REKLAMA

Mercedes postanowił sklonować legendę. Replika Benz Patent Motorwagen może być twoja

Benz Patent-Motorwagen to pierwszy samochód, zbudowany własnoręcznie przez Karla Benza. Oryginał stoi w muzeum marki Mercedes, w Stuttgartcie i raczej nie zmieni już właściciela. Dlatego też niemiecki koncern postanowił zacząć sprzedawać jego repliki.

Benz-Patent-Motorwagen-4
REKLAMA
REKLAMA

All Time Stars, czyli oddział Mercedesa, który zajmuje się klasyczną motoryzacją zapewnia, że repliki są w pełni zgodne z oryginałem. Oznacza to, że w 2018 r. możecie sobie zamówić trójkołowy pojazd z jednocylindrowym silnikiem (umieszczonym z tyłu) o pojemności 980 cm3 i mocy 1,5 KM. Patent-Motorwagen waży ok. 265 kg, więc ta z pozoru niewielka moc pozwala rozpędzić pojazd do zawrotnych 16 km/h. Zresztą szybsza jazda czymś takim nie ma sensu. To w końcu replika samochodu, który powstał ponad 100 lat temu. Benz zaczął jego budowę w 1885 r.

Benz Patent-Motorwagen: początek niemieckiej motoryzacji

Benz-Patent-Motorwagen-1
Oryginał można obejrzeć na najwyższym piętrze muzeum w Stuttgarcie.

Rok później, a dokładniej 29 stycznia 1886 r. konstruktor uzyskał niemiecki patent nr 37435. Jest to zresztą pierwszy samochód, który trafił do „seryjnej” produkcji - Benz zbudował kilka identycznych (albo prawie identycznych) kopii swojego pojazdu. Na samym początku Patent-Motorwagen nie zrobił na nikim zbyt pozytywnego wrażenia. Podczas pierwszej oficjalnej prezentacji samochodu, która odbyła się w lipcu 1886 r., na ulicy Ringstrasse w miasteczku Mannheim, ludzie szydzili sobie z niego w najlepsze.

Benz-Patent-Motorwagen-2
Patent z 1886 r.

I gdyby nie żona wynalazcy, Bertha Benz, historia niemieckiej motoryzacji mogłaby potoczyć się zupełnie inaczej. Pani Benz od początku powtarzała mężowi, że bez odpowiedniej reklamy, jego automobil nigdy nikogo nie zainteresuje. W końcu w sierpniu 1886 r., po dwóch latach bezowocnego przekonywania męża, Bertha wzięła Motorwagena nr 3, usadziła swoich dwóch synów na tylnej kanapie i postanowiła odwiedzić swoją matkę w oddalonym o ok. 106 km miasteczku Pforzheim.

Benz-Patent-Motorwagen-3
REKLAMA

Tym samym Bertha Benz z domu Ringer przeszła do historii, jako pierwszy kierowca, który przejechał samochodem ponad 100 km. Na całe szczęście, pani Benz miała pojęcie o mechanice - Motorwagen nr 3 popsuł się kilka razy w trakcie tej podróży. Jeśli chodzi o kwestię tankowania, to w tamtych czasach benzynę ekstrakcyjną można było kupić w niemieckich aptekach.

Na pamiątkę tej pierwszej samochodowej wycieczki, po dziś dzień organizowany jest rajd samochodów zabytkowych. Z Mannheim przez Heidelberg do Pforzheim i z powrotem. Tę samą trasę pokonał też w 2013 r. Mercedes S 500 z autonomicznym systemem sterowania Intelligent Drive.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA