REKLAMA

Nie stać cię na dużego Land Cruisera? Proszę, oto mały

Podoba ci się Toyota Land Cruiser, ale nie miałbyś gdzie jej parkować pod blokiem? Nie ma tego złego - możesz sobie poszukać filipińskiej Toyoty Land Cruiser J40 skurczonej w praniu.

Delta Mini Cruiser
REKLAMA

Tą alternatywą jest Delta Mini Cruiser. Był produkowany w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych XX wieku przez Delta Motors Corporation – filipińskie przedsiębiorstwo, początkowo zajmujące się montażem, a następnie produkcją samochodów marki Toyota na potrzeby rynku tego wyspiarskiego państwa. Oprócz modeli dobrze znanych w Europie, jak Corolla, Hiace, czy Land Cruiser, w fabryce w Manili wytwarzano także samochód Toyota Tamaraw – pojazd z segmentu AUV (Asian Utility Vehicle), czyli prostych od strony technologicznej, wieloosobowych vanów z wysokim prześwitem, endemicznych dla rynków Azji Południowo-Wschodniej.

REKLAMA

Maszyny produkcyjne zostały nabyte w latach sześćdziesiątych za pośrednictwem Filipińskiego Banku Narodowego w ramach reparacji wojennych za zniszczenia i zbrodnie wojenne dokonane przez Cesarstwo Japonii na Filipinach.

Delta Mini Cruiser - Land Cruiser w rozmiarze X

Oprócz różnych modeli Toyoty Delta produkowała także linię małych pojazdów terenowych pod własną marką - Delta Mini Cruiser, czasami też spotykanych z nazwą Explorer. Wyglądały one bardzo podobnie do Toyoty Land Cruiser z serii 40, lecz po przyjrzeniu się im z bliska można zobaczyć, że są one sporo mniejsze. Wymiary są bardzo porównywalne do innej japońskiej legendy off-roadu – Suzuki Samuraia.

Delta Mini Cruiser class="wp-image-613971"
porównanie Land Cruisera J40 i Mini Cruisera/fot. catawiki.com

Mini Cruiser był produkowany na licencji Toyoty przez filipińską firmę Delta Motors od lat 70. XX wieku. Początkowo były stworzone specjalnie dla armii filipińskiej, ale z czasem był również sprzedawany klientom prywatnym. Co ważne, nie jest to produkt na licencji, lecz lokalna odmiana przygotowana samodzielnie przez tamtejszych inżynierów. Jeżeli chodzi o eksport poza Filipiny, mała terenówka była dostępna także w niedalekiej Papui Nowej Gwinei, Kolumbii, na Bliskim Wschodzie, a nawet w Europie – niewielka liczba egzemplarzy trafiła do Włoch.

Delta Mini Cruiser class="wp-image-613972"
fot. catawiki.com

Delta Mini Cruiser, ponownie jak jej większy i starszy brat Land Cruiser był dostepny w wielu wersjach nadwozia; oprócz standardowej terenówki z twardym, lub brezentowym dachem, w ofercie był dwumiejscowy pickup, wydłużone kombi, van, a pod koniec produkcji w latach osiemdziesiątych pojawiła się także wersja wydłużona z dodatkową parą drzwi. Różne wersje nadwozia miały też odmiany różniące się między sobą kształtem drzwi, czy mocowaniem koła zapasowego i kanistra na przednich błotnikach. Jeśli chodzi o silniki, to wiadomo o dwóch jednostkach – benzynowej 1.6 (a dokładnie lokalnie dostosowanej wersji silnika 12M) oraz dwulitrowym dieslu.

Produkcja trwała najprawdopodobniej do 1984 r. - wówczas Toyota zerwała swoją umowę z Deltą w związku z kryzysem politycznym na Filipinach, a samo przedsiębiorstwo rozwiązano cztery lata później.

Niedawno jednak pojawiła się szansa na powrót Mini Cruisera. W ubiegłym roku prezydent Filipin Bongbong Marcos po spotkaniu z przedstawicielami japońskiego producenta zapowiedział, że Mini Cruiser może powrócić do produkcji. Wówczas w grę najprawdopodobniej wchodziłoby stworzenie modelu na bazie obecnej wersji Land Cruisera J70.

Jedna jest na sprzedaż

Na portalu aukcyjnym catawiki.com zamieszczone zostało ogłoszenie sprzedaży Delty Mini Cruisera we włoskiej Pescarze.

Delta Mini Cruiser class="wp-image-613977"
fot. catawiki.com
Delta Mini Cruiser class="wp-image-613979"
fot. catawiki.com

Samochód pochodzi z rocznika 1982 i jest w typowej wersji nadwozia – dwudrzwiowej, zamkniętej, z dwoma miejscami z przodu i dwoma dwuosobowymi ławeczkami z tyłu. Napędza go wolnossący, dwulitrowy diesel o mocy 60 KM, przenoszonej na wszystkie koła za pośrednictwem czterobiegowej skrzyni biegów.

Delta Mini Cruiser class="wp-image-613981"
fot. catawiki.com
Delta Mini Cruiser class="wp-image-613982"
fot. catawiki.com
REKLAMA

Posiada nieduży przebieg – 55 tys. km – oraz jest w niezłym stanie technicznym. Jednak ostatnie 15 lat stał w garażu, a jego podwozie posiada nieco rudawy odcień.

W momencie pisania aukcja dopiero się zaczęła. Jednakże ekspert catawiki.com wycenił Mini Cruisera na 7700 - 9300 euro (33 - 40 tys. zł). Biorąc pod uwagę unikatowość, a po odrobinie pracy także użyteczność do zabaw w błocie, wydaje się to rozsądna cena.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA