Chińczycy zrobili wielki test niezawodności swoich aut. Najlepsze i najgorsze z nich kupisz w Polsce
Wśród Europejczyków największe obawy przed kupnem chińskiego samochodu wywołuje jakość ich wykonania i potencjalna awaryjność. Chińska organizacja CAQN przychodzi z pomocą i sprawdza, które z ich samochodów psują się najbardziej.

Chińska Sieć Jakości Motoryzacyjnej (CAQN) to organizacja utworzona z inicjatywy Administracji Regulacji Rynku. Ma za zadanie opiniować o poziomie jakości samochodów produkowanych w Chińskiej Republice Ludowej. Właśnie opracowała ranking jakości samochodów w 2024 r., pokazujący którym markom samochodów można zaufać, a którym nie. Na podstawie skarg kierowców na usterki odnotowywane w swoich pojazdach, które zależnie od tego, jak są poważne, marki dostają odpowiednio skalkulowane punkty karne. Im więcej punktów mają marki, tym niższej jakości są ich samochody.
Kiedy zebrano wszystkie marki razem, okazało się, że jest ich aż 96. Przy okazji wyróżniono też marki w pięciu konkretnych kategoriach: luksusowe benzynowe, luksusowe elektryczne i hybrydowe, popularne benzynowe, popularne elektryczne i hybrydowe oraz produkty spółek joint-venture.
Kto był najlepszy?
Pierwsze miejsce w klasyfikacji generalnej zajęła marka Voyah należąca do koncernu Dongfeng. Uzyskała ona najlepszy wynik spośród 96 marek, zdobywając 153 punkty karne, wygrywając także w kategorii luksusowych hybryd i elektryków. Siłą rzeczy, jest to też najlepszy wynik wśród marek dostępnych w Polsce - elektryczny SUV Voyah Free jest sprzedawany nad Wisłą za pośrednictwem grupy Auto Fus.

Wśród luksusowych marek o tradycyjnym napędzie pierwsze miejsce zajęło Volvo z dorobkiem 157 punktów karnych, co dało mu też trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej. Jeśli zastanawiacie się co ono tu robi, to w rankingu zebrano nie tylko marki chińskie i spółki joint-venture, ale też auta zagranicznych marek produkowane w Chinach (jak m.in Tesla). Choć w sumie to Volvo takie zagraniczne nie jest - ma przecież chińskiego właściciela.

Ze 162 punktami karnymi, najlepszy wynik wśród popularnych samochodów elektrycznych i hybrydowych jest dziełem Aiona - submarki koncernu GAC, który zajął także siódme miejsce w klasyfikacji generalnej.

Jeśli chodzi o popularne auta spalinowe, miejsce pierwsze przypadło marce Wey należącej do koncernu Great Wall Motors, która zajęła piąte miejsce w klasyfikacji generalnej. Zdobyła ona 160 punktów karnych.

Wśród samochodów produkowanych we współpracy Chińczyków z partnerami zagranicznymi, najlepiej prezentuje się Dongfeng Honda, która ze 156 punktami zajęła także srebro w klasyfikacji generalnej.

W pierwszej dziesiątce generalki znalazło się także kilka marek, które nie zajęły pierwszego miejsca w swoich kategoriach. Na czwartym znalazł się Hyptec z koncernu GAC (158 punktów), na szóstym Trumpchi z tego samego koncernu (161 punktów), na siódmym ex aequo FAW Audi i SAIC-GM Cadillac (162 punkty), ósmym miejscem podzieliły się SAIC Volkswagen i należąca do VW marka Jetta (163 punkty), na dziewiątym para Changan Nevo i GAC Honda (167 punktów), zaś dziesiątkę zamykają Yangwang należący do BYD i SAIC Audi (170 punktów).
Komu poszło najgorzej?
Przez dużą ilość tych samych wyników, 88 marka rankingu zajmuje 55 miejsce - jest to należące do Chery Kaiyi, które zdobyło 237 punktów. Jeszcze gorzej poradziły sobie Neta i Chery New Energy z 238 punktami.

239 punktów dostała dobrze nam znana marka MG. Choć sprawnie mości sobie gniazdko w Europie, to w chińskim rankingu niezawodności okupuje ona słabe, 57 miejsce wraz z Denzą należącą do koncernu BYD i Haimą z koncernu FAW. Tuż pod nimi znalazł się chińsko-japoński Dongfeng Infiniti z 6 punktami więcej.

Ostatnie, 59 miejsce to wstyd dla europejskiego przemysłu motoryzacyjnego - z 248 punktami zajmuje je francuski DS. Ale żeby nie było mu smutno, z takim samym dorobkiem punktowym do obrazu jakościowej beznadziei wpasowuje się SWM - marka, która zaczęła życie jako włoski producent motocykli, zaś w 2014 r. po sprzedaniu jej chińskim właścicielom przeniosła swoje interesy do Państwa Środka i dziś produkuje SUV-y.

Więcej o chińskiej motoryzacji przeczytasz tutaj:
A co z markami oferowanymi w Polsce?
Większość z wyżej wymienionych nazw może wam za wiele nie mówić. W rankingu znalazło się jednak kilku producentów, którzy już są znani polskim klientom, albo którzy się z nimi niedługo przywitają. A miejsca zajęte przez nie w rankingu są bardzo różne:
25. Skywell - 190 punktów
26. BYD - 191 punktów
28. Xpeng - 193 punkty
33. Arcfox - 198 punktów
34. Maxus i Bestune - 199 punktów
37. NiO i Leapmotor - 203 punkty
44. (BAIC) Beijing - 214 punktów
45. Hongqi - 216 punktów
48. Forthing - 220 punktów