REKLAMA
  1. Autoblog
  2. Testy aut nowych

Elektryczny Ogórek nareszcie dojrzał. Volkswagen ID.Buzz - jazdy wersją na rok modelowy 2025

Volkswagen ID.Buzz to samochód-gadżet, który ma kusić stylem i klimatem minionych lat połączonym z nowoczesną technologią, jak lodówka w stylu retro. Ale dzięki zmianom na rok 2025 próbuje przemówić nie tylko do serca, ale i do rozumu.

05.07.2024
8:01
volkswagen id.buzz 2025 gtx
REKLAMA

Jak to jest: siedzieć na pierwszym piętrze w aucie przeszklonym jak wieża kontroli lotów, o aerodynamice i uroku lodówki Smeg… a jednocześnie zostawiać w tyle hot hatche? Jeśli dodam, że wszystko odbywało się prawie bezgłośnie, pewnie już wyobrazicie sobie, że cała ta sytuacja była co najmniej niecodzienna. Ale właśnie tak jeździ się Volkswagenem ID.Buzzem w wersji GTX.

REKLAMA

Volkswagen odświeżył ID.Buzza na rok modelowy 2025

volkswagen id.buzz 2025 gtx

To nie jest lifting, więc nie musicie wpatrywać się w zdjęcia, szukając reflektorów o innym kształcie albo maski, która zagina się inaczej niż wcześniej. To raczej coś w rodzaju uaktualnienia. Można powiedzieć, że ID.Buzz teraz dojrzał. O ile wcześniej był raczej gadżetem - właśnie jak wspomniana lodówka, która jest piękna, ale nie mieści tyle masła, soków ani piersi z kurczaka, co klasycznie stylizowani konkurenci - o tyle teraz zyskał także atuty, które przekonują klientów bardziej twardo stąpających po ziemi.

Wcześniej zakup ID.Buzza trudno było uzasadnić racjonalnie. „Jest ładny, będzie dobrą reklamą firmy” - tak brzmiał najbardziej rozsądny argument, którym dało się przekonać żonę do nowego, comiesięcznego wydatku. Ale co to za wóz - bądź co bądź użytkowy - który zmieści tylko pięć osób, nie jest wcale specjalnie pojemny i nie ma zbyt dużego zasięgu? Teraz to poprawiono.

ID.Buzz stał się między innymi mocniejszy

Silnik o mocy 204 KM odjeżdża do lamusa. Teraz wszystkie ID.Buzzy Pro będą osiągały 286 KM. To już całkiem pokaźna moc - tyle samo miało na przykład BMW 7 E38 w wersji 4.4 V8. Z kolei moment obrotowy takiego ID.Buzza wynosi 550 Nm. To tyle, ile w silniku 3.0 TDI, znanym np. z Touarega.

Różnice w osiągach są rzeczywiście potężne. O ile 204-konna odmiana rozpędzała się do setki w 10,2 s, o tyle nowa odmiana robi to samo w 7,6 s dla odmiany z krótkim rozstawem osi i w 7,9 s w tej z dłuższym. Ale o długości za chwilę. Wcześniej jeszcze chwila o prędkości maksymalnej: to 160 km/h w porównaniu z poprzednim 145 km/h (teraz da się dostać VW mandat na autostradzie). Inne VW GTX mogą pędzić 180 km/h, ale tutaj duża powierzchnia czołowa to uniemożliwia.

volkswagen id.buzz 2025 gtx

W gamie pojawiła się dłuższa wersja

Od teraz klienci mają wybór. Krótszy ID.Buzz mieści pięć osób i mierzy 4712 mm. Dłuższy może zmieścić sześciu albo siedmiu pasażerów. Jego długość to 4962 mm - różnica bierze się z wydłużenia rozstawu osi. Powiększył się o 250 mm.

Długość nadwozia to nie wszystko. Wersja krótka ma akumulator o pojemności 79 kWh, a długa - 86 kWh. Jest jeszcze jedna zmiana - boczne drzwi przesuwne otwierają się teraz o 19,2 cm szerzej. To ułatwia dostawanie się do trzeciego rzędu siedzeń z gracją i godnością. Z kolei opcjonalny szklany dach w wersji długiej ma powierzchnię przeciętnej warszawskiej kawalerki.

Witamy również Volkswagena ID.Buzza GTX

To właśnie ta wersja, która pozwala się poczuć jak w bardzo szybkiej wieży kontroli lotów. Ma 340 KM, co oznacza, że to najmocniejszy busik Volkswagena w dziejach. Dodam, że konkurencja jest spora, bo obejmuje nie tylko Multivany VR6 albo 2.0 TDI, ale również projekt Porsche B32 zbudowany na bazie Transportera T3 z silnikiem z… Porsche 911. Osiągał 231 KM - więc przegrywa także ze zwykłą odmianą nowego ID.Buzza.

volkswagen id.buzz 2025 gtx

Jakie osiągi ma GTX? Oficjalnie jeszcze ich nie podano - podobnie jak zasięgu - ale Volkswagen szacuje, że krótka wersja osiągnie setkę w 6,1 s, a długa w 6,5 s. To osiągi niedawnych Golfów GTI.

ID.Buzzy GTX zależnie od długości też mają różną pojemność baterii. Silnik z tyłu ma 286 KM, a przedni 109 KM, co oznacza, że GTX staje się jedyną wersją z napędem na cztery koła. Firma nie chce podać sumarycznego momentu obrotowego - ale tylny motor wytwarza 550 Nm, przedni 134 Nm.

Jak jeździ Volkswagen ID.Buzz 2025?

Przejechałem się zarówno wersją długą z motorem 286 KM, jak i długim GTX-em. Ta druga wersja oczywiście wygląda bardziej sportowo - ma efektowny, czerwony lakier (da się wybrać inne - akurat wybór kolorów w ID.Buzzie jest rewelacyjny), czerwone akcenty we wnętrzu i ciekawsze felgi. Jeździ też szybciej. Tak naprawdę, jest bardzo szybka. Ale odmiana 286 KM… też.


Główna różnica w doznaniach wynika tu z obecności napędu na cztery koła w odmianie GTX. Większość jazd testowych odbywała się podczas opadów deszczu (a czasami był to prawdziwy gniew niemieckiego Posejdona). W takich warunkach czuć różnicę między wozem z napędem na jedną oś i na obydwie. Tylnonapędowy ID.Buzz na starcie traci trakcję, co powoduje natychmiastową reakcję elektroniki ograniczającej moc.

volkswagen id.buzz 2025 gtx

Oprócz tego, obydwa auta prą do przodu jak szalone, ale mniej więcej do 140 km/h. Później wyraźnie słabną. Są wystarczająco komfortowe i jedzie się nimi po prostu dobrze. Mnóstwo przeszkleń sprawia, że widoczność z wnętrza jest rewelacyjna. System multimedialny, ergonomia, schowki - to wszystko się nie zmieniło (tylko multimedia dostały moduł sztucznej inteligencji). Jest przyjemne w użyciu, o ile ktoś dobrze odnajduje się w świecie nowoczesnych samochodów.

Nie znamy jeszcze cen nowego ID.Buzza

Obecnie 204-konna odmiana kosztuje od 229 760 zł… ale netto. To ponad 280 tysięcy złotych brutto. Po zmianach cena raczej nie spadnie. GTX z dodatkami może kosztować nawet i 400 tysięcy brutto.

Volkswagen ID.Buzz na rok 2025 jest z pewnością lepszy i szybszy od starszej wersji. Może być od niej również praktyczniejszy. Wersją GTX jeździ się bardzo przyjemnie, ale z racjonalnego punktu widzenia tak szybka lodówka Smeg nie ma żadnego sensu. To i tak nie jest auto sportowe, a osiągi jak w hot hatchu nie są tu do niczego potrzebne. Ale w świecie pełnym 600-konnych SUV-ów nad takimi kwestiami raczej nikt się nie zastanawia.

REKLAMA
volkswagen id.buzz 2025 gtx
REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA