REKLAMA

Strefy czystego transportu będą strefami zakazu ruchu, jeśli zobaczy się czym jeżdżą Polacy

Samar opublikował nowe dane i już wiemy jaki był średni wiek samochodu w Polsce na koniec ubiegłego roku. Tak staro jeszcze nie było. Gdy strefy czystego transportu wejdą na poważnie, będziemy mieli spory problem.

średni wiek samochodu
REKLAMA
REKLAMA

Była pandemia, teraz jest wojna i rozpędzająca się inflacja – nie dziwota, że kupujemy coraz mniej nowych samochodów. A że jeździć czymś trzeba, najlepiej tanio, więc kupujemy używane. Jak podaje Samar, w 2021 r. w Polsce zarejestrowano 850 tys. samochodów z importu oraz 450 tys. nowych samochodów kupionych w kraju. W tym roku będzie pewnie jeszcze gorzej.

Nie dość, że używanych kupujemy dwukrotnie więcej niż nowych, to jeszcze stawiamy na dość leciwe egzemplarze

W efekcie, według danych zebranych przez Samar w CEPiK-u, na koniec ubiegłego roku średni wiek samochodu w Polsce wynosił 15,56 roku. I to już po odjęciu ponad 6,7 mln aut uważanych za tzw. martwe dusze, czyli pojazdy, których już dawno nie ma, ale ich właściciele nie dopełnili urzędowych formalności związanych z wycofaniem ich z obiegu. Gdyby ich nie odejmować, średni wiek przekroczyłby 20 lat. I według danych CEPiK mielibyśmy na ulicach 26 mln aut, a tak to mamy niewiele ponad 19 mln.

Statystyczny polski samochód pochodzi z 2007 r, co oznacza, że za 4 lata statystyczny Polak nie wjedzie nim do miasta

W 2007 r. nowy samochód w salonie powinien był spełniać wymogi normy Euro 4. A takie auta będą mogły wjeżdżać do miast ze strefami czystego transportu co najwyżej do 2025 r.. Co gorsza, problem dotknie również aut młodszych, bo biorąc pod uwagę, że normę Euro 5 wprowadzono w 2010 r., za 4 lata nie wjedziemy do miasta również samochodem, który dziś ma 12 lat, więc wygląda np. tak:

tak:

albo tak:

REKLAMA

Wozy, które poza wielkimi metropoliami dziś wciąż bywają jeszcze dowodem życiowego sukcesu właściciela, za 4 lata do tych metropolii w ogóle nie wjadą. Musimy czym prędzej przestać być biedni i zacząć kupować nowsze auta. Pomóc może w tym zakaz importu używanych, tylko ciekawe co na to Unia Europejska.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA