REKLAMA

Ave via. Gdybyśmy skorzystali z wiedzy starożytnych, to naszych dróg by nie zalewało

Ulice polskich miast nie przepadają za deszczem - często wystarczy krótka ulewa i asfalt ginie pod powierzchnią wody. Okazuje się, że przyczyny takiego stanu rzeczy są dość błahe.

czemu woda nie spływa z ulic
REKLAMA

Wszyscy znamy tą sytuację: niebo zachodzi chmurami, zaczyna padać deszcz, leje przez kilkanaście minut i na niedalekim zagłębieniu w drodze zbiera się kałuża. Nawet gdy przestaje padać, ona tak szybko wcale nie znika. Tego lata podobne sytuacje napotykamy wręcz w nadmiarze - pogoda nas nie rozpieszcza pod kątem wakacyjnego słońca i zamiast lipca mieliśmy "lipcopad".

Czemu jednak woda tak łatwo zbiera się na naszych drogach? Na to pytanie Polskiej Agencji Prasowej odpowiedziała prof. Bogumiła Rouba - przewodnicząca Rady Ochrony Zabytków przy Ministrze Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

REKLAMA

Nic nie pochłania wody lepiej, niż gleba

Największym problemem naszych ulic jest ich zabetonowanie. Od czasu rewolucji w budowie miast w XIX wieku, znacznie poszerza się chodniki, doprowadzając je do samych ścian budynków, przez co nie ma jak odprowadzać wody odpryskowej. Kiedyś problemy z nią były znacznie mniejsze, dzięki tzw. przedogródkom - kawałkom zieleni, występującym przy niemal każdym budynku mieszkalnym. Nie dość, że gleba przyjmowała sporo wody, to jeszcze stanowiła pewną barierę przed podmywaniem ścian przez wodę, co doprowadzało do erozji, a co za tym idzie - strat materialnych.

Współczesne ulice są dosłownie jak rzeki

Kolejnym istotnym problemem, jest sam kształt dróg. Obecnie płaski połać asfaltu jest obstawiony z dwóch stron szpalerem z krawężnika - często wysokiego. Przez to woda nie spływa na chodnik, gdyż zwyczajnie nie ma jak - dzięki czemu przechodnie nie zamoczą sobie butów (oczywiście dopóty, dopóki jakiś samochód ich nie obleje).

Z drugiej strony, woda może być z takiej ulicy odprowadzona jedynie rurami kanalizacyjnymi. Często ich wydolność pozostawia do życzenia, a jak jeszcze się zapcha, to na drodze zrobi się potok, a na skrzyżowaniu jezioro.

Kiedyś takie sytuacje były znacznie rzadsze - drogi miały znacznie inny kształt. Już ponad dwa tysiące lat temu - w Starożytnym Rzymie - budowano drogi wypukłe, obniżające się do boków. Dzięki czemu woda spływała na boki, a dzięki niskim skrajniom - z drogi na gołą ziemię. Ten kształt był potem używany przez setki lat, a budowane przez cesarzy drogi są do dziś używane w niektórych częściach Włoch, Francji, czy Bałkanów. Odwrotnie za to są budowane drogi górskie - te mają lekko rynnowaty kształt, dzięki czemu woda spływa po wzniesieniach i nie zostaje na drodze.

Prof. Rouba twierdzi, że gdyby do ukształtowanej łukowato nawierzchni wtopić krawężniki nie będące barierami, do tego lokując trawnik niżej, to ziemia byłaby w stanie pochłonąć duże ilości wody. A wtedy nie byłoby tylu szkód dla nawierzchni, ale też uczestników ruchu.

REKLAMA

Więcej o polskich drogach przeczytasz tutaj:

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-08-05T18:47:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-05T15:14:50+02:00
Aktualizacja: 2025-08-05T13:16:29+02:00
Aktualizacja: 2025-08-04T20:20:10+02:00
Aktualizacja: 2025-08-04T20:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-04T18:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-03T17:08:48+02:00
Aktualizacja: 2025-08-03T15:20:36+02:00
Aktualizacja: 2025-08-03T11:48:44+02:00
Aktualizacja: 2025-08-03T11:07:21+02:00
Aktualizacja: 2025-08-03T10:00:42+02:00
Aktualizacja: 2025-08-02T16:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-02T15:00:00+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA