Powszechnie stosowany termin „webasto” oznacza ogrzewanie postojowe.
![webasto co to jest](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2024/01/webasto-thermo-top-evo-logo-1180x645.jpg)
Są takie elementy wyposażenia samochodu, bez których różni kierowcy nie mogą się obyć. Zależnie od człowieka, na tę listę można wpisać zupełnie różne elementy: skórzane wykończenie kierownicy, szyberdach, Apple CarPlay, hak holowniczy czy radioodtwarzacz z obsługą CD (to ostatnie to u mnie). Można tu też wpisać tzw. webasto.
Co to jest „webasto”? To ogrzewanie postojowe
Skąd zatem taka nazwa i czy nie można nazywać tego po prostu ogrzewaniem postojowym? Oczywiście, że można tak nazywać - chodzi o sytuację podobną, jak w przypadku choćby adidasów - choć takie buty sportowe są w ofercie tysięcy firm na świecie, to u nas przyjęło się na nie mówić właśnie tak, od nazwy firmy Adidas. Tak samo jest z ogrzewaniem postojowym - takie nazewnictwo pochodzi od nazwy firmy, Webasto SE, choć można wybrać produkty przykładowo firm Valeo czy Eberspaecher i wielu innych.
Do czego służy ogrzewanie postojowe?
Nazwa oczywiście w dużej mierze to sugeruje, ale uściślijmy: układy ogrzewania postojowego pozwalają na ogrzanie samochodu. Mowa tu nie tylko o kabinie pasażerskiej, ale w większości przypadków także o płynie chłodzącym, co skraca czas nagrzewania silnika do temperatury roboczej. Nie jest w tym celu uruchamiany silnik samochodu, dzięki czemu unika się jego szkodliwej, długotrwałej pracy na zimno. Pierwotnie ogrzewanie postojowe było stosowane głównie w dalekobieżnych samochodach ciężarowych czy w kamperach, ale już od lat widoczny jest wzrost popularności webasto także w zwykłych samochodach osobowych.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2024/01/eberspaecher-airtronic-m2-1024x634.jpg)
Jak działa webasto?
Układ ogrzewania postojowego w tradycyjnym rozumieniu tego określenia musi być podłączony do kilku elementów samochodu: do systemu nawiewu, do układu chłodzenia cieczą, a także do zbiornika paliwa - ogrzewanie postojowe pobiera bowiem benzynę lub olej napędowy z baku, by działać. Alternatywną opcją są układy w całości elektryczne, ale w tych przypadkach z zewnątrz podłączane jest źródło zasilania.
Zasada działania jest prosta: gdy do agregatu webasto dociera paliwo i - dzięki kolejnej pompie - płyn chłodzący, to ów agregat podgrzewa płyn i wymusza jego cyrkulację w układzie. Rozgrzany płyn trafia do nagrzewnicy, która ogrzewa powietrze - to z kolei przez kratki nawiewu dociera do wnętrza auta i może je nagrzać w ok. 15-20 min w przypadku typowego samochodu. Pewną ciekawostką jest, że w przypadku silników Diesla układ może działać jeszcze po uruchomieniu jednostki napędowej, co dodatkowo skraca czas osiągnięcia temperatury roboczej - diesle zwykle osiągają ją bowiem wolniej niż silniki benzynowe, ze względu na swoją wyższą sprawność energetyczną.
Powyższy opis dotyczy tzw. wodnego ogrzewania postojowego - wyróżniamy też układ suchy, który ogrzewa tylko powietrze w kabinie, bez udziału płynu chłodzącego - a tym samym nie obejmuje silnika pojazdu. Układy suche stosuje się np. w kamperach czy różnego typu pojazdach użytkowych. Według niektórych źródeł oszczędniej obchodzą się one z paliwem - zużywają ok. 0,2-0,3 l/h, tj. mniej więcej dwukrotnie mniej od webasto typu wodnego. W praktyce koszt paliwa jest jednak pomijalny, ponieważ cykl pracy jest zwykle krótszy - a przy webasto wodnym odchodzi jeszcze problem zwiększonego zużycia paliwa przez silnik po uruchomieniu.
Trzeba mieć na uwadze, że webasto korzysta nie tylko z paliwa, ale też z prądu. Zwykle zaleca się, by podróż samochodem trwała co najmniej tak długo, jak długo działało ogrzewanie postojowe - to powinno zagwarantować, że akumulator doładuje się do pierwotnego poziomu. Ten komentarz nie dotyczy oczywiście rozwiązań, które zasilane są prądem ze źródła zewnętrznego - bo i takie się zdarzają (w Skandynawii niektóre parkingi mają specjalne złącza). Takie układy nie wymagają też do pracy paliwa - koszt ich eksploatacji szacuje się jako ok. 40 proc. niższy od kosztu eksploatacji tradycyjnego układu ogrzewania postojowego.
![webasto co to jest](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2024/01/webasto-ethermo-top-eco-1024x576.jpg)
Czyli trzeba rano podejść do samochodu, otworzyć go i to ogrzewanie postojowe włączyć, tak?
Nie. A przynajmniej na ogół nie - rozwiązanie to powstało m.in. z myślą o zwiększeniu poziomu komfortu użytkownika, więc pomyślano też o tym, żeby nie trzeba było wdziewać rano szlafroka i butów zimowych. Wiele układów ogrzewania postojowego oferuje się wraz z pilotami zdalnego sterowania lub z aplikacjami na telefon - dzięki temu można całość uruchomić bez wychodzenia z domu i wsiąść do ciepłego samochodu. Można też użyć programatora czasowego, jeśli w danym aucie takie rozwiązanie zastosowano.
Ile kosztuje webasto z montażem?
Niektóre źródła podchodzą do tego zagadnienia dość optymistycznie i podają zakres cen na poziomie od 2 do 4 tys. zł. W praktyce niczym dziwnym nie są ceny na poziomie ponad 5 tys. zł - czasem nawet znacznie powyżej, bo koszt takiej przyjemności może wynieść ponad 8 tys. za topowe rozwiązanie z łącznością GSM. Na drugim końcu cenowej skali są układy, które ogrzewają jedynie silnik, a kabiny pasażerskiej nie - tutaj ceny wraz z montażem powinny startować od kwot trzycyfrowych. Pod warunkiem, że w danym samochodzie da się oczywiście wybrane rozwiązanie zastosować - ale wyjątki zdarzają się rzadko.
Zdjęcie główne: agregat Webasto Thermo Top Evo