REKLAMA
  1. Autoblog
  2. Bezpieczeństwo ruchu drogowego

Machanie rękami to za mało. Niemcy chcą zrobić choinkę z twojego roweru

Będzie mrugał pomarańczową lampką raz z prawej, raz z lewej strony, jak motocykl. Wszystko dla bezpieczeństwa. Czyżbyśmy właśnie byli świadkami tego momentu, kiedy nawet Niemcy zorientowali się, że nieuregulowany ruch rowerowy powoduje wypadki?

05.01.2024
17:03
Machanie rękami to za mało. Niemcy chcą zrobić choinkę z twojego roweru
REKLAMA
REKLAMA

W miastach Europy Zachodniej ludzie przesiadają się z wstrętnych brzydkich samochodów na wspaniałe, nowoczesne i ekologiczne rowery wspomagane elektrycznie. To wspaniale, dzięki temu miasto coś tam oraz coś tam innego, wszyscy krzyczą ze szczęścia i klaszczą. Jednak nawet władze tak wspaniałych miast jak Berlin czy Amsterdam zauważają, że zmiana środka transportu niewiele zmienia w nawykach transportowych użytkowników. Powstaje problem, polegający na ogromnym wzroście liczby wypadków z udziałem elektrowerów. Z łatwością nabierają one prędkości, są dużo cięższe niż normalne i często ich ruch krzyżuje się z ruchem pieszych w sposób zupełnie niekontrolowany. Wypadki te rzadko są śmiertelne, jednak wiążą się z potłuczeniami, złamaniami itp., a przede wszystkim stają się powszechne. W Amsterdamie już od dawna o wiele łatwiej wpaść pod elektryczny rower niż pod samochód.

Niemcy na razie dopuszczają kierunkowskazy w rowerach wielośladowych

Głównie chodzi o riksze, bo tam bardzo często nie widać sygnałów dawanych rękami, ponieważ riksza jest za szeroka. To oczywiście ma sens. Jednak istnieją naciski, aby kierunkowskazy pojawiły się też w rowerach jednośladowych. Na początek miałyby być one opcjonalne, a ich głównym zadaniem byłoby pomaganie w ciemności. Co ciekawe, w swojej narracji nasi niemieccy sojusznicy skupiają się głównie na bezpieczeństwie rowerzystów w starciu z kierowcami samochodów, ale nie mówią ani słowa o bezpieczeństwie pieszych w kolizjach z rowerzystami. Na tej, coraz powszechniejszej linii konfliktu, kierunkowskazy by nie pomogły.

fot. Mariya_m, Pixabay.com

Chodzi jednak o to, by można było sygnalizować zmianę kierunku bez zdjęcia ręki z kierownicy

Wydaje mi się dość dziwne, że zdjęcie ręki z kierownicy powoduje tak poważne zagrożenie w ruchu rowerowym. To znaczy jeśli nie jesteś w stanie jechać 1-2 sekundy rowerem bez obu rąk na kierownicy, to może rower nie jest dla ciebie. Tak tylko mówię. W dodatku nawet w Niemczech nie brakuje sceptyków wobec pomysłu kierunkowskazów, którzy twierdzą, że rower jest za wąski, żeby z daleka było widać, w którą stronę miga – tak na przykład mówi w wywiadzie dla Deutsche Welle Stefan Gelbhaar z parlamentarnej grupy ds. transportu, członek partii Zielonych. Oczywiście i on trzyma się ściśle narracji z tym, że trzeba poprawiać infrastrukturę rowerową i pilnować, żeby we wszystkich miastach maksymalna prędkość pojazdów wynosiła 30 km/h.

No to Wam powiem, co ja uważam

Uważam, że te władze są jakieś oczadzone, nie widząc że główny problem obecnie leży na linii rowerzysta-pieszy. Można dodać i kierunkowskazy, i światła hamulcowe. Nie jest to duży problem techniczny w rowerze zelektryfikowanym. Pomijam już kwestię że same kierunkowskazy bez światła stopu nie mają sensu, bo ludzie zaczną patrzeć w tylne lampy rowerów, oczekując jakiejś informacji świetlnej i będą przezdziwieni, że hamowanie nie było nijak sygnalizowane. Ale odbiegam: to, czego potrzebują stolice europejskie, a z czasem też i miasta polskie, to edukacja kierujących rowerami. Nie pedałuj po chodniku, nie jedź między pieszymi. Przepuszczaj ich na pasach. Nie jedź w ciemności bez lampki itp. itd. Pieszymi jesteśmy wszyscy, a jeśli wybierasz rower, to dobrze byłoby umieć go opanować i znać podstawowe zasady bezpieczeństwa, takie jak sygnalizowanie zmiany kierunku ręką. Jeśli masz to w niepoważaniu już teraz, to po dodaniu kierunkowskazów też nie będziesz ich używać.

I to czyni rowerzystów jedną grupą z kierowcami BMW.

Czytaj również:

REKLAMA

Zdjęcie główne: Iggi Signal Pod

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: tydzień temu
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA