REKLAMA

Emisje wykończą kolejną legendę. Słynny jednoślad Hondy kończy swój żywot

Honda - japoński producent ujawnił, że ​​w 2025 r. opuści rynek małych motorowerów. Tym samym zakończy produkcję swojej legendy, czyli Hondy Super Cub 50.

Honda Super Cub
REKLAMA

Emisje - bo o cóż innego mogłoby chodzić

REKLAMA

Takie posunięcie jest najprawdopodobniej wynikiem rygorystycznych przepisów dotyczących emisji, które mają obowiązywać na rynku japońskim, a które wejdą w życie jeszcze w bieżącym roku. W kraju kwitnącej wiśni podjęto decyzję o ograniczeniu emisji przez motocykle i motorowery z silnikami poniżej 50 cm3. Ze względu na charakter tych silników o małej pojemności zaprojektowanie katalizatora do takich motorowerów byłoby wyzwaniem zarówno z punktu widzenia technicznego, jak i finansowego.

Wraz z pojawieniem się rowerów elektrycznych, sprzedaż motorowerów spadła. Nikkei Asia podaje, że zeszłoroczna sprzedaż wyniosła 92 824 egzemplarze. Nawet biorąc pod uwagą zmianę struktury rynku nowych pojazdów (a dokładniej przechodzenie Japończyków z jednośladów na samochody), to jest to jedynie namiastka szczytowej sprzedaży w tym segmencie w 1982 r., kiedy liczniki sprzedaży przebiły 2,78 miliona sztuk. Mimo ogromnych spadków sprzedaży, Honda nadal ma 80-procentowy udział w rynku motorowerów w Japonii.

Modyfikacje potrzebne do spełnienia nowych norm emisji spowodują wzrost cen jednośladów z około 200–300 tys. jenów (5-7,5 tys. zł) do cen porównywalnych do modeli o pojemności skokowej 125 cm3.

Więcej o jednośladach przeczytasz tutaj:

Oznacza to kres japońskiej legendy

Honda oferuje obecnie szeroką gamę motorowerów o pojemności poniżej 50 cm3, w tym skuter Benly, CRF50F oraz Super Cub i Cross Cub.

Super Cub jest uznawany za najlepszy motocykl na świecie. Jest produkowany nieprzerwanie (i to w prawie niezmienionej formie) od 1958 r. Do dzisiaj bramy fabryki w Kumamoto opuściło ponad 110 mln egzemplarzy tych jednośladów, co czyni go najlepiej sprzedającym się pojazdem silnikowym na świecie.

Honda Super Cub C125
REKLAMA

Nie jest to oczywiście koniec nazwy Super Cub, gdyż warianty o większej pojemności, w tym Super Cub C125, prawdopodobnie na razie pozostaną w ofercie. No i jest też wersja elektryczna. Jednakże, to wersja o pojemności 50 cm3 jest tą właściwą, pierwotną i najbardziej ikoniczną. To właśnie głównie na „pięćdziesiątkach” codziennie poruszają się miliony mieszkańców krajów Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej. Za to w Europie nie zdobył nigdy popularności - głównie ze względu na tylko jedno miejsce siedzące w podstawowej wersji.

Choć Super Cub 50 stanowi ogromną część dziedzictwa Hondy, to Japończycy nie widzą sposobu na utrzymanie produkcji motorowerów o pojemności 50 cm3.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA