Nowa cena badania technicznego. Zapytaliśmy w ministerstwie, o ile drożej się zrobi
Media obiega dziś informacja, według której resort infrastruktury ma już gotowy projekt podwyższający opłaty za badanie techniczne samochodów osobowych do 130 złotych. Czy to prawda? Już wiemy.

Temat podwyżek cen za badanie techniczne pojazdów pojawia się w mediach z niezwykłą wprost regularnością. Z tym, że ceny obowiązkowej wizyty na stacji kontroli pojazdów wzrosną, wszyscy się już raczej pogodzili. Obecna stawka (98 zł) nie była waloryzowana od 21 lat, można więc zrozumieć właścicieli SKP, którzy argumentują, że wszystko jest droższe (prąd, pensje diagnostów itd.), a oni wciąż muszą pobierać od kierowców tyle samo, co w 2004 r.
Nowa cena za badanie techniczne 2025 - ile?
Podobno środowiska związane z właścicielami SKP domagają się, by cena wynosiła ok. 250 zł. To byłby może i uzasadniony, ale duży skok. Teraz media donoszą, że mówimy raczej o relatywnie małej podwyżce, do kwoty ok. 130 zł. Jak łatwo się domyślić, trudno spodziewać się wprowadzenia zmian przed wyborami. Nieoficjalnie mówi się o tym, że głębiej do kieszeni przy okazji przeglądu trzeba będzie sięgnąć w przyszłym roku.
Czy Ministerstwo Infrastruktury potwierdza zmiany?
Wysłałem do Anny Szumańskiej, rzeczniczki prasowej Ministerstwa Infrastruktury, pytanie o to, czy prace nad waloryzacją opłaty za badanie techniczne są faktycznie prowadzone i czy potwierdza krążącą po mediach stawkę 130 zł. Oto, jaką otrzymałem odpowiedź:
Wniosek o włączenie projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw do Wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów jest na etapie rozpatrywania przez Zespół do spraw programowania prac rządu. Opracowana w MI propozycja zakłada zmiany w systemie badań technicznych w celu optymalnego wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/45/UE z 3 kwietnia 2014 r. w sprawie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz uchylającej dyrektywę 2009/40/WE (Dz. Urz. UE L 127 z 29.04.2014 r., str. 51, z późn. zm.). Po uzyskaniu wpisu do Wykazu zostanie przygotowany projekt ustawy, uzasadnienie oraz ocena skutków regulacji. Wtedy też projekt zostanie skierowany do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych, a także opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji. W projekcie planowane jest wprowadzenie ustawowego mechanizmu cyklicznej waloryzacji stawki opłaty za przeprowadzenie badania technicznego pojazdu, opłaty dodatkowej za przeprowadzenie badania technicznego po wyznaczonym terminie, jak również nałożenie obowiązku dokumentowania fotograficznego obecności pojazdu podczas badania. Na obecnym etapie prac jest za wcześnie, aby przedstawić szczegółowe rozwiązania, które zostaną ujęte w nowelizacji. - Koniec cytatu.
Czyli: należy spodziewać się cyklicznych zmian w cenie badania. Nie wiadomo jeszcze, czy mówimy o kwocie na poziomie 130 zł, bo resort tego nie potwierdza. Trzeba będzie zapłacić także za spóźnienie się z badaniem (co ciekawe, ponoć sami diagności tego wcale nie chcą), a cała wizyta na SKP będzie fotografowana. Czekamy na konkrety, bo o tego typu zmianach mówi się od dawna i na mówieniu się kończy. Co ma, jak na razie, swoje plusy dla portfeli kierowców.