REKLAMA

Pisze się „Stellantis”, ale wymawia się „porażka”. Wyniki sprzedaży aut w Europie za sierpień 2021

Jesteś wielkim ponadnarodowym koncernem, mającym w portfolio fafnaście znanych marek samochodowych. Większość z nich to popularne marki europejskie. Ile z nich było w pierwszej dziewiątce marek w Europie w sierpniu? ZERO. 

nowy opel Astra
REKLAMA

Koncern Stellantis, zarządzający takimi markami jak Alfa Romeo, Citroen, Fiat, Opel, Peugeot, DS czy Maserati (żeby wspomnieć tylko te europejskie) wygląda na jakąś turbochaotyczną organizację, w której nikt nie wie co się dzieje i dlaczego. Oto wstępne dane organizacji ACEA dotyczące sprzedaży nowych samochodów w Europie w sierpniu 2021 r. Na razie mamy tylko marki, bez modeli.

REKLAMA
1Volkswagen85,433-12.6%937,75313.4%11
2Toyota49,9661.1%502,66827.6%37
3BMW43,562-14.7%475,97916.1%45
4Audi40,338-6.2%438,92318.7%79
5Hyundai38,1432.2%331,26827.8%1313
6Renault36,906-31.8%447,499-10.7%52
7Skoda36,644-24.9%435,1858.4%88
8Mercedes36,158-37.5%439,0991.1%64
9Kia34,917-2.8%331,62628.9%1214
10Peugeot32,555-39.6%509,48612.9%23
11Ford32,147-37.9%380,495-4.5%96
12Dacia31,279-8.2%261,7235.7%1615
13Opel/Vauxhall27,463-17.9%341,30616.0%1111
14Fiat25,970-24.3%343,65817.0%1010
15Seat incl. Cupra25,749-10.8%296,47224.9%1516
16Citroën22,961-31.3%316,99911.8%1412
17Suzuki (est)14,90018.7%135,89237.3%1920
18Nissan12,457-37.2%167,267-5.2%1817
19Volvo12,281-25.7%200,07818.4%1718
20Mazda11,9109.9%106,52025.2%2121
21Tesla (est)11,50061.1%79,38674.5%2425
22Mini8,560-29.7%116,87514.8%2019
23Jeep8,078-26.2%92,35832.7%2222
24Honda6,135-32.0%47,337-8.9%2626
25Mitsubishi5,531-26.0%49,797-31.7%2524
26Land Rover4,478-18.4%82,57025.6%2323
27MG (est)3,40094.1%24,31198.4%3234
28Porsche3,311-34.9%46,8763.5%2727
29Lexus3,12514.1%26,0108.8%3128
30DS2,136-11.7%27,5542.0%3031

Na wszelki wypadek objaśnię, że 3. kolumna to jest sprzedaż w sierpniu, 4. kolumna to spadek lub wzrost w stosunku do sierpnia 2020 wyrażony w procentach, potem mamy dotychczasowy wynik danego producenta w 2021 r. i spadek lub wzrost w stosunku do okresu 1-8.2020, oraz pozycję na liście na dziś i w tym samym czasie w 2020 r. Cóż nam z tej listy wynika?

Że niesłusznie drę łacha ze Stellantis, bo to tylko jeden, gorszy miesiąc

Na grupę Volkswagena nie ma mocnych, ale jak się zsumuje wszystkie marki Stellantis w Europie, to wychodzi na to, że w sierpniu mają drugie miejsce na naszym kontynencie. Wprawdzie w stosunku do sierpnia 2020 r. zaliczyli spadek o 1/3, a Volkswagen tylko o 14%, ale nadal są na wiceprowadzeniu, nie mając żadnej przebojowej marki, tylko klejąc swój wynik z małych kawałków. Zobaczmy jednak, kim są prawdziwi wygrani ostatniego miesiąca.

To oczywiście Toyota (2. miejsce w sierpniu) i Hyundai (5. miejsce)

Wszystkim spadło, a urosło tylko Japończykom i Koreańczykom oraz Tesli. Przy czym Tesla to druga dwudziestka, bez większego znaczenia, a Toyota i Hyundai znalazły się w europejskim Top 5. Toyota ogólnie wydaje się nie do zatrzymania ze swoimi hybrydami, chociaż nie zazdroszczę im spotkania z nowymi, ostrzejszymi normami, gdzie już naprawdę trzeba będzie produkować głównie auta elektryczne. Hyundai wydaje się na tę elektroprzyszłość o wiele lepiej przygotowany. Obie marki mają jednak po prostu bardzo szerokie gamy atrakcyjnych i świeżych modeli z długimi gwarancjami, więc tam gdzie nie ma „silnych marek krajowych”, tam Europejczycy idą po produkty dalekowschodnie, kojarzące się z niezawodnością. Czyli dokładnie jak u nas.

Dołujące są pozycje producentów europejskich, którzy kiedyś trzęśli kontynentem

Peugeot dziesiąty, Fiat czternasty, Citroen na pozycji szesnastej. Tylko Renault trzyma się w pierwszej dziesiątce, a nawet w pierwszej szóstce. W Top 10 są za to i Audi, i BMW, i Mercedes, przypominając nam, że albo premium, albo nic (co zresztą producenci niemieccy mają zamiar wykorzystać).

REKLAMA

Łącznie w Europie w sierpniu 2021 r. sprzedało się 724 tysiące samochodów, o 18% mniej niż w sierpniu roku poprzedniego, który i tak już był beznadziejny, a ten ostatni był jeszcze beznadziejniejszy. Ostatnie tak słabe wyniki mieliśmy w roku 2014. No i bardzo dobrze, mniej samochodów to mniej korków, a koncerny raczej się wyżywią.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-04-30T09:15:49+02:00
Aktualizacja: 2025-04-29T17:05:10+02:00
Aktualizacja: 2025-04-29T12:17:52+02:00
Aktualizacja: 2025-04-29T10:39:10+02:00
Aktualizacja: 2025-04-28T16:23:40+02:00
Aktualizacja: 2025-04-28T12:32:52+02:00
Aktualizacja: 2025-04-28T11:02:52+02:00
Aktualizacja: 2025-04-27T11:47:30+02:00
Aktualizacja: 2025-04-25T19:50:47+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA