REKLAMA

Wszystko już wiemy - oto nowe Audi Q8

Na pokładzie Audi Q8 mnóstwo ciekawostek – cztery koła skrętne, regulacja prześwitu, inteligentna nawigacja i dostęp oraz sterowanie za pomocą smartfona.

audi q8 cena
REKLAMA
REKLAMA

Nowy SUV w rodzinie Audi ma 4,99 m długości, 2 m szerokości i 1,7 m wysokości, jest więc krótszy, niższy, ale szerszy od bardziej klasycznego w formie modelu Q7.

W porównaniu z Q7 prezentuje się jeszcze bardziej agresywnie. W oczy rzuca się wielki grill Singleframe, wąziutkie reflektory diodowe HD Matrix LED i opadający dach oraz biegnący przez całą szerokość pokrywy bagażnika pas świetlny LED.

Producent zapowiada, że w Q8 można można aktywować różne funkcje świetlne i oglądać je stojąc na zewnątrz auta. Właściciel samochodu musi jedynie w tym celu pobrać na swego smartfona aplikację myAudi.

Do napędu Q8 posłuży układ Quattro standardowo przenoszący moc silnika na oś przednią i tylną w stosunku 40:60. W razie potrzeby przekieruje on więcej momentu obrotowego na oś z lepszą trakcją.

Krótkie zwisy, system kontroli nachylenia i 254 mm prześwitu sprawiają, że Q8 będzie się czuło dobrze poza asfaltem. Na tyle, na ile pozwolą na to naleśniki naciągnięte na obręcze aluminiowe o średnicy nawet 22 cali. Opcjonalne zawieszenie pneumatyczne z kontrolą tłumienia pozwala na podniesienie karoserii o ok. 90 milimetrów.

Q8 wzorem A8 może być wyposażone w również opcjonalny układ czterech kół skrętnych. Układ ten może przy małych prędkościach skręcić koła tylne pod kątem maksymalnie 5 stopni w kierunku przeciwnym do kierunku skrętu, co poprawia zwrotność samochodu. Może również skręcić je pod takim samym kątem w kierunku tym samym, co kierunek skrętu pojazdu, przy prędkościach wyższych. To z kolei wpływa na poprawę stabilności na drodze.

Audi nie zdradziło informacji na temat jednostek napędowych, jakie trafią do Q8. Pojawiła się za to wiadomość o zastosowaniu techniki mild hybrid (MHEV). Na system ten składa się 48-woltowy układ elektryczny z akumulatorem litowo-jonowym i alternatorem-rozrusznikiem. Podczas hamowania system ten może odzyskać nawet 12 kW mocy i przekazać ją do akumulatora.

Technika MHEV pozwala na długą jazdę w trybie tzw. żeglowania, z wyłączonym silnikiem. W takiej sytuacji, system start-stop zaczyna działać przy prędkości 22 km/h.

Centralnym elementem wnętrza jest dotykowy, górny wyświetlacz systemu MMI touch response, który oglądaliśmy już w modelach A6 i A8. Składają się na niego dwa wyświetlacze. Górny ma przekątną 10,1 cala i służy do obsługi systemów infotainment i nawigacji. Dolny, o przekątnej 8,6 cala, służy do obsługi klimatyzacji, funkcji komfortu podróży oraz do wprowadzania tekstu.

Do sterowania systemem MMI można wykorzystać komendy głosowe. Kierowca może swobodnie formułować polecenia. System zrozumie np. zdanie jest mi zimno, czy jestem głodny i zareaguje zwiększając temperaturę we wnętrzu, czy wskazując restaurację w okolicy.

W przestronnej kabinie ma wygodnie podróżować 5 osób. Z tyłu zamontowano 3 oddzielne fotele, które można niezależnie przesuwać.

Rozbudowany system MMI navigation plus nawigacji potrafi, bazując na poprzednich podróżach, rozpoznać preferencje kierowcy i dzięki temu udzielać mu inteligentnych podpowiedzi. Dzięki wykorzystaniu inteligencji rozproszonego roju floty Audi system może korzystać z informacji o niebezpieczeństwach i proponować alternatywne drogi do celu.

Opcjonalna funkcja Audi connect key umożliwia kierowcy otwieranie i zamykanie samochodu oraz jego uruchamianie przy pomocy kompatybilnego smartfona z systemem Android.

REKLAMA

W Q8 dostępne będę pewne funkcje jazdy częściowo autonomicznej. Możliwy będzie np. automatyczny wjazd samochodu do garażu – remote garage pilot. Korzystając z tej opcji kierowca wysiada z samochodu jeszcze przed bramą garażową, a auto samo wjedzie do garażu. Przy wykorzystaniu aplikacji myAudi kierowca będzie też mógł wprowadzić samochód w miejsce parkingowe, stojąc obok niego.

Pierwsze egzemplarze Q8 trafią do sprzedaży w trzecim kwartale 2018 r.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA