Ty decydujesz. W hybrydach plug-in Audi masz wpływ na zużycie energii

Lokowanie produktu: audi

Myślisz, że hybryda typu plug-in działa wyłącznie z wykorzystaniem silnika spalinowego lub wyłącznie elektrycznego i to szczyt jej możliwości? Nie w Audi. Tu możliwości zarządzania zużyciem energii jest wiele.

Ty decydujesz. W hybrydach plug-in Audi masz wpływ na zużycie energii

Kończy się prąd w akumulatorach, wtedy włącza się silnik spalinowy, koniec historii. Tak wielu kierowców wyobraża sobie pracę napędu typu plug-in. W rzeczywistości jest to bardzo duże uproszczenie, a scenariuszy pracy jest więcej. W Audi z napędem e-hybrid kierowcy zyskują realny wpływ na sposób, w jaki ich samochody zużywają energię.

Czym są hybrydy typu plug-in?

Hybrydy plug-in (PHEV) łączą zalety napędu elektrycznego z tradycyjnym silnikiem spalinowym. Oferują nie tylko oszczędność paliwa, ale i niższą emisję dwutlenku węgla. Nowoczesne konstrukcje mają również możliwość aktywnego sterowania zużyciem energii. 

W Audi A6 Avant e-hybrid quattro, a także w A5 e-hybrid, zastosowano akumulator wysokiego napięcia nowej generacji. Z 25,9 kWh pojemności gromadzi teraz o 45 proc. energii więcej od poprzednika.  Dzięki zaawansowanej elektronice i inteligentnym trybom jazdy kierowca może podejmować świadome decyzje dotyczące stylu jazdy, rekuperacji oraz ładowania lub zdać się w całości system pokładowy. Auto potrafi także wykorzystywać informacje zapisane w nawigacji, by zmniejszać zużycie energii i paliwa.

Hybryda plug-in i jej nowe możliwości

Układ napędowy zastosowany w samochodach marki Audi oznaczanych e-hybrid pozwala przejechać wyłącznie na prądzie aż 111 km. Wykorzystano tu dwulitrowy silnik benzynowy (252 KM mocy), połączony z silnikiem elektrycznym (143 KM mocy) i z siedmiobiegową, automatyczną skrzynią biegów S tronic. Układ uzupełnia zmniejszony i lżejszy falownik impulsowy, który przyczynia się do niższego zużycia energii. Przechodzenie między źródłami napędu odbywa się płynnie. Kluczowym elementem tej konstrukcji jest możliwość aktywnego zarządzania energią, co czyni jazdę nie tylko bardziej ekologiczną, ale też ekonomiczną.

Tryby jazdy – kierowca decyduje

Audi oddaje kierowcy pełną kontrolę nad wyborem trybu pracy napędu. Do dyspozycji są dwa podstawowe tryby pracy, uzupełniane przez opcje, które można wykorzystać w wybranych przez siebie okolicznościach. Możesz całkowicie zdać się na systemy pojazdu lub napisać własny scenariusz zarządzania energią.

W trybie EV jazda następuje wyłącznie na silniku elektrycznym. Świetnie sprawdza się on w mieście i pozwala na bezemisyjne pokonywanie codziennych tras. Samochód porusza się niemal bezszelestnie i nie spala paliwa. W tym trybie można rozpędzić się aż do 140 km/h. Auto po uruchomieniu wybiera ostatni używany tryb, nie ma potrzeby włączania go samodzielnie.

Kierowca w każdej chwili może zdecydować o potrzebie włączenia silnika spalinowego. W tym celu może skorzystać z panelu pod wyświetlaczem panoramicznym lub uaktywnić go za pośrednictwem systemu MMI. Można zrobić to też błyskawicznie, bo silnik spalinowy zostanie uruchomiony również podczas kickdownu.

Hybrid to tryb hybrydowy, który automatycznie zarządza współpracą obu napędów. Określony poziom energii jest zatrzymywany w akumulatorach, w celu poźniejszego wykorzystania. Może przydać się w mieście, gdy będziemy chcieli poruszać się wyłącznie na prądzie. W trasie udział napędu hybrydowego wzrośnie. Samochód sam dostosuje się do zapotrzebowania na energię.

Zatrzymaj energię

Kierowca może sam zadecydować o utrzymaniu poziomu naładowania akumulatora. Energia zgromadzona w akumulatorze jest „zatrzymywana” na późniejsze etapy podróży, np. do jazdy w strefach miejskich. Jeśli chcemy w miejscu docelowym poruszać się wyłącznie na prądzie, zatrzymamy potrzebną do tego ilość energii. Żądany poziom wybiera się w prosty sposób, suwakiem na ekranie dotykowym.

Jeżeli akumulator jest naładowany akurat do poziomu, którego potrzebujemy, auto będzie wykorzystywać głównie silnik spalinowy. Gdy energii mamy więcej, auto zostanie rozładowane do zadanego poziomu. I odwrotnie, gdy energii jest za mało, ładowanie akumulatorów będzie miało priorytet w pracy układu napędowego, by uzyskać docelową wartość.

Nie oznacza to, że akumulator wysokiego napięcia jest doładowywany cały czas w trakcie pracy silnika spalinowego. Dzieje się tak tylko przy prędkości powyżej 65 km/h. Dzięki wydajnej rekuperacji podczas jazdy akumulator może być naładowany aż do 75 proc. pojemności. Dopiero chcąc osiągnąć wyższy poziom naładowania musimy sięgnąć po zewnętrzne źródło zasilania.

Nawigacja zdecyduje

Jedną z ciekawszych opcji jest wykorzystywanie energii zgromadzonej w akumulatorach w oparciu o wskazania nawigacji. Jeśli w nawigacji podamy cel podróży, system przeanalizuje trasę i zoptymalizuje zużycie energii, uwzględniając topografię terenu, natężenie ruchu i styl jazdy. Kierowca nie musi się wtedy o nic martwić, a i tak obniży zużycie paliwa. Zadziała za niego asystent hybrydowy. Zwolni przed skrzyżowaniem i odzyska więcej energii zjeżdżając z górki. Kąt nachylenia terenu, promienie zakrętów, znaki drogowe, wszystko ma znaczenie dla systemu, a nie musi mieć dla kierowcy.

Predyktywna strategia jazdy to nie tylko wygoda, ale również realna oszczędność – zarówno energii elektrycznej, jak i paliwa. Nawigacja wykorzystuje również możliwości rekuperacji. Możliwość odzyskiwania energii układu e-hybrid zwiększono w porównaniu z poprzednimi generacjami. 

Rekuperacja – odzyskiwanie energii w ruchu

Rekuperacja to proces odzyskiwania energii kinetycznej podczas hamowania. W architekturze PCC (Premium Platform Combustion) stopień rekuperacji w trybie jazdy elektrycznej (tryb EV) można regulować na trzech różnych poziomach.  Podobnie jak w samochodach elektrycznych. Sterowanie odbywa się przy pomocy łopatek umieszczonych za wieńcem kierownicy. 

Kierowca może zdecydować, czy chce zwiększyć poziom odzyskiwania energii, gdy zobaczy zakręt, przed którym należy zwolnić lub zbliżający się zjazd. Lewą łopatką, oznaczoną minusem, wybierze hamowanie elektryczne i odpowiedni poziom rekuperacji. Prawą (z plusem) może je wyłączyć.

Hamulec hydrauliczny odpoczywa

Nie trzeba używać łopatek, by decydować o odzyskiwaniu energii. Z odzyskiwaniem energii pozostawionym na poziomie zerowym, samochód będzie swobodnie się toczył po zdjęciu nogi z pedału przyspieszenia. Nie będzie dodatkowo wyhamowywany. Energia będzie odzyskiwana dopiero po naciśnięciu hamulca.

Kierowca nawet nie wie, że praktycznie nie używa hydraulicznego hamulca. Aktywowany jest dopiero w przypadku potrzeby mocnego hamowania. Audi z hybrydą plug-in typu e-hybrid może odzyskać do 88 kW mocy w trakcie hamowania, dlatego rzadko potrzebuje wykorzystywać hamulec hydrauliczny. Odzyskiwanie energii ma miejsce w przypadku do 90 proc. hamowań.

Ulepszona rekuperacja wpływa na zwiększenie efektywności jazdy – im więcej energii uda się odzyskać, tym mniejsze będzie zużycie paliwa i większy zasięg w trybie EV.

Ładowanie – elastyczność i wygoda

Energię można uzupełniać z domowego gniazdka, zainstalowanej ładowarki naściennej lub na publicznej ładowarce. Maksymalna możliwa moc ładowania prądem przemiennym w przypadku układu e-hybrid wynosi teraz 11 kW (wcześniej 7,6 kW), jeśli dysponujemy źródłem energii o odpowiedniej mocy. Akumulatory od 0 do 100 proc. możemy naładować w 2,5 godziny.  Audi oferuje również usługę Audi charging, która umożliwia dostęp do licznych punktów ładowania AC w 29 krajach europejskich. Nie jesteśmy ograniczeni tylko do ładowania z przydomowego gniazdka. Wyjątkową hybrydą w gamie plug-inów Audi jest najmniejszy model A3. Dysponuje on możliwością ładowania prądem stałym, z mocą 40 kW, co daje zupełnie nowe możliwości przy uzupełnianiu energii w trasie.

Układ hybrydowy ma również inne zalety. Możemy część zgromadzonej energii wykorzystać w trakcie postoju. Z systemu klimatyzacji możemy skorzystać także przed wyruszeniem w drogę, nie znajdując się nawet w pobliżu pojazdu. Żądaną przez nas temperaturę wewnątrz auta możemy ustawić w jego menu lub zdalnie, za pośrednictwem aplikacji myAudi. Tak samo możemy postąpić z ogrzewaniem kierownicy, siedzeń, czy ich wentylacją albo z ogrzewaniem szyb.

Kontrola w rękach kierowcy

Hybrydowe Audi z układem e-hybrid łączą sportowe osiągi i wysoki poziom wyposażenia z rozbudowanymi możliwościami zarządzania i wykorzystywania energii. Dzięki zaawansowanym trybom jazdy, rekuperacji, predyktywnej analizie trasy i elastycznemu ładowaniu, kierowca zyskuje narzędzia do pełnej kontroli nad zużyciem energii. Może te zadania powierzyć samochodowi lub włączyć się w ten proces i aktywnie zarządzać odzyskiwaniem i wykorzystywaniem energii.

Szczegółowe dane dotyczące parametrów związanych ze spalaniem benzyny i zużyciem energii elektrycznej można znaleźć na https://www.audi.pl/pl/danewltp/.

Źródło zdjęć: Audi

Lokowanie produktu: audi
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-07-10T12:04:57+02:00
Aktualizacja: 2025-07-09T20:01:25+02:00
Aktualizacja: 2025-07-09T17:03:46+02:00
Aktualizacja: 2025-07-09T14:29:41+02:00
Aktualizacja: 2025-07-08T13:59:28+02:00
Aktualizacja: 2025-07-07T18:18:18+02:00
Aktualizacja: 2025-07-07T17:00:00+02:00