Emisje wykończą kolejną legendę. Słynny jednoślad Hondy kończy swój żywot
Honda - japoński producent ujawnił, że w 2025 r. opuści rynek małych motorowerów. Tym samym zakończy produkcję swojej legendy, czyli Hondy Super Cub 50.
Emisje - bo o cóż innego mogłoby chodzić
Takie posunięcie jest najprawdopodobniej wynikiem rygorystycznych przepisów dotyczących emisji, które mają obowiązywać na rynku japońskim, a które wejdą w życie jeszcze w bieżącym roku. W kraju kwitnącej wiśni podjęto decyzję o ograniczeniu emisji przez motocykle i motorowery z silnikami poniżej 50 cm3. Ze względu na charakter tych silników o małej pojemności zaprojektowanie katalizatora do takich motorowerów byłoby wyzwaniem zarówno z punktu widzenia technicznego, jak i finansowego.
Wraz z pojawieniem się rowerów elektrycznych, sprzedaż motorowerów spadła. Nikkei Asia podaje, że zeszłoroczna sprzedaż wyniosła 92 824 egzemplarze. Nawet biorąc pod uwagą zmianę struktury rynku nowych pojazdów (a dokładniej przechodzenie Japończyków z jednośladów na samochody), to jest to jedynie namiastka szczytowej sprzedaży w tym segmencie w 1982 r., kiedy liczniki sprzedaży przebiły 2,78 miliona sztuk. Mimo ogromnych spadków sprzedaży, Honda nadal ma 80-procentowy udział w rynku motorowerów w Japonii.
Modyfikacje potrzebne do spełnienia nowych norm emisji spowodują wzrost cen jednośladów z około 200–300 tys. jenów (5-7,5 tys. zł) do cen porównywalnych do modeli o pojemności skokowej 125 cm3.
Więcej o jednośladach przeczytasz tutaj:
Oznacza to kres japońskiej legendy
Honda oferuje obecnie szeroką gamę motorowerów o pojemności poniżej 50 cm3, w tym skuter Benly, CRF50F oraz Super Cub i Cross Cub.
Super Cub jest uznawany za najlepszy motocykl na świecie. Jest produkowany nieprzerwanie (i to w prawie niezmienionej formie) od 1958 r. Do dzisiaj bramy fabryki w Kumamoto opuściło ponad 110 mln egzemplarzy tych jednośladów, co czyni go najlepiej sprzedającym się pojazdem silnikowym na świecie.
Nie jest to oczywiście koniec nazwy Super Cub, gdyż warianty o większej pojemności, w tym Super Cub C125, prawdopodobnie na razie pozostaną w ofercie. No i jest też wersja elektryczna. Jednakże, to wersja o pojemności 50 cm3 jest tą właściwą, pierwotną i najbardziej ikoniczną. To właśnie głównie na „pięćdziesiątkach” codziennie poruszają się miliony mieszkańców krajów Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej. Za to w Europie nie zdobył nigdy popularności - głównie ze względu na tylko jedno miejsce siedzące w podstawowej wersji.
Choć Super Cub 50 stanowi ogromną część dziedzictwa Hondy, to Japończycy nie widzą sposobu na utrzymanie produkcji motorowerów o pojemności 50 cm3.