Logo Toyoty to pikuś. Oni zmienili nazwę
Toyota to obecnie najpopularniejszy producent samochodów na świecie. Zapewne samo logo nie miało na to większego wpływu, ale już nazwa - zwłaszcza na rodzimym rynku japońskim - już mogła. Zerknijmy, co tam się działo przez te wszystkie lata.

Toyota Motor Corporation, bo o tej firmie dziś sobie pokrótce opowiemy, powstała w 1937 r. Nie było to jednak przedsiębiorstwo zbudowane zupełnie od zera - firmę wydzielono ze starszej Toyoda Automatic Loom Works (później przemianowanej na Toyota Industries). Dział zajmujący się samochodami utworzono już w roku 1933 - a więc jeszcze pod szyldem Toyoda, i właśnie takie słowo widniało na używanym początkowo logo.

Skąd więc Toyota zamiast Toyody?
Pytanie jest tym bardziej zasadne, że przecież założyciele obu firm - Sakichi w przypadku Toyoda Automatic Loom Works oraz jego syn Kiichiro w przypadku późniejszej Toyota Motor Corporation - mieli na nazwisko Toyoda. Sekret tkwi w dwóch kwestiach: po pierwsze, głoski bezdźwięczne uważane są w Japonii za czystsze, stąd Toyota brzmi dla Japończyka lepiej niż Toyoda. Co więcej, do zapisania słowa Toyota potrzeba ośmiu kresek (Toyoda wymaga dziesięciu) - a ósemka symbolizuje w Japonii bogactwo i szczęście.

Zmodyfikowane nazwisko założyciela stosowane jest jako czytelne dla nas logo marki dopiero od 1958 r. 11 lat później zaczęto stosować font bezszeryfowy.




Znane i stosowane do dziś owalne logo pojawiło się w 1989 r.
Jego cechą charakterystyczną jest to, że da się na nim wyznaczyć każdą z liter ze słowa TOYOTA (a gdyby nawet do dziś używane w charakterze nazwy było nazwisko Toyoda, to też by się dało).





Poza tym marka w zasadzie nie eksperymentuje - może jedynie odrobinę z kolorystyką (która czasem zmieniana jest tylko na konkretnym rynku), trzyma się jednak czerwieni, bieli i czerni. I dobrze - po co zmieniać coś, co wyszło tak dobrze?