Oto Elimen E-VN1, polski samochód elektryczny
Wczoraj podczas II Międzynarodowego Forum Energetyka i Środowisko EKOZAKOPANE 2018 zaprezentowano Elimena E-VN1. To nowy polski samochód elektryczny, który wkrótce trafi do sprzedaży.

Elimen E-VN1 to samochód elektryczny typu van, który został w całości zaprojektowany i wyprodukowany w Polsce.
Auto jest lekkie, ekonomiczne i ekologiczne
Płyta podłogowa oraz większość konstrukcji nadwozia pojazdu wykonane zostały z ultralekkich kompozytów. Dzięki temu jest wytrzymały, a przy tym znacząco lżejszy od klasycznych pojazdów w swojej klasie. W wersji podstawowej waży jedynie ok. 600 kg. Jego zasięg na jednym ładowaniu wynosi od 100 do 300 km, a koszt przejechania 100 km oscyluje w granicach 7 zł.
Przestrzeń ładunkowa o pojemności ponad 4 metrów sześciennych może pomieścić do 800 kg ciężaru. Dostęp do niej, w zależności od konfiguracji, znajduje się w centralnej bądź centralnej i tylnej części pojazdu. Szerokie dojścia o wymiarach 1480x2050 (środek) oraz 1000x2170 (tył) mogą być zamykane automatyczną szybką roletą.
Zaawansowana technologia
Polski samochód elektryczny w wersji podstawowej wyposażony jest w GPS, komputer pokładowy z telemetrią układu baterii, zdalną diagnostyką, możliwość zdalnego ograniczania prędkości oraz system nawigacji oparty na Google Maps. Komputer samochodu można podłączyć do systemu informatycznego klienta i systemów zarządzania flotą.
Kierowca dysponuje innowacyjnym systemem kamer bocznych, kamerą cofania i lusterkami bocznymi z ekranem LCD, które zintegrowane są ze słupkiem bocznym.
Elimen pozwala kierującemu na sterowanie blokadą dyferencjału bezpośrednio z kabiny, co znacząco zwiększa możliwości pojazdu w okresie zimowym bądź trudnych warunkach terenowych. Dodatkowo, pneumatyczne zawieszenie e-vana zintegrowane z konstrukcją kompozytowej płyty podłogowej zapewnia wysoki komfort jazdy oraz umożliwia regulację wysokości pojazdu.
Zaprojektowany i wyprodukowany w Polsce
Samochód napędzany jest zaprojektowanym i wyprodukowanym w Polsce bezszczotkowym silnikiem w technologii BLDC o mocy 14,9 kW. Układ szybkiego ładowania oraz wszystkie systemy elektroniki pokładowej, w tym komputer główny i komputer sterujący baterii, również zostały zaprojektowane i wykonane w naszym kraju.
Pierwsze zamówienia na Elimena E-VN1 będzie można składać od września tego roku. Wtedy też okaże się, czy takie rozwiązanie może przyjąć się na naszych drogach. Ponoć jeden egzemplarz został już sprzedany w Zakopanem i ma służyć jako mobilne laboratorium do mleka.
Tyle twierdzi firma. My dodamy od siebie, że pojazd z wizualizacji różni się stylistycznie od egzemplarza, który miała okazję przetestować redakcja serwisu naprad.eu. Trudno ocenić, która wersja ostatecznie trafi do produkcji.