jest, że Japończycy pokazali dwie nowe.
To Nissan GT-R Premium Edition T-Spec oraz GT-R Track Edition Engineered by Nismo T-Spec
![Nissan GT-R T-Spec](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/09/nissan-gt-r-track-edition-t-spec-przod-bok-1024x576.jpg)
W zasadzie to nawet trzy, bo m.in. na rynek amerykański trafi auto oznaczone po prostu jako Nissan GT-R T-Spec. Wszystkie te wersje zostaną wyprodukowane w limitowanej liczbie sztuk - np. na rynku japońskim Nissan sprzeda tylko 100 egzemplarzy.
![Nissan GT-R T-Spec](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/09/nissan-gt-r-track-edition-t-spec-wnetrze-1024x503.jpg)
W kwestii zmian jest trochę miłych dodatków: m.in. hamulce węglowo-ceramiczne, karbonowy spoiler, a także nowe-stare kolory: Millenium Jade oraz Midnight Purple, doskonale znane ze starszych Skyline'ów GT-R.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/09/nissan-gt-r-premium-edition-t-spec-silnik-1024x737.jpg)
Nissan GT-R T-Spec będzie zarazem ostatnią wersją, która pojawi się w Australii
Wszystko przez nowe, ostrzejsze normy zderzeniowe, które zaczęły obowiązywać na Antypodach. Chodzi o przepisy znane jako ADR 85, które dotyczą zderzeń bocznych. Samochody, które nowych norm nie spełniają, będą mogły być sprowadzone do kraju tylko do końca października br. i zarejestrowane najpóźniej do końca czerwca przyszłego roku.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/09/nissan-gt-r-premium-edition-t-spec-tyl-bok-1024x576.jpg)
Fakty są jednak takie, że raczej niewielu Australijczyków się tym przejmie, ponieważ liczba sprzedanych Nissanów GT-R spada tam z roku na rok. W 2021 r. w okresie od stycznia do końca sierpnia nabywców znalazło tylko 19 sztuk, podczas gdy w ciągu tych 8 miesięcy Ferrari sprzedało tam 115 aut, a Lamborghini - 43. Ot, szybko wykupią limitowaną wersję i tyle - póki nie pojawi się nowa generacja Godzilli, to dla tego modelu w Australii zgaśnie światło.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/09/nissan-gt-r-premium-edition-t-spec-bok-1024x518.jpg)