REKLAMA

SUV-y niebezpieczne dla pieszych. Wyniki analizy potrąceń nie pozostawiają złudzeń

Nowe badania wykazały, że wysokość pojazdu odgrywa znaczącą rolę w przypadku potrącenia pieszego.

pieszy kontra suv
REKLAMA

Instytut bezpieczeństwa drogowego IIHS (amerykańska organizacja o profilu zbliżonym do NCAP) przeprowadził badania nad 202 wypadkami z potrąceniem. Z analizy jasno wynika, że SUV-y oraz pickupy są bardziej niebezpieczne dla pieszych od klasycznych „niskich" samochodów. Czynnikiem narażającym przechodniów na dodatkowe niebezpieczeństwo jest większa wysokość przedniej części pojazdu.

REKLAMA

Od dziesięcioleci wiadomo, jaki jest związek między prędkością a niebezpieczeństwem dla pieszych - im szybciej porusza się samochód, który uderza, tym gorzej dla potrąconego. Jednak nie jest to jedyny czynnik. Amerykanie zauważyli, że wysokość pojazdu także odgrywa ogromną rolę.

Coraz większa popularność SUV-ów sprawia, że samochody stają się coraz wyższe. Chcą tego klienci, bowiem jazda w pozycji wysoko nad jezdnią postrzegana jako bezpieczna, a przynajmniej bezpieczniejsza niż w pozycji zbliżonej do asfaltu. Czy faktycznie pasażerowie są bezpieczniejsi, kiedy siedzą wyżej? Na ten temat można dyskutować. Natomiast nie ma nad czym dyskutować w kontekście bezpieczeństwa pieszych. Potrącenie wysokim pojazdem jest bardziej niebezpieczne dla pieszego.

Wysokie samochody jak SUV-y oraz pickupy kontra piesi

Instytut IIHS przeanalizował 202 wypadki z lat od 2015 do 2022 z udziałem pojedynczego pojazdu i pieszych. Badane zdarzenia miały miejsce w Michigan, New Jersey, w stanach Kalifornia oraz w Teksasie i pochodzą głównie z obszarów miejskich. Dlatego wyniki najdokładniej odzwierciedlają wypadki, do których dochodzi na drogach w centrach miast.

Badania wykazały, że wysokość pojazdu istotnie wpływa na bezpieczeństwo

Ryzyko poważnych obrażeń u pieszego było średnio dwa razy większe, jeżeli w wypadku brał udział wysoki pojazd. Zdaniem instytutu w przypadku takich aut nawet niewielki wzrost prędkości podczas zderzenia może znacząco zwiększyć zagrożenie.

Na przykład przy średniej prędkości 40 km/h we wszystkich 202 wypadkach samochód o „normalnej" wysokości miał 60-procentowe prawdopodobieństwo spowodowania umiarkowanych obrażeń u pieszych oraz 30-procentowe prawdopodobieństwo na spowodowanie poważnych obrażeń. Dla porównania, samochód z przodem o 13 cali (35,5 cm) wyższym miał już 83-procentowe prawdopodobieństwo spowodowania umiarkowanych obrażeń oraz 62-procentowe prawdopodobieństwo na spowodowanie poważnych obrażeń.

dane wypadków class="wp-image-630507"
„German vehicles” odnosi się do wyników niemieckich badań wykorzystanych do porównań (bez podziału na standardowe i wysokie)
Fot. Insurance Institute for Highway Safety

Powyższe badania zostały opublikowane przez Amerykanów, gdzie wysokich pojazdów jest znacznie więcej niż w Europie. To nie zmienia faktu, że trend zwany SUV-izmem opanowuje cały świat i Stary Kontynent nie jest tutaj wyjątkiem - wysokich samochodów jest i będzie coraz więcej. Na szczęście europejskie przepisy odrzucają możliwość poruszania się po kontynencie skrajnie niebezpiecznymi dla pieszych konstrukcjami (chyba wiecie, które auto mam tutaj na myśli).

REKLAMA

Samochody samochodami, ale chciałbym kiedyś zobaczyć wyniki badań sprawdzające, jaki wpływ ma korzystanie ze smartfona przez pieszych podczas przechodzenia przez jezdnie i jak to wpływa na śmiertelność. Wyniki mogłoby być szokujące.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA