Wjeżdża nowe, przednionapędowe Subaru – powitajcie model Solterra
Subaru chce podbić światowe rynki modelem Solterra – SUV-em z napędem elektrycznym. Dziś pokazało jego produkcyjną wersję.
To, że takie auto powstaje, nie było żadną tajemnicą. Po sukcesie wspólnego projektu BRZ-GT86 Subaru do spółki z Toyotą opracowało pierwszy wspólny model elektryczny. W Toyocie nazywa się on bZ4X i szczegóły na jego temat poznaliśmy jakieś 2 tygodnie temu. Teraz czas na Subaru.
Subaru Solterra wygląda tak:
Najkrócej mówiąc – jak bZ4X tylko z innym pasem przednim i inną pokrywą bagażnika. Reflektory Subaru nawiązują sygnaturą świetlną do pozostałych modeli marki, podobnie jak światła na pokrywie bagażnika, które w przeciwieństwie do wersji Toyoty, nie zostały połączone LED-ową belką. Poziom zróżnicowania modeli można porównać do tego ze wspomnianego duetu BRZ-GT86, czy raczej GR86, bo tak nazywa się aktualnie model z logotypem Toyoty na masce.
Wymiarami, rozplanowaniem wnętrza, parametrami Subaru „kopiuje” Toyotę
Słowo kopiuje dostało cudzysłów dlatego, że Toyota po prostu pojawiła się na rynku chwilę wcześniej. To w sumie dziwne – skoro mówimy o tak podobnych autach, powinny debiutować razem. Model Subaru ma te same wymiary (4,69 metra długości, 1,86 szerokości i 1,65 m wysokości) oraz takie same układy napędowe. Piszę w liczbie mnogiej, bo choć w informacji prasowej nie wspomniano o tym ani słowem, to w tabeli pod nią można znaleźć informację, że Solterrę przygotowano zarówno w wersji z napędem na cztery koła, jak i na przednią oś. W tej pierwszej za napęd odpowiadają dwa silniki elektryczne – po jednym na każdą oś. Generują one razem 215 KM mocy i na energii z akumulatora o pojemności 71,4 kWh mogą napędzać auto przez jakieś 460 km – liczone zgodnie z japońską normą WLTC.
Wersja przednionapędowa ma jeden silnik o mocy 200 KM i będzie w stanie przejechać na jednym doładowaniu do 530 km. A jak już się rozładuje, to może skorzystać z szybkiej ładowarki o mocy 150 kW, a z domowej instalacji wyciągnie do 6,6 kW (wersja 4x4 też). Czyli znowu – jak w Toyocie.
Z ciekawostek z tabelki można wspomnieć jeszcze o wymiarach kabiny. Subaru podaje precyzyjnie, że długość kabiny auta to 1940 mm, jej szerokość to 1515 mm, a wysokość – 1160 mm w wersji ze zwykłym dachem i 1145 w odmianie ze szklanym dachem. Przy tym pierwszym pojawia się informacja o panelach solarnych, które prawdopodobnie będzie można mieć na dachu jako element wyposażenia dodatkowego.
Subaru Solterra pojawi się na rynku w połowie przyszłego roku. Pewnie bliżej tego terminu poznamy dane europejskiej specyfikacji, bo te powyżej dotyczą zaprezentowanej dziś wersji dla Japonii.