REKLAMA

Pogmatwane gamy silnikowe: Mercedes klasy E W212

Myśleliście, że Seat Ibiza miał dziwną gamę silników? Posłuchajcie historii o W212…

mercedes w212 silniki
REKLAMA
REKLAMA

Mercedes od czasu wpadki z „okularem” (ta wpadka nadal stoi na moim miejscu parkingowym) postawił na radykalne polepszanie jakości i trwałości, żeby z powrotem doszlusować do poziomu, jaki wyznaczył „baleron" W124. W211 był bardzo dobry, ale nie idealny. W212 jest niemal niezniszczalny, wybitnie niezawodny, doskonale zabezpieczony przed korozją i tak trwały, jak trwałe mogą być nowoczesne samochody.

Ale żeby uczynić zadość oczekiwaniom klientów, Mercedes opracował do tego modelu gamę silnikową tak dużą, że trudno ją objąć umysłem. I co z tego, że w ogłoszeniu mamy napisane E 200, E 300 albo E 220 CDI, skoro może to oznaczać zupełnie co innego w zależności od rocznika i paru innych czynników? Podjąłem więc próbę jakiegoś usystematyzowania tego bałaganu. Oto gama silników W212 podana w najprostszy sposób, jaki udało mi się wymyślić.

Silniki benzynowe, 4-cylindrowe

Silniki 4-cylindrowe z zapłonem iskrowym w W212 pochodzą z dwóch rodzin. Starsza to M271, nowsza – M274. Mogą mieć pojemność 1,6 l, 1,8 l albo 2,0 l. Wszystkie mają turbodoładowanie oprócz jednej odmiany, która ma kompresor mechaniczny. I teraz:

E 180: rodzina M274, pojemność 1,6 l, moc 156 KM. Nietypowa odmiana oszczędnościowa spotykana tylko na rynkach południowych. Oferowana w latach 2013-2016.

E 200 NGT: występują dwie sub-odmiany. Obie dostosowane do napędzania sprężonym gazem ziemnym.

  • 2011-2013 – silnik M271 z wielopunktowym wtryskiem paliwa, 1.8 kompresor, 163 KM
  • 2013-2016 – silnik M274 z bezpośrednim wtryskiem paliwa, 2.0 turbo, 156 KM

E 200 BlueEFFICIENCY: jak powyżej

  • 2009-2013 – M271, 1.8 turbo 184 KM. Wtrysk bezpośredni.
  • 2013-2016 – M274, 2.0 turbo, 184 KM i też wtrysk bezpośredni. Warto zwrócić uwagę, że w ramach liftingu powiększono pojemność skokową. Moment obrotowy nie zmienił się ani o jeden niutek, ale wprowadzono zasadniczą zmianę w postaci seryjnego automatu siedmiobiegowego zamiast pięciobiegowego.

E 250 BlueEFFICIENCY: dokładnie tak samo, tylko moce wyższe. Czyli w latach 2009-2013 - 1.8 turbo 204 KM, 2013-2016 – 2.0 turbo 211 KM. Również tu w przypadku nowszego i większego silnika automat siedmiobiegowy był standardem bez dopłaty.

To była ta prosta część. Zasadniczo wystarczy pamiętać, że przedlift 1.8 M271, polift 2.0 M274 i będzie okej.

Mercedes W212 silniki
E 250 – wtrysk bezpośredni

Silniki benzynowe, 6-cylindrowe

Prosto jest o tyle, że wszystkie mają układ V6. Tu też stosowano dwie rodziny: starszą M272 i nowszą M276, przy czym M276 wprowadzono w 2011 r., a nie przy okazji liftingu. Spróbujmy prześledzić po kolei.

E 300: występują dwa rodzaje silników z tym oznaczeniem.

  • 2009-2011: w tych latach (do wakacji 2011 r.) E 300 oznacza wariant trzylitrowy z wielopunktowym wtryskiem paliwa. Moc 231 KM, rodzina M272. Uwaga na kłopoty z rozrządem. Uwaga: po 2011 r. ten silnik został wzmocniony do 245 KM i pozostał w produkcji na rynki pozaeuropejskie. Europejczycy otrzymali zaś…
  • 2011-2014: …nowy silnik M276 3.5 V6 z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Moc 252 KM. Skrzynia automatyczna w standardzie. Opcjonalnie napęd na 4 koła, czego wcześniej nie było.

To była ta łatwa część…

E 350: to teraz uważajcie.

Jeśli masz E 350 CGI z lat 2009-2011, to masz starą serię M272 z pojemnością 3,5 l, ALE wzbogaconą o bezpośredni wtrysk paliwa i moc 292 KM. ALE!!! Jeśli masz E 350 4MATIC z tych samych lat, to pod maską masz 3,5-litrowy wariant M272 z wielopunktowym wtryskiem paliwa i mocą 272 KM. Zatem w zależności od rodzaju napędu różni się rodzaj silnika.

Jeśli masz E 350 z lat 2011-2014, to masz 3,5 litra z serii M276, bezpośredni wtrysk paliwa i moc 306 KM, niezależnie od rodzaju napędu 2WD/4WD.

E 400: oznaczenie nie odnosi się nijak do pojemności! E 400 w klasie E oznacza podwójne doładowanie (biturbo) w odróżnieniu od reszty V-szóstek, które były wolnossące. I teraz:

  • E 400 z lat 2013-2014 to 3.0 biturbo 333 KM
  • E 400 z lat 2014-2016 to 3.5 biturbo, też 333 KM. Oba silniki pochodzą z serii M276, różnią się tylko pojemnością. Są niemal identyczne.

Gamę V-szóstek kończy E 400 Hybrid – wersja wolnossąca, ale z silnikiem elektrycznym. Benzynowy 3.5 V6 łączy się tu z „prądem" o mocy 27 KM. Ma bezpośredni wtrysk paliwa, nie ma 4WD.

Mercedes W212 silniki
E 350 – wtrysk bezpośredni

Silniki benzynowe, 8-cylindrowe

W212 miał silniki V8 z czterech różnych rodzin o czterech różnych pojemnościach skokowych, z czego dwie są wolnossące a dwie biturbo. Jedne mają 4WD, inne nie… prościzna.

E 500: występują dwie rodziny.

  • 2009-2011: silniki 5.4, wolnossące, z wtryskiem MPI, moc 388 KM. Rodzina M273. 4WD było dostępne.
  • 2011-2016: nowy 4.6 z rodziny M278, biturbo (!!!), moc 408 KM. Również dostępny jako 4WD.

I jeszcze E 63 AMG. Również z dwóch rodzin:

  • 2009-2011: wolnossący 6.2 M156, osławiony silnik, w którym nie wytrzymują śruby trzymające głowice; wspaniały, ale kłopotliwy. Moc 525 KM, wielopunktowy wtrysk paliwa. Napęd na 4 koła nie był dostępny.
  • 2011-2013: zupełnie nowy silnik 5.5 M157 z podwójnym turbodoładowaniem. Moc z początku wynosiła również 525 KM, tylko moment był niżej. Zamiast przy 5200 obr., to przy 1750 obr. Użytkownicy narzekali, że to nie to samo. W odpowiedzi na to, Mercedes w 2013 r. wprowadził rozwojową wersję tego silnika.
  • 2013-2016: zmodernizowany 5.5 M157 biturbo. Moc 557 KM. Moment 720 Nm dostępny do wyższych obrotów (5250 zamiast do 5000 obr./min). W opcji napęd 4x4.
  • 2013-2016: wersja specjalna E 63 AMG S z napędem na 4 koła i mocą 585 KM. Moment osiemset niuta. Ten silnik to najmocniejszy wariant M157. Potem jeszcze pojawił się w klasie S Coupe, gdzie z pakietem performansowym moc wprawdzie nie wzrastała, ale za to było 900 Nm momentu. Akurat tyle, ile potrzeba.
mercedes w212 silniki
E 63 AMG – typ M156

No to silniki benzynowe w W212 mamy omówione. Teraz diesle.

Silniki wysokoprężne 4-cylindrowe

Tu nie jest tak źle, bo mamy tylko jedną rodzinę: OM651, czyli silnik o pojemności 2143 ccm z osprzętem Delphi. Z początku kłopotliwy, potem z czasem poprawiany. Uwaga: wszystkie oznaczenia „200” oznaczają jedną turbosprężarkę, wszystkie pozostałe, tj. „220” i „250” – biturbo.

BlueTEC lub samo Blue oznacza katalizator selektywny SCR z dotryskiem mocznika w celu dopalania tlenków azotu (AdBlue).

No i lecimy:

E 200 CDI: 136 KM. Od 2014 r. obowiązkowo z systemem BlueTEC.

E 220 CDI: od 2009 do 2013 r. bez zmian, czyli 2.1 biturbo 170 KM. Na kraje Beneluksu szła wersja osłabiona do 163 KM. Nie udało mi się ustalić dlaczego. Od 2014 r. wszystkie E 220 dostały system BlueTEC, a w 2015 r. pojawił się wariant 4x4, również 170-konny.

E 250 CDI: 2.1 biturbo 204 KM. Od 2011 r. wśród opcji pojawił się napęd na 4 koła. Podobnie jak w słabszych wersjach, tu też w 2014 r. dodano BlueTEC-a. Moc zawsze 204 KM, moment 500 Nm przy 1600 obr./min. Bardzo dobry silnik, ale nie lubi nadmiernego czipowania.

Uwaga: diesel-hybryda z 2.1 CDI 204 KM nazywa się E300 BlueTEC Hybrid. Wynalazek – z daleka.

mercedes w212 silniki
2.1 CDI Biturbo

Silniki wysokoprężne 6-cylindrowe

Tu też jest w miarę prosto, bo mamy tylko jeden blok: 3.0 V6 CDI OM642, ale za to sześć wersji mocy, żeby było trudniej się zorientować. Silnik OM642 ma jedną turbosprężarkę.

E 300 CDI ma trzy odmiany:

  • E 300 CDI 204 KM: patologiczna wersja występująca tylko przez 6 miesięcy, od stycznia do lipca 2010 r.
  • E 300 CDI 231 KM: standardowy wariant bez AdBlue stosowany do 2013 r.
  • E 300 CDI BlueTEC: moc również 231 KM, BlueTEC+DPF, od 2013 do 2016 r.

E 350 CDI ma bardzo dużo odmian:

  • E 350 CDI od 2009 do wakacji 2010: 231 KM. Brak AdBlue. Także jako 4x4.
  • E 350 CDI od 2010 do 2013 r.: moc 265 KM. Brak AdBlue. Także jako 4x4.
  • E 350 CDI BlueTEC 2009-2013: uwaga! Osłabiona wersja „ekologiczna” oferowana równocześnie ze zwykłym E 350 CDI, zduszona do 211 KM i z AdBlue. Żebyście się nie nadziali w ogłoszeniach.
  • E 350 CDI wersja 2013-2014: od tej pory BlueTEC stał się seryjny, a moc E 350 CDI wzrosła do 252 KM. Napęd na 4 koła również dostępny.
  • E 350 CDI wersja 2014-2016: to samo co wcześniej, tylko że moc rośnie do 258 KM.
REKLAMA
mercedes w212 silniki
V6 CDI

Pewnie nie liczyliście wszystkich wersji – ja też nie, ale mam nadzieję, że powyższy przewodnik pozwoli zidentyfikować auto z ogłoszenia i przypisać je do któregoś z opisanych silników. Ja to bym chciał wczesnego E 500, ale na szczęście nigdy nie będzie mnie stać. Jakbym miał forsę, to bym kupił sobie 2.0 benzynowego M274. Ale ile on miał mocy? Już zapomniałem, muszę przewinąć do góry…

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA