W Poznaniu napędzana jest ewolucja motoryzacji. Tak tworzy się funkcje, czyli układ nerwowy nowoczesnych systemów samochodowych

Lokowanie produktu

Czy w ciągu ostatnich 50 lat dokonała się nowa samochodowa rewolucja? Wielu miłośników motoryzacji uważa - poniekąd słusznie - że nie. Następnym kamieniem milowym naszej przygody z samochodami ma być dopiero jazda autonomiczna. Nim jednak usiądziemy w samochodzie z kubkiem kawy i książką, a pojazd sam zawiezie nas pod miejsce pracy i zaparkuje, czeka nas trochę drogi. Trudnej, ale pełnej ekscytujących samochodowych ewolucji. Do wielu z nich przykładającą ręce Polacy z Volkswagen Poznań.

W Poznaniu napędzana jest ewolucja motoryzacji. Tak tworzy się funkcje, czyli układ nerwowy nowoczesnych systemów samochodowych

Gdyby spojrzeć wstecz, cofając się o 50 lat, już wtedy mieliśmy do czynienia z takimi rozwiązaniami jak przedni napęd z zblokowanym układem napędowym, wspomaganie kierownicy, kolumny McPhersona, klimatyzacja czy zawieszenie hydropneumatyczne. Wchodzące do produkcji VW Golf i Passat redefiniowały oczekiwania kierowców, które zmieniają się po dziś dzień, co dostrzega Volkswagen. Zmienił się także sposób, w jaki sterujemy wymienionymi systemami.

Słowo klucz to elektronika. Dzisiaj każde rozwiązanie oczekiwane przez klienta, od niezależnego zawieszenia z tyłu po tempomat, jest sterowane elektronicznie i kontrolowane przez algorytmy. W ten sposób na pierwszy plan wyszły funkcje, rozumiane jako rozwinięcie tradycyjnych systemów, wzbogacone nowoczesnymi możliwościami zaawansowanej elektroniki. Przykładowo, funkcją jest aktywny tempomat czerpiący informację z kamer czy zawieszenie adaptacyjne z możliwością indywidualnych nastawów.

Funkcje stanowią najlepszy przykład nieustannego rozwoju samochodów. Ciągłego przesuwania granic możliwości.

Tak lubiane i pożądane przez nas systemy asystenckie stanowią najlepszy przykład funkcji i tego, jak ewoluują dzięki nim samochody. Chociaż funkcje wyrastają wprost z rozwiązań opracowanych pół wieku temu, dzięki elektronice oraz kreatywnej pracy wizjonerów zyskują zupełnie nowy wymiar.

Weźmy wcześniej wspomniany tempomat. Dawniej ograniczony do utrzymania zadanej prędkości. Współcześnie bierze pod uwagę takie zmienne jak ograniczenia prędkości, tereny zabudowane, skrzyżowania, ronda czy pojedyncze zakręty. To właśnie funkcja, wykorzystująca elektronikę, oferując kierowcom zupełnie nowe możliwości, zbudowane w oparciu o dobrze znane i lubiane rozwiązania.

Nie każdy o tym wie, ale sercem wielu nowoczesnych funkcji samochodowych jest Poznań i tamtejszy Dział Rozwoju Volkswagena.

Volkswagen Poznań rozwija Dział Elektrotechniki, elektroniki i funkcji, który napędza motoryzacyjną ewolucję. To tutaj są tworzone, programowane i testowane nowoczesne funkcje samochodowe, by potem służyć milionom kierowców na całym świecie, zwiększając ich codzienny komfort oraz bezpieczeństwo. W mieście koziołków i rogali powstają technologie jutra, łączące doskonale znane komponenty samochodowe z nowoczesną elektroniką oraz technologią. Czym dokładnie zajmuje się Dział Elektrotechniki, elektroniki i funkcji?

Po pierwsze, programowaniem funkcji specjalnych: dzięki programowaniu karetki pogotowania czy policyjne radiowozy zachowują się tak, jak życzy sobie tego klient. W Volkswagen Poznań dopasowują sterownik klientowskich funkcji specjalnych (KFG) do unikalnych potrzeb takich klientów. Co to właściwie oznacza? KFG najprościej opisać jako łącznik, który integruje standardowe elementy samochodu z zabudową specjalną. Zabudowa specjalna to unikalne wyposażenie takich pojazdów jak karetki, wozy strażackie czy radiowozy policyjne.

Volkswagen Poznań dba o to, by ich pomost - KFG - łączył te specjalistyczne komponenty ze standardową zabudową pojazdu w jeden spójny system. Teraz już wiecie, że kiedy kierowca pogotowia włącza sygnał dźwiękowy, ten działa, bo odpowiadają za to specjaliści z Poznania.

Po drugie, testowanie funkcji: zaprogramowane sterowniki należy odpowiednio sprawdzić. Chodzi przecież o bezpieczeństwo kierowców i pasażerów. Nic nie może więc zostać zostawione przypadkowi, wszystko musi zostać dogłębnie przetestowane, od A do Z i od Z do A. Zespół poznańskiego Volkswagena dba o odpowiedni harmonogram testów sterowników, a także zbiera raporty o błędach, eskaluje je i pisze do nich szczegółowe scenariusze. To właśnie po odpowiednim przetestowaniu sterownik trafia do modelu seryjnego.

Po trzecie, tworzenie funkcji: w Poznaniu nie tylko programuje się sterowniki i je testuje, ale także tworzy zupełnie nowe funkcje, które będą trafiać do pojazdów przyszłości. To kreatywna praca wymagająca spojrzenia na samochód z zupełnie innej, często abstrakcyjnej perspektywy. Właśnie z tego powodu Volkswagen poszukuje innowatorów do swojego Działu rozwoju, wykorzystując hasło #WidzimyWiecej.

Tworzenie funkcji to proces, za który w Volkswagen Poznań odpowiadają tzw. FuReVowie (od. Funktionsrealisierungsverantwortlicher). To liderzy projektów z umiejętnością wyjrzenia poza kotarę teraźniejszości, którzy zlecają wykonanie cząstkowych funkcjonalności osobom odpowiedzialnym za programowanie sterowników. Dobry FuReV czuwa nad całym cyklem tworzenia funkcji, to jest testowaniem, certyfikacją i homologacją.

Myślisz, że masz zadatki na FuReVa lub chcesz wnieść coś do rozwoju motoryzacji? Volkswagen Poznań czeka.

Jak wspomniany na wstępie, kolejną rewolucją świata motoryzacji będzie autonomiczna jazda. Aby ta stała się faktem, wcześniej muszą zostać wykonane setki mniejszych przełomów oraz tysiące ulepszeń z wykorzystaniem nowoczesnej elektroniki. To właśnie te ulepszenia, szyte niewidzialną nicią nowoczesnych funkcji, tworzą drogę dla pierwszych autonomicznych pojazdów osobowych. Praca nad funkcjami i rozwijanie nowoczesne systemów samochodowych jest jak kładzenie kostki brukowej, po której wyjadą pierwsze rewolucyjne maszyny. W Volkswagen Poznań wizjonerzy planują tworzyć kolejne stopnie autonomicznej jazdy, wnosząc osobisty wkład w rewolucję motoryzacji.

Jeśli podobnie jak inżynierowie Volkswagen Poznań "widzisz więcej" spoglądając na samochody, a także chcesz współtworzyć przyszłość motoryzacji oraz autonomicznej jazdy, powinieneś rozważyć dołączenie do Działu Rozwoju. Lider sektora automotive prowadzi aktywną rekrutację, szukając wielu pracowników na zróżnicowane stanowiska w Poznaniu.

Warto wiedzieć, że Elektrotechnika, elektronika i funkcje to zaledwie jeden z obszarów, który funkcjonuje w Dziale Rozwoju Volkswagen Poznań. O innych sektorach działalności poznańskich inżynierów możecie dowiedzieć się w tym miejscu.

Lokowanie produktu
Najnowsze