Nowa siedziba Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie jest otwarta bardziej niż myślisz!
Nowa siedziba Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie została oficjalnie otwarta. Otwartości jest tu znacznie więcej, niż mogłoby się wydawać.
Byłem w nowej siedzibie Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, gdy pierwszy raz wpuszczano tam dziennikarzy. Musieliśmy przechodzić przez plac budowy, w muzeum nie było jeszcze eksponatów. Podziwiałem gmach i imponującej wysokości wnętrze, sprawiające wrażenie przeskalowanego. Gdy oglądałem później zdjęcia wnętrza, byłem zaskoczony tym, jak wiernie udało się uchwycić to, jakie pozostawia po sobie wrażenie. Niedługo potem nastąpiło prawdziwe otwarcie i wszyscy mogliśmy się przekonać, że otwartość to symbol tego miejsca, gdzie przenikają się sztuka, architektura i design.
Dzięki współpracy marki Audi z MSN może być realizowana koncepcja Muzeum Otwartego – dzięki marce, wstęp do Muzeum, na wydarzenia dziejące się na parterze budynku, jest za darmo.
Głównym celem muzeum jest stworzenie miejsca, w którym ludzie doświadczają sztuki i spotykają się ze sobą. - Thomas Phifer, architekt MSN
Nowa siedziba, wieloletnie doświadczenie.
25 października 2024 r. otwarto nową siedzibę Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Do budynku wejdziemy od ul. Marszałkowskiej. Piszę my, bo miejsce jest otwarte dla każdego, także dzięki współpracy z Audi, jak napisałem powyżej.
Siedziba jest nowa, ale samo muzeum od lat realizuje projekty o charakterze międzynarodowym, nawiązując współpracę z artystami, kuratorami i instytucjami z całego świata. Organizuje także warsztaty, wykłady, debaty oraz wystawy tematyczne, które przyciągają szerokie grono odbiorców, w tym ekspertów, studentów i entuzjastów sztuki.
MSN znajduje się w pobliżu Pałacu Kultury i Nauki. Trudno o dwie bardziej różne od siebie formy. Pojawiały się głosy, że budynek nie pasuje do miejskiej przestrzeni. Wyjaśniał to Thomas Phifer w rozmowie z Michałem Murawskim, odwołując się do wiersza "Anegdota o słoju", Wallace’a Stevensa, w którym podmiot liryczny:
Opowiada, że postawił szklany słój na szczycie wzgórza w stanie Tennessee, a cała zieleń i drzewa zaczęły rosnąć jak gdyby wokół niego i nagle słój zaczął porządkować przestrzeń. Ten biały budynek, stanie się właśnie takim słojem, bo jest tak zaskakujący, tak jednolity, tak biały, tak optymistyczny, że moim zdaniem zacznie porządkować to miejsce.
Budynek MSN nie ma konkurować ze swoim otoczeniem, ma być miejscem dialogu rozumianego jako dialog architektoniczny między modernistycznymi budynkami Ściany Wschodniej a socrealistycznym budynkiem PKiN. Podobnie przeszklony parter budynku - jego zadaniem jest integrować społeczności, zapraszać do środka i rozmowy, wymiany myśli w czasie organizowanych wydarzeń. Muzeum to przestrzeń sztuki i dialogu. Budowanie partnerstw dla Muzeum jest bardzo ważne, jednym z nich jest współpraca z marką Audi.
Audi i MSN łączą dwa światy.
Nowoczesność, dążenie do innowacji i zrównoważony rozwój - to wartości, które od zawsze są fundamentem marki Audi — deklarują przedstawiciele marki - współpraca z Muzeum Sztuki Nowoczesnej dobrze się w nie wpasowuje.
Trudno jest pomylić samochód marki Audi z innym samochodem. Charakterystyczny single frame z przodu zmienia się z biegiem lat i na kolejnych modelach, ale wciąż tworzy bardzo charakterystyczną i rozpoznawalną strukturę. Audi od lat wyznacza trendy w designie, łącząc elegancką estetykę z zaawansowaną technologią i funkcjonalnością.
Dzięki tej synergii marka tworzy pojazdy, które nie tylko zachwycają formą, ale także odpowiadają na wyzwania przyszłości, co jest szczególnie istotne w kontekście współczesnych inicjatyw artystycznych, które bada i upowszechnia MSN.
Wnętrze w obiektywie.
Maja Wirkus to polska fotografka specjalizująca się w fotografii architektonicznej. Jej prace koncentrują się na tworzeniu wizualnych koncepcji dla obiektów architektonicznych, z uwzględnieniem unikalnych cech przestrzeni, takich jak kształt, światło i otoczenie. Tak opisywana jest Maja Wirkus, a czy te słowa znalazły odzwierciedlenie w jej zdjęciach z Muzeum Sztuki Nowoczesnej? Sami zobaczcie.
Ja to miejsce zapamiętałem właśnie tak jak na zdjęciach autorki.
Ze styku kultury, sztuki i biznesu powstawało już wiele wspaniałych przedsięwzięć. Tutaj możemy mówić o efekcie synergii płynącej z łączenia pozornie różnych światów, które przecież de facto przenikają się już od dawna, często z ogromną korzyścią dla odbiorców, w tym konkretnym przypadku dla mieszkańców i odwiedzających Warszawę.
Dzięki takiej współpracy marki z muzeum możliwy jest darmowy wstęp dla odwiedzających, jako element projektu Muzeum Otwartego. To dopiero początek współpracy i długofalowa inwestycja w kulturę i sztukę. W ramach współpracy Audi i MSN zostanie zrealizowanych jeszcze szereg projektów artystycznych. Przez trzy tygodnie, od 25 października do 10 listopada, w MSN-ie odbyło się ponad 100 różnorodnych wydarzeń. Sztuka stała się dostępna dla wszystkich.
W MSN byłem przed południem, w pochmurny dzień. Chętnie wybiorę się tam o innej porze dnia, by zobaczyć, jak przemieszczające się światło zmienia charakter tego miejsca. Na pewno nie będę jedyny.
Zdjęcie główne: Maja Wirkus