Dzień dobry, witamy w następnym odcinku serii a co to sie mie tu świeci. Dziś na tapet trafia kontrolka poduszek powietrznych.

Poduszki powietrzne były jednym z największych przełomów w kwestii zwiększania poziomu bezpieczeństwa biernego samochodów - wyprzedzają je pod tym względem chyba tylko pasy bezpieczeństwa. Jak już niegdyś pisałem, airbagi przeszły długą drogę - w pierwszych rozwiązaniach stosowano sprężone powietrze i system sprężyn, kolejne układy korzystały z azydku sodu i metalowych kulek, których zadaniem było zrobienie zwarcia w układzie podczas wypadku... Dziś mamy nowoczesne rozwiązania korzystające z nietoksycznych substancji oraz całej armii czujników.

Gorzej, jeśli coś się zepsuje i pojawia się kontrolka poduszek powietrznych
Kierowcy oczywiście niewiele ona powie, ponieważ przyczynę problemu wskazuje bardzo ogólnie - podobnie jak kontrolka silnika nie powie nam, czy przyczyną jakichś anomalii w pracy jest zawór EGR czy na przykład problemy z zapłonem. I o ile zwykle pojawienie się kontrolki poduszek wymaga wizyty w serwisie celem podłączenia komputera diagnostycznego i usunięcia usterki, to jest też jedna bardzo częsta przyczyna usterki, którą można wykryć i naprawić samodzielnie.
Najczęstszy problem to przerwane połączenie elektryczne pod fotelem kierowcy lub pasażera
I nie chodzi tu nawet o przerwanie przewodu (choć to też się niestety zdarza), a o zwykłe wypięcie wtyczki. Słyszałem o licznych takich przypadkach, a wykrycie takiego problemu wymaga po prostu przyjęcia na chwilę niewygodnej pozycji i poprzesuwania fotela, by dało się pod nim pogmerać.
Inny stosunkowo często spotykany problem, ale już niestety trudniejszy w naprawie, to uszkodzenie maty wykrywającej obecność pasażera - zwykle uszkodzeniu takie maty ulegają wówczas, gdy ktoś w sposób niezgodny z przeznaczeniem używa fotela, np. wbijając się weń kolanami podczas czyszczenia wnętrza itp.

Uszkodzeniu mogą też ulec takie elementy jak wiązki elektryczne, czujniki, sterownik...
Czasem są to uszkodzenia fizyczne, czasem wywołane np. korozją. Mają tę cechę wspólną, że zwykle kwalifikują się wtedy do wymiany.
Co istotne, kontrolka SRS (Supplemental Restraint System) może się zapalić nie tylko po wystąpieniu usterki związanej z poduszkami powietrznymi, ale też napinaczami pasów bezpieczeństwa - warto więc sprawdzić ich działanie (no, może poza elementem pirotechnicznym...) i przypomnieć sobie, czy w ostatnim czasie z pasami nie działo się coś niedobrego.
W rzadkich przypadkach bywa, że zapalenie kontrolki SRS AIRBAG nie oznacza wcale usterki
W niektórych, głównie starszych modelach aut może się ona świecić wtedy, gdy odłączona zostanie czołowa poduszka pasażera - co należy zrobić np. wtedy, gdy tyłem do kierunku jazdy na przednim prawym fotelu zostanie zamontowany fotelik dziecięcy. Warto więc sprawdzić i tę kwestię - zwykle jednak w samochodach stosuje się osobną kontrolkę informującą o dezaktywacji airbagu pasażera.
Zwróć uwagę na tę kontrolkę, gdy kupujesz samochód używany
Co do zasady, przy włączaniu zapłonu poszczególne kontrolki powinny gasnąć w różnym czasie. Jeśli wszystkie gasną w mniej więcej tej samej chwili, można nabrać podejrzeń, że z samochodem stało się coś niedobrego - w domyśle, że nieuczciwy handlarz zdemontował poduszkę i zamontował jakiś opornik czy inne badziewie. To zdarza się zapewne coraz rzadziej, ale warto zachować czujność - nie tylko ze względu na ryzyko wydania własnych, ciężko zarobionych pieniędzy na jakiegoś sztrucla.
A co jeśli takiej kontrolki w ogóle nie ma, nie zapala się nawet na chwilę po włączeniu zapłonu?
Opcje są trzy:
- samochód nie ma poduszek powietrznych,
- żarówka/dioda jakimś cudem się przepaliła,
- ktoś żarówkę/diodę wymontował lub jakoś zasłonił.
Chyba nie muszę mówić, że jedyną dopuszczalną sytuacją, gdy kontrolka się w ogóle nie zapala, jest sytuacja numer 1 - seryjny brak poduszek w danym aucie.

A teraz idźcie albo jedźcie, co tam akurat potrzebujecie. Bylebyście nie oglądali tej kontrolki częściej niż to potrzebne, i bylebyście nigdy nie musieli oglądać samych poduszek powietrznych - szczególnie w chwili ich otwierania.
Czytaj również:
Zdjęcie główne: Dmitry Ergunov, Shutterstock.com