Napisałem ten wpis na telefonie stojąc pod światłami i czekając na zielone
Światła mnie pokonały. Po ośmiu zmianach nie pojawiła się zielona strzałka do skrętu w lewo i musiałem zejść i poprowadzić skuter przez przejście dla pieszych.
![zielona strzałka](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/04/zielona-strzalka.jpg)
Nasze osiedle zyskało ostatnio kolejną zbyteczną sygnalizację świetlną. Na wprost jeszcze jakoś da się przejechać, ale jeśli komuś przyjdzie do głowy stanąć na lewym pasie (prowadzącym właśnie z głównej drogi na osiedle), to musi poczekać na zieloną strzałkę uruchamianą czujnikiem, zapewne znajdującym się w asfalcie. Dopóki jedziesz samochodem, to owszem, trzeba się naczekać, ale w końcu się uda. Ale kiedy jedziesz jednośladem...
Kiedy jedziesz jednośladem, czujnik go nie wyczuwa i zielona strzałka nie zapala się
Można stać, stać i stać. Wracałem wieczorem z premiery filmu, siąpił deszcz, stanąłem i stoję. Nie ściemniam, przeczekałem osiem zmian świateł na wprost i strzałka nie zapaliła się. Potem poczytałem o tym w internecie i dowiedziałem się, że po prostu miałem pecha, bo akurat z tyłu nie nadjechał żaden samochód osobowy, który wzbudziłby czujnik i spowodował zapalenie się zielonej strzałki. Zresztą jak znalazłem, takich problematycznych miejsc w Polsce jest więcej. Nie do wiary, że nawet złe zatrzymanie pojazdu może spowodować zawieszenie się świateł na sygnale czerwonym. Płynie z tego kilka ważnych wniosków:
- jeśli jedziesz jednośladem, nie ustawiaj się pod strzałką kierunkową, kiedy nie ma tam innych pojazdów, wybierz alternatywną trasę
- jeśli jedziesz samochodem, nie stawaj przed ani za linią, podjedź dokładnie do linii
- brak możliwości wyboru alternatywnej trasy w przypadku jednośladu oznacza, że będziesz musiał/a zsiąść z pojazdu i po prostu przeprowadzić go przez przejście dla pieszych, inaczej skiśniesz czekając
Dość niezwykłe jest to, że „nowoczesność” w przypadku sygnalizacji świetlnych oznacza zupełne pominięcie jednośladów. Prawie tak, jakby ktoś projektujący ten system powiedział „motocykle? Czy to są lata 60.?” i po prostu zlekceważył istnienie osób, które nie przemieszczają się wszędzie samochodem osobowym.
![skutery 125 ccm 2020](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/08/wielki-test-125-2019-08-1024x683.jpg)
Na grupie skuterowo-motocyklowej znalazłem inne osoby z tym samym problemem i padł nawet pomysł, żeby od spodu skutera montować sobie magnes, który teoretycznie miałby wzbudzić czujnik zabudowany w asfalcie. Nie zamierzam tego robić, ponieważ jest to rodzaj poddania się idiotyzmowi tej sytuacji i próba obejścia czegoś, co w ogóle nie powinno zaistnieć. Zamierzam raczej zbombardować mailami zarząd dróg miejskich i zobaczyć, co mi odpowiedzą.
No dobrze, to było osiem zmian świateł. Kończę pisać wpis i idę prowadzić skuter wzdłuż pasów. Na zielone nie mam co liczyć.
Czytaj również: Najdroższe tablice rejestracyjne. Za tę ktoś zapłacił 40 mln zł