Z HEV i BEV sobie radzą. Na MHEV ich przytyka, a na EREV wykładają się kompletnie. Znasz je wszystkie?
W dobie postępującej elektryfikacji układów napędowych trzeba nierzadko przekopywać się przez nie zawsze czytelne oznaczenia i skróty. Dziś będzie krótko, ale treściwie - wyjaśnimy sobie, co oznaczają te skróty.

Układ hybrydowy to nie tylko rozwiązanie stosowane przez Toyotę. Układów hybrydowych jest więcej i jeśli chcesz dokonać świadomego wyboru w salonie, powinieneś znać je wszystkie. Bo jeszcze ci się pomylą z samochodem elektrycznym i co wtedy?
EV oznacza Electric Vehicle, czyli samochód elektryczny
Stosowane jest też określenie BEV, od Battery Electric Vehicle - dla podkreślenia, że pojazd korzysta z akumulatora trakcyjnego, a nie jest np. napędzany ogniwami paliwowymi, czyli FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle).
EREV i REEV oznaczają to samo: Extended Range Electric Vehicle bądź Range Extended Electric Vehicle. Po polsku: są to samochody elektryczne z jednostką spalinową, odpowiadającą za zwiększenie zasięgu. Wśród przykładów można wymienić m.in. BMW i3 REx (od Range Extender) lub Mazdę MX-30 R-EV.

Trochę zamieszania jest też w hybrydach
Podstawowym określeniem jest tu HEV, czyli Hybrid Electric Vehicle. Choć tego skrótu można by w zasadzie używać wobec każdej hybrydy, to przyjęło się, że tym mianem określa się hybrydy szeregowo-równoległe typu zamkniętego (bez możliwości doładowywania z gniazdka), czyli takie jak choćby większość hybryd Toyoty. Alternatywnie stosuje się tu określenie FHEV, gdzie litera F oznacza Full - takie oznaczenie stosuje m.in. Ford.
Wspomniane wyżej hybrydy z możliwością ładowania z gniazdka to PHEV - Plug-In Hybrid Electric Vehicle. Na pierwszy rzut oka to to samo co EREV/REEV, ale w PHEV silnik spalinowy może bezpośrednio napędzać koła, podczas gdy w elektrykach z range extenderem - nie.

Zostaje nam jeszcze MHEV, czyli Mild Hybrid Electric Vehicle. Tu mówimy o tak zwanej miękkiej hybrydzie, czyli takiej, której silnik elektryczny jest zbyt słaby, by samodzielnie napędzać samochód. W nielicznych wyjątkach możliwe jest toczenie się z prędkościami parkingowymi z użyciem wyłącznie trybu elektrycznego. W samochodach typu MHEV silnik elektryczny wspomaga jednostkę spalinową głównie przy ruszaniu z miejsca i podczas przyspieszania, czyli wtedy, gdy zużycie paliwa w samochodach niehybrydowych jest wyjątkowo duże. Może też skracać czas reakcji na dodanie gazu. Samochody typu MHEV podobnie jak HEV-y czy PHEV-y też mogą odzyskiwać energię podczas wytracania prędkości.

Dla równowagi zostaje nam jeszcze ICE
To taki pociąg. Nie no, dobra - ICE oznacza po prostu Internal Combustion Engine, czyli silnik wewnętrznego spalania. Mówiąc po ludzku - najzwyklejszy w świecie silnik spalinowy, który znajdziemy we wszystkich rodzajach HEV-ów oraz w EREV-ach/REEV-ach.