Jeździłem Jaguarem i-Pace: ten elektryczny SUV mocno mnie zaskoczył
To może być jeden z najważniejszych modeli samochodów w historii Jaguara. I sądząc po tym, jak został on wykonany, mam wrażenie, że ludzie z Jaguara również tak uważają. I-Pace to bez wątpienia bardzo udany samochód.
![jaguar-i-pace](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/06/jaguar-i-pace.jpg)
A jeśli myślicie, że przesadzam to na początek mam taką ciekawostkę: na jazdach testowych Jaguara I-Pace poznałem prezesa klubu właścicieli Tesli z Belgii. Co człowiek absolutnie zakochany w Teslach powiedział na temat I-Pace'a? Że jest co najmniej tak dobry, jak samochody Tesli. Moim zdaniem jest po prostu imponujący.
Jaguar I-Pace: design podyktowany aerodynamiką
Zacznijmy od wyglądu. I-Pace w pełni wykorzystuje fakt bycia samochodem w pełni elektrycznym. Oznacza to, że projektanci nie muszą martwić się o takie przyziemne sprawy, jak miejsce na spalinowy silnik, czy skrzynię biegów.
Podłoga I-Pace'a jest doskonale płaska, a atrapa chłodnicy z kolei pełni rolę tunelu aerodynamicznego, dzięki czemu samochód znacznie pewniej trzyma się drogi.
![Jaguar-I-Pace-22](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/06/Jaguar-I-Pace-22.jpg)
Wayne Burgess, główny projektant nadwozia podkreślał zresztą kilka razy, że bardzo zależało mu na osiągnięciu jak najlepszej aerodynamiki. Dzięki tym staraniom I-Pace przypomina bardziej samochód studyjny, niż coś co za moment będzie można spotkać na drodze.
Samochód jest na tyle opływowy, że wycieraczka tylnej szyby jest kompletnie zbędna. Niestety nie byłem w stanie tego sprawdzić. Jak na złość nie padało.
![Jaguar-I-Pace-11](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/06/Jaguar-I-Pace-11.jpg)
Opływowe nadwozie (0,29 Cx) ma również bezpośrednie przełożenie na zasięg elektrycznego Jaguara. Producent deklaruje, że I-Pace jest w stanie pokonać 480 km (wg testu WLTP) bez konieczności ładowania akumulatorów.
Mniej więcej tyle samo, co Tesla. Po dwóch dniach spędzonych w I-Pace jestem w stanie w to uwierzyć. Były one bardzo intensywne, jeśli chodzi o jazdę samochodem.
![Jaguar-I-Pace-3](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/06/Jaguar-I-Pace-3.jpg)
I-Pace jest zaskakująco wszechstronny
Jaguar chciał pokazać dziennikarzom jak bardzo uniwersalny jest jego nowy elektryczny SUV. Dlatego też prosto z lotniska, pojechałem I-Pacem na… tor do jazdy terenowej.
I nie mówię tu o kilku pagórkach, czy nieutwardzonych drogach które właściwie można pokonać normalnym samochodem. Zaczęło się od przejazdu przez strumień, a potem było już tylko gorzej.
Jestem pewien, że nikt normalny nie wjechałby swoim SUV-em w taki teren, w jakim dane mi było przetestować I-Pace'a. Dwa silniki elektryczne, które zapewniają mu napęd 4x4 radzą sobie z wpychaniem tego ogromnego SUV-a pod bardzo strome podjazdy.
![Jaguar-I-Pace-4](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/06/Jaguar-I-Pace-4.jpg)
Ogromny moment obrotowy zapewnia nie tylko błyskawiczne przyspieszenie tego typu samochodom. W połączeniu z pneumatycznym zawieszeniem, elektryczny napęd sprawia, że I-Pace radzi sobie niezwykle dobrze w terenie.
Jedynym problemem były w zasadzie ogromne, 22-calowe koła wykonane z lekkich stopów, na które naciągnięto opony o bardzo niskim profilu. Oczywiście nikt nie będzie wjeżdżał takim samochodem w teren, więc jest to problem czysto teoretyczny.
![Jaguar-I-Pace-21](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/06/Jaguar-I-Pace-21.jpg)
Podczas jazdy w bardziej cywilizowanych warunkach ten niski profil nie przeszkadza. Na asfalcie I-Pace prowadzi się świetnie. Zza kierownicy zupełnie nie czuć jego masy i rozmiaru, więc bardzo łatwo zapomnieć, że jedzie się SUV-em.
W największym stopniu za tę sztuczkę odpowiedzialna jest duża moc napędu elektrycznego, dzięki której te 2,2 tony rasowego SUV-a od 0 do 100 km/h są w stanie rozpędzić się w 4,8 sekundy.
![Jaguar-I-Pace-10](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/06/Jaguar-I-Pace-10.jpg)
Nie sposób nie pominąć jednak też takich rzeczy, jak bardzo nisko osadzony środek ciężkości (akumulatory zamontowane są na płycie podłogowej), świetne rozłożenie masy (50:50) i bardzo precyzyjny układ kierowniczy połączony z błyskawicznie działającą kontrolą trakcji.
To wszystko sprawia, że charakter jazdy tym czasem kojarzy się bardziej ze sportowym coupe, niż z wożeniem się luksusowym, ciężkim krążownikiem szos. Wydaje mi się, że prowadzenie I-Pace'a można porównać do jazdy hybrydową Panamerą. Sami przyznacie, że to bardzo dobre porównanie.
![Jaguar-I-Pace-27](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/06/Jaguar-I-Pace-27.jpg)
Komfort jazdy: najważniejsza cecha każdego SUV-a.
SUV-a nie kupuje się jednak po to, żeby jeździć nim po torach wyścigowych. SUV ma być duży, wygodny, bezpieczny i nie męczyć swojego właściciela w dłuższych trasach. Taki właśnie jest I-Pace. Wnętrze samochodu jest bardzo przestronne i komfortowe.
![Jaguar-I-Pace-111](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/06/Jaguar-I-Pace-111.jpg)
Jedyne, co mnie zdziwiło to brak funkcji masażu w przednich fotelach. Nie to, żeby była mi ona potrzebna do życia, ale mówimy tu o samochodzie, który w najtańszej wersji kosztuje 350 tys. zł. Brak masażu był dla mnie po prostu kolejnym zaskoczeniem.
![Jaguar-I-Pace-24](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/06/Jaguar-I-Pace-24.jpg)
Tak samo, jak brak jakiegokolwiek systemu lane assist. I-Pace potrafi nas co prawda ostrzec, że zjeżdżamy z aktualnie zajmowanego pasa ruchu, ale komputer pokładowy nie robi w tej sytuacji nic ponadto.
I znowu: osobiście nie uważam, żeby asystent utrzymywania pasa ruchu był opcją niezbędną w samochodzie, ale obiektywnie - modele samochodów, z którymi I-Pace będzie konkurował oferują tego rodzaju wspomaganie. Niektórzy klienci mogą się po prostu zniechęcić jego brakiem.
![Jaguar-I-Pace-23](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/06/Jaguar-I-Pace-23.jpg)
Jaguar I-Pace: bez nadmiernego wspomagania elektroniką
Jeśli ktoś jednak nie wyobraża sobie oddawania kierownicy komputerowi, nie odczuje tego braku. Nie jest też tak, że I-Pace jest pozbawiony jakichkolwiek systemów wspomagania kierowcy. Adaptacyjny tempomat i funkcja awaryjnego hamowania działają w tym modelu wyśmienicie.
Przekonałem się o tym na własnej skórze, kiedy jakiś szalony kierowca Passata przypomniał sobie w ostatniej chwili, że musi zjechać z autostrady i zmieniając pas podczas hamowania zajechał mi drogę. I-Pace zaczął hamować na ułamek sekundy zanim wcisnąłem pedał hamulca. Bardzo przydatne.
![Jaguar-I-Pace-8](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/06/Jaguar-I-Pace-8.jpg)
Single-pedal driving, czyli doskonały sposób na odzyskiwanie energii.
Abstrahując od podbramkowych sytuacji, w jeździe na co dzień pedał hamulca jest praktycznie zbędny. Dzieje się to za sprawą systemu hamowania regeneracyjnego, który do złudzenia przypomina system e-Pedal z Nissana Leaf. Gdy zdejmujemy nogę z gazu, I-Pace zaczyna hamować, zamieniając tym samym energię kinetyczną w prąd.
Na początku trudno przyzwyczaić się do tego, że każdorazowe ujęcie nogi z gazu skutkuje pełnoprawnym hamowaniem. Jednak po nabraniu wprawy w operowaniu pedałem gazu, jeździ się w ten sposób niezwykle przyjemnie. Również po mieście.
![Jaguar-I-Pace-14](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/06/Jaguar-I-Pace-14.jpg)
Jazdę elektrycznym Jaguarem uprzyjemnia też bardzo dobry system nagłośnienia. W samochodzie elektrycznym, spod maski którego nie dobiega żaden dźwięk silnika muzyki słucha się niezwykle przyjemnie.
A jeśli komuś brakuje dźwięku spalinowej jednostki, zawsze może aktywować wbudowany syntezator i posłuchać sztucznego warkotu Jaguara. Osobiście wolałem jednak jazdę bez tego udogodnienia. Cichy napęd elektryczny jest niezwykle relaksujący.
Inteligentny system zarządzania energią
![Jaguar-I-Pace-7](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/06/Jaguar-I-Pace-7.jpg)
Te 480 km zasięgu są możliwe do uzyskania w ekologicznym (czyli oszczędnym trybie jazdy). W trybie comfort, lub po wybraniu najbardziej dynamicznej charakterystyki, zasięg I-Pace'a odpowiednio maleje. Nie przejmując się o zużycie energii, elektrycznym Jaguarem można przejechać jakieś 350 - 400-kilka kilometrów.
Zasięg ten jest absolutnie wystarczający dla większości kierowców. Oczywiście o ile są oni w stanie po codziennym powrocie do domu podłączyć Jaguara do ładowania.
![Jaguar-I-Pace-6](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/06/Jaguar-I-Pace-6.jpg)
Ogniwa o łącznej pojemności 90 kWh (na które Jaguar daje 8 letnią gwarancję) ładują się od 0 do 80 proc. w ok 10 godzin, jeśli chodzi o ładowanie prądem ze zwykłego gniazdka. Jeśli komuś zależy na czasie, to dzięki technologii Rapid Charge i korzystając z szybkiego ładowania, ten sam poziom naładowania akumulatorów można uzyskać w 40 minut.
Aktualny poziom naładowania można sprawdzić bez wychodzenia z domu. Wystarczy uruchomić specjalną aplikację Jaguara, która łączy się z samochodem, albo... spytać Alexę albo Asystenta Google. I-Pace jest z nimi kompatybilny. Bardzo przydatne.
![Jaguar-I-Pace-25](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/06/Jaguar-I-Pace-25.jpg)
Trochę szkoda, że Jaguar nie zdecydował się na instalację chociaż jednego z tych asystentów w samym samochodzie. Na pewno miał ku temu możliwości. Samochód potrafi łączyć się z internetem, dzięki czemu aktualizacje jego oprogramowania odbywają się automatycznie, bez konieczności wizyty w ASO.
Ktoś tam w Jaguarze zadał sobie nawet na tyle dużo trudu, żeby zamontować w I-Pace router 4G, z którym jednocześnie może łączyć się aż 8 urządzeń. Mam nadzieję, że wbudowany asystent głosowy pojawi się przy okazji którejś aktualizacji samochodu.
Kogo zainteresuje ten samochód?
![Jaguar-I-Pace-15](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/06/Jaguar-I-Pace-15.jpg)
I-Pace to bardzo uniwersalny, wygodny samochód, który prowadzi się świetnie. Jaguar musi teraz przekazać te informacje potencjalnym klientom. I musi to zrobić w miarę szybko, zanim na rynku nie pojawią się Audi E-Tron i BMW iX3.
Jaguar po prostu nie cieszy się taką popularnością, jak te marki. A szkoda, bo I-Pace to bardzo udane wejście w segment elektrycznych SUV-ów i wątpię, żeby ktoś był rozczarowany jego zakupem. O ile oczywiście jest gotowy wydać ponad 400 tys. zł. Wersję podstawową I-Pace'a można co prawda kupić już od 355 tys zł, warto jednak trochę dopłacić.
![Jaguar-I-Pace](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/06/Jaguar-I-Pace-1.jpg)
Wersja, której zdjęcia w ilustrują ten tekst to I-Pace First Edition, która dostępna będzie tylko w tym roku i za którą trzeba będzie zapłacić co najmniej 460 tys zł. Ma genialny kolor (Photon Red), który normalnie jest niedostępny w konfiguratorze.
Cena jest więc porównywalna z Modelem X Tesli (chociaż Model X w odpowiedniej konfiguracji potrafi być o wiele droższy, niż I-Pace), a SUV Jaguara - pomimo braku kilku gadżetów - wydaje się być co najmniej tak samo dobry. Na pewno jest o wiele bardziej uniwersalnym i ładniejszym samochodem.