UAZ 452 „Buchanka” na szczycie listy sprzedaży. Kazachstan to piękny kraj
Jak śpiewał Borat, Kazachstan is the greatest country in the world. Na tamtejszym rynku w kwietniu pierwsze miejsce zdobył UAZ 452 „Buchanka”, model roku 1965. Mówimy o rynku aut nowych...
Podobnie jak w większości krajów na świecie, także i w Kazachstanie rynek nowych samochodów w kwietniu 2020 r. załamał się – spadek wyniósł ponad 80%. Trudno więc nazwać tę sytuację normalną. Łączna sprzedaż wyniosła nieco ponad 1100 sztuk. Pierwsze miejsce wśród marek utrzymała Toyota, ale to dlatego, że oferuje na tamtejszym rynku bardzo dużą gamę modeli. Na drugim miejscu znalazł się tradycyjny lider, czyli Łada. Trzecie przypadło UAZ-owi. Ale w klasyfikacji modeli to właśnie zaledwie 55-letni UAZ 452 zdobył pierwsze miejsce z udziałem w rynku wynoszącym prawie 11%.
55 lat to żaden wiek
W 1965 r. w ZSRR rozpoczęto wytwarzanie tego pięknego połączenia auta terenowego z mikrobusem. Podwozie jest typowo terenowe, z ramą, sztywnymi mostami i napędem dołączanym z ręki. Przez lata do napędu służył sprawdzony radziecki silnik 2.4, który znamy na przykład z Wołgi, ale oczywiście jego czasy dobiegły już jakiś czas temu końca i teraz UAZ 452 „Buchanka” przeszedł na stronę nowoczesności. Pod pokrywą w kabinie siedzi toyotowski 3RZ-FE 2.7 z elektronicznym wtryskiem paliwa połączony z pięciobiegową skrzynią manualną. Ponoć w tej konfiguracji 112-konny UAZ nie tylko spełnia normę Euro 6, ale może też pracować na dość bylejakim paliwie. Niezawodny silnik z Japonii i pancerna konstrukcja podwozia to wprost wymarzone połączenie na drogi wszystkich krajów byłego ZSRR.
Ale dlaczego „Buchanka” tak wystrzeliła w Kazachstanie?
Z danych wynika, że aż 60% sprzedaży – czyli jakieś 70 sztuk – stanowi wariant 3962, czyli ambulans. To ma sens, jeśli weźmiemy pod uwagę, że akurat trwała/trwa tam pandemia. To chyba jedyny w świecie przypadek, gdzie epidemia tak radykalnie wpłynęła na wzrost sprzedaży jednego modelu. Można by się spodziewać, że w 2020 r. nie kupuje się już 55-letnich vanów pod karetki pogotowia, ale nic bardziej mylnego, w Kazachstanie UAZ 452 to nadal numer jeden jeśli chodzi o pojazdy użytkowe. Jeśli coś jest dobre, po co to zmieniać?
A co na dalszych miejscach?
Łada Granta – typowy dla tej części świata samochód osobowy, głównie taksówka. Za nim GAZ Gazelle, czyli współczesna odmiana uterenowionego busa, wzorowana wizualnie na Fordzie Transicie. Za dobry wynik tego modelu też zapewne odpowiadają zamówione przez kazachską służbę zdrowia karetki. I tak wygląda kazachskie podium sprzedaży nowych aut za kwiecień 2020. Dobrze, że nikt nie planuje zakończenia produkcji „Buchanki”. Czym by się wtedy jeździło po bezkresnych stepach tego ogromnego państwa?