Tak zmienią się przepisy na drogach. Jest już kompletny projekt
Rząd opublikował i przekazał do konsultacji projekt zmian w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Znajdziemy w nim m.in. podwyższenie maksymalnej prędkości ciągników rolniczych, obniżenie wieku, w którym można zrobić prawo jazdy i odbieranie uprawnień za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h poza terenem zabudowanym.
Podniesienie prędkości dla ciągników rolniczych (również z przyczepą) raczej nas przy tym przesadnie nie interesuje. Przyjrzyjmy się zmianom w projekcie, które dotyczą "zwykłych" pojazdów. Wśród nich bez wątpienia najważniejsze będzie, że:
Będzie można zrobić prawo jazdy w wieku 17 lat
Przy czym, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, nie będzie tak, że w wieku 17 lat będziemy mogli uzyskać uprawnienia kategorii B i jeździć tak, jakbyśmy to samo zrobili teraz w wieku 18 lat.
Po pierwsze - takie uprawnienia będą działały wyłącznie na terenie Polski, przynajmniej do ukończenia 18 roku życia. Po drugie - przez okres 6 miesięcy od uzyskania uprawnień (ale nie dłużej niż do ukończenia 18 roku życia) trzeba będzie jeździć z dorosłym kierowcą na fotelu pasażera. Pasażer też będzie musiał spełnić w tym przypadku szereg wymogów, wliczając w to wiek co najmniej 25 lat, prawo jazdy kategorii B od co najmniej 5 lat - które nie jest zatrzymane - do tego nie może podlegać zakazowi prowadzenia pojazdów w ciągu ostatnich 5 lat i nie może znajdować się pod wpływem alkoholu lub innego środka działającego podobnie do alkoholu.
Co ciekawe, w uzasadnieniu projektu znajdziemy informację, że to na kierowcy spoczywa "obowiązek weryfikacji" tego, czy pasażer nadaje się na... pasażera. Jeśli okaże się, że jednak nie spełnia tych wymagań, to młody kierowca zostanie potraktowany tak, jakby poruszał się w ogóle bez uprawnień i będzie podlegał karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny co najmniej 1500 zł. Przepisy te nie dotyczą instruktorów, który mogą być młodsi niż 25 lat i mogą mieć prawo jazdy kategorii B krócej niż 5 lat.
Bonusowo, osoby, które nie ukończyły 18 lat, ale zdobyły uprawnienia, będą mogły przewozić inne osoby nieletnie wyłącznie w towarzystwie "dorosłego, doświadczonego kierowcy", czyli tego, o którym była mowa przed chwilą. Wygląda na to, że w tym przypadku tych 6 miesięcy, również wspomniane wcześniej, już nie funkcjonuje.
Na tym jednak nie koniec, bo pojawia się jeszcze coś takiego jak:
Okres próbny
Który trwa przez 2 lata w przypadku osób, które zyskają uprawnienia po raz pierwszy po ukończeniu 18 roku życia i 2 lata plus "czas do osiemnastki" w przypadku osób, które zdecydowały się zapracować na uprawnienia między 17. a 18. rokiem życia.
Co ważne, zgodnie z zapisami rozdziału 13a, również i w przypadku długości okresu próbnego pojawia się zapis "nie dłużej niż do" i tutaj jest to wiek graniczny 20 lat. Czyli - jeśli zdobędziemy uprawnienia w wieku 19 lat, okres próbny będzie obowiązywał tylko przez rok. Jeśli w wieku 21 lat - w ogóle.
Dodatkowo kierowcy w trakcie okresu próbnego nie będą mogli:
- spożywać alkoholu lub środka działającego podobnie (oczywiście przed jazdą, bo tak ogólnie to raczej mogą);
- przekraczać prędkości 50 km/h w obszarze zabudowanym, 80 km/h poza obszarem zabudowanym i 100 km/h na autostradzie i drodze ekspresowej dwujezdniowej;
- wykonywać przewozu osób taksówką albo w ramach przewozu okazjonalnego.
Od razu można oczywiście przyjąć, że przepisy te będą kompletnie martwe, no ale ładnie wygląda to na papierze.
Okres próbny może przy tym zostać wydłużony o kolejne 2 lata, jeśli kierowca w czasie jego trwania popełni 2 wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji. Gdyby przy tym okres próbny miał zostać wydłużony trzykrotnie, starosta z automatu cofa uprawnienia do kierowania pojazdami.
Kursy doszkalające
Będzie to dotyczyło wszystkich kierowców w trakcie okresu próbnego i będą oni musieli odbyć "kurs dokształcający w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz praktyczne szkolenie w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym". Kurs będzie można odbyć najwcześniej 4 miesiące po rozpoczęciu okresu próbnego i nie później, niż 12 miesięcy po jego rozpoczęciu. Młody kierowca będzie musiał przedstawić staroście zaświadczenie, że ukończył taki kurs.
Sam kurs ma być przy tym płatny, a jego część techniczna będzie "w formie zajęć teoretycznych, trwających 2 godziny", natomiast część praktyczna trwa całą jedną godzinę i ma uświadomić niebezpieczeństwa wynikające z nadmiernej i niedostosowanej do warunków ruchu prędkości oraz kształtować postawę defensywną u osoby szkolonej. Szczegółowe programu mają zostać określone przez ministra właściwego.
Zatrzymanie prawa jazdy za +50 km/h poza zabudowanym
Przy czym dotyczy to wyłącznie drogi jednojezdniowej dwukierunkowej, czyli nie dotyczy dróg ekspresowych i autostrad. Co oznacza, że przepis ten "zatrzyma" prawa jazdy osobom, które np. po krajówkach będą jechały co najmniej 141 km/h.
Zatrzymanie prawa jazdy jak cofnięcie uprawnień
Jeśli komuś zatrzymane zostanie prawo jazdy i zostanie w tym czasie załapany na jeździe - startosta wydaje decyzję o cofnięciu uprawnień do kierowania na okres 5 lat. Do tej pory ten sam punkt ustawy stwierdzał, że w razie czego po prostu przedłuża się zatrzymanie prawa jazdy do 6 miesięcy (z 3 miesięcy).