Łatwiej będzie stracić prawo jazdy, a piesi dostaną odrobinę więcej pierwszeństwa. Jest projekt przepisów
Zapowiadany przez rząd projekt zmian w prawie o ruchu drogowym w końcu ujrzał światło dzienne. Kierowcy łatwiej stracą prawo jazdy, a piesi mogą poczuć się rozczarowani.
Nie będzie pierwszeństwa dla pieszych przed przejściem, a przynajmniej zapisy projektu go nie zakładają. Piesi dostaną pierwszeństwo dopiero w momencie wchodzenia na jezdnię i mają wtedy zachować szczególną ostrożność. Kierowcy będą musili ocenić, czy pieszy na przejście już wchodzi.
Pierwszeństwo pieszych wchodzących na przejście
W rządowym projekcie planowana jest zmiana brzmienia art. 13 ust. 1 ustawy - Prawo o ruchu drogowym, który ma otrzymać brzmienie.
W obecnej wersji tego przepisu brakuje sformułowania wchodzący na jezdnię. Jest to spójne z następną propozycją zmian.
Kolejną zmianą dotycząca pieszych i ich pierwszeństwa jest przewidziana w art. 26 ust. 1. Jego proponowane brzmienie to:
A obecnie ten art. i ust. brzmi tak.
Do nowych obowiązków kierowcy należy więc dostosowanie prędkości tak by nie narazić pieszego znajdującego się na przejściu lub wchodzącego na przejście na niebezpieczeństwo. Ma też ustąpić pierwszeństwa pieszemu w obu tych przypadkach.
Pierwszeństwo pieszych to nie jedyne proponowane zmiany. Łatwiej będzie stracić prawo jazdy, szczególnie nocą.
Obniżona dopuszczalna prędkość w obszarze zabudowanym
Obecnie w godzinach 23:00 - 5:00 obowiązuje limit 60 km/h w obszarze zabudowanym. Rząd planuje to zmienić argumentując, iż Polska pozostaje jedynym krajem w UE, który dopuszcza w obszarze zabudowanym jazdę z prędkością 60 km/h. Rząd chce więc ustanowić 50 km/h jako nową dopuszczalną prędkość w terenie zabudowanym.
Inna ważna zmiana dla kierowcy dotyczy możliwości zatrzymania przez Policję prawa jazdy. Stanie się tak w przypadku...
Przekroczenia dopuszczalnej prędkości o więcej niż 50 km/h
Nie będzie miało już znaczenia, czy przekroczenie nastąpiło w obszarze zabudowanym czy poza nim. Wystarczy jechać więcej niż 50 km/h ponad ustanowiony limit. Rząd zdecydował się na taki krok, mimo że przekroczenia tego rzędu rejestrowane są najrzadziej, a najwięcej przekroczeń mieści się w zakresie 11-30 km/h.
Przeważył jednak wysoki wskaźnik ofiar śmiertelnych na każde sto wypadków na obszarach niezabudowanych. Wysokie przekroczenia zdaniem Ministerstwa Infrastruktury mogą powodować najpoważniejsze konsekwencje w wypadkach drogowych.
Najwcześniej prawo jazdy poza terenem zabudowanym będzie można stracić w wakacje. Planowana data wejścia w życie nowych przepisów to 1 lipca 2020 roku.