GDDKiA wychodzi z impasu w sprawie obwodnicy Warszawy, ale musicie uzbroić się w cierpliwość. Dużo cierpliwości
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) opublikowała na swojej stronie informację, że zgodnie z grudniową deklaracją wychodzi z trwającego ponad dekadę impasu związanego z ostatnią częścią Warszawskiego Węzła Drogowego. Dyrekcja zapowiada, że efektem prac nad WOW, czyli Wschodnią Obwodnicą Warszawy, będzie 14-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S17.

GDDKiA podejmie działania mające na celu wyłonienie biura projektowego. Jego zadaniem będzie ponowne przeanalizowanie możliwych wariantów przebiegu nowej trasy, z uwzględnieniem tunelu. W efekcie tych prac ma zostać wskazany optymalny przebieg trasy. Dyrekcja chce, aby był to wariant najkorzystniejszy pod względem ekonomicznym, społecznym i środowiskowym, oraz zapewnia, że weźmie pod uwagę opinie społeczeństwa. W tym celu zostaną zorganizowane m.in. spotkania informacyjne, a także będzie możliwość składania wniosków dotyczących zaproponowanych rozwiązań. Następnie projektanci przeanalizują wszystkie zgłoszenia. GDDKiA szacuje, że realizacja projektu potrwa od 2032 do 2035 roku, ale tylko pod warunkiem sprawnego przebiegu prac projektowych oraz uzyskania niezbędnych opinii, uzgodnień i decyzji.
Historia trasy wokół Warszawy
Na Warszawski Węzeł Drogowy składa się obecnie 68 km tras. Początki jego realizacji sięgają 2008 roku. Zwieńczeniem dotychczasowych prac było oddanie w 2022 roku do ruchu trasy głównej S17 od węzła Lubelska do węzła Warszawa Wschód (Zakręt). Oznacza to, że do domknięcia obwodnicy brakuje już tylko około 14-kilometrowego odcinka Wschodniej Obwodnicy Warszawy (WOW) – od węzła Drewnica na skrzyżowaniu z S8 do węzła Warszawa Wschód (Zakręt).
Domknięcie obwodnicy jest konieczne
GDDKiA twierdzi, że obecny stan rzeczy uniemożliwia docelowe rozłożenie ruchu na obwodnicy Warszawy, przez co wielu kierowców jest zmuszonych korzystać z dróg wojewódzkich. Dokończenie inwestycji ma ogromne znaczenie, ponieważ według Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzonego w latach 2020-2021, na najbardziej obciążonych fragmentach obwodnicy ruch dobowy sięga blisko 200 tys. pojazdów (odcinek S8 na wysokości Powązek). Na innych odcinkach ringu pomiary wykazały natężenie ruchu przekraczające 100 tys. pojazdów na dobę.
Czytaj więcej: