Oglądałem nowego DS 9 E-Tense. Oto najciekawsze detale, gadżety i nieoczywistości
Jeśli planujesz zostać prezydentem Francji, prawdopodobnie oglądałem twój nowy samochód służbowy. Oto relacja z szybkiego i statycznego rendez-vous z nowym DS 9 E-Tense.
![ds 9 e tense](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/03/GLOWNE-ds-9-2021-polska-3.jpg)
Jeśli masz wysokie stanowisko we francuskiej korporacji, zapewne nie możesz wybrać Mercedesa czy Audi. Musi być coś z tego samego kraju, z którego jest twoja firma - a w ostatnich latach wybór nie był zbyt szeroki. Odkąd nie ma już na rynku Citroena C6 czy Peugeota 607, trzeba było albo zamawiać dobrze wyposażone wersje aut klasy średniej w stylu Renault Talismana, albo „iść w SUV-y” w stylu DS 7 czy Renault Koleosa. W obydwu sytuacjach może trochę brakować prestiżu i przestrzeni.
Teraz nadchodzi DS 9, który jest ze swoją długością na poziomie 4,93 m jest większy od Talismana czy 508. „Sedan D premium o wymiarach segmentu E” – głosi prezentacja wyświetlana podczas dzisiejszego pokazu nowego modelu. Kolejny slajd pokazuje konkurentów nowego DS-a: z jednej strony BMW 3 czy Audi A4, a z drugiej: BMW 5 czy Audi A6. Ambitnie.
![ds 9 e tense](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/03/ds-9-2021-polska-25.jpg)
Idealny wybór na służbówkę, również jeśli jesteś prezydentem Francji
Sprawa awarii prezydenckiego Espace’a podczas wizyty w Polsce rozpaliła i nasze łamy. Przed Renault, głowa państwa nad Sekwaną była wożona DS 7. Założę się, że teraz przyjdzie pora na „Dziewiątkę”. To dobrze, bo prezydencka limuzyna powinna być limuzyną, a nie jakimś vanem czy SUV-em.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/03/ds-9-2021-polska-34.jpg)
Nie mam pojęcia, czy Emmanuel Macron widział już, czym będzie jeździł. Być może jestem od niego szybszy, bo ja już oglądałem DS 9 E-Tense (czyli hybrydę plug-in) na żywo. Zanotowałem w notesie pięć najciekawszych elementów tego auta.
1. DS 9 E-Tense jest klasycznym sedanem
![ds 9 e tense](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/03/ds-9-2021-polska-31.jpg)
Co w tym zaskakującego? Sedany często są teraz wypierane przez liftbacki: stało się tak np. w przypadku Opla Insigni, Skody Superb czy choćby Peugeota 508. To właśnie z 508-ką DS 9 jest mocno spokrewniony. Tym bardziej zdziwiło mnie, że jego klapa bagażnika nie otwiera się razem z szybą. Tak pewnie byłoby prościej. Ale miło widzieć, że sedany nie umierają, przynajmniej jeszcze przez chwilę.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/03/ds-9-2021-polska-41.jpg)
2. DS 9 E-Tense ma naprawdę dużo miejsca z tyłu: na głowę też
Peugeot 508 ma dużo zalet, ale przestronność na tylnej kanapie nie jest jedną z nich. Na szczęście w przypadku DS 9 dodatkowe centymetry (4,92 m długości zamiast 4,75 m w 508) nie poszły na marne. Z tyłu spokojnie można się rozsiąść, a – co najważniejsze – dzięki temu, że linia dachu nie opada zbyt mocno, jest też dużo miejsca na głowę. Francuzi spokojnie mogą wybrać teraz nieco wyższego prezydenta. Gdy się zmęczy, może oprzeć głowę o bardzo wygodny, miękki zagłówek. Jest całkiem luksusowo, tyle że polityk pewnie wybrałby egzemplarz z jakimś spokojniejszym kolorem wnętrza zamiast bordowego. Szkoda, bo ten widoczny na zdjęciach wygląda rewelacyjnie.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/03/ds-9-2021-polska-17.jpg)
3. Bardzo długo szukałem przycisku do odpalania silnika
Uczestniczyłem w prezentacji statycznej, więc nie było jeszcze mowy o przejażdżce, ale musiałem na chwilę uruchomić silnik (elektryczny). Chciałem włączyć ekrany we wnętrzu i sprawdzić kilka rzeczy.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/03/ds-9-2021-polska-19.jpg)
Odpalenie motoru zajęło mi nieprzyzwoicie długą chwilę i zacząłem się już zastanawiać, czy aby na pewno nie powinienem przyspieszyć wizyty kontrolnej u okulisty. Szukałem przycisku za kierownicą i na kierownicy, obok dźwigni zmiany przełożeń, a nawet gdzieś pod ekranem albo po lewej stronie kokpitu: tak jakby DS 9 miał się zamienić w Porsche. Wreszcie, jest. Gdzie? Na górze, między nawiewami, czyli tam, gdzie spodziewałem się raczej włącznika świateł awaryjnych.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/03/ds-9-2021-polska-26.jpg)
Tradycyjnie dla koncernu PSA Stellantis, guzik trzeba długo dusić. Warto, bo DS 9 nagrodzi nas za to szybkim pokazem wysuwania stylowego retro-zegarka analogowego. Genialny detal, który kojarzy mi się trochę z meblami w stylu art deco. Nie wiem, czy słusznie, ale ważne, że wygląda to dobrze. Oby tylko zegarek nie padł ofiarą liftingu za parę lat, tak jak stało się to w Passacie.
![ds 9 e tense](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/03/ds-9-2021-polska-11.jpg)
4. Nie zgadniecie, jak otwiera się szyby w przednich drzwiach!
To znaczy, może i zgadniecie, ale ja byłem zdziwiony. Aby otworzyć szyby u kierowcy i pasażera, nie warto szukać przycisków na boczkach drzwiowych. Odpowiednie przełączniki kryją się na konsoli centralnej, niedaleko wyszywanej skórą dźwigni zmiany przełożeń. Nie jestem pewien, czy o taki „klimat retro” chodziło projektantom DS-a, ale nie widziałem czegoś takiego w nowych autach od kilkunastu lat. Kiedyś, rzeczywiście, było to powszechne, bo jest tańsze. Swoją drogą, metalowe przełączniki są po prostu ładne.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/03/ds-9-2021-polska-15.jpg)
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/03/ds-9-2021-polska-9.jpg)
5. Interesujących detali w ogóle jest mnóstwo
Skoro zapowiedziałem, że w tekście opiszę tylko pięć ciekawych elementów DS-a, muszę kilka z nich zmieścić w jednym podpunkcie. „Dziewiątka” ma bowiem całą masę gadżetów, detali i prezentów dla spostrzegawczych, którzy przyglądają mu się wystarczająco długo.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/03/ds-9-2021-polska-22.jpg)
Zacznijmy: bardzo ładne lampy z przodu i z tyłu. Dodatkowe lampki na słupkach C, nawiązujące do starego Citroena DS (profesjonalnie mówi się na to „kornety”). LED-owe „kły” sprawiające, że przód DS 9 wygląda bardziej interesująco. Chromowana listwa na masce, którą marka nazywa „szablą”, z motywem flagi francuskiej. Wysuwane klamki, które chciałem schować do zdjęć, ale nie do końca mi się udało. Duże, trzecie światło stop.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/03/ds-9-2021-polska-39.jpg)
„Udawane” małe okienka na słupku C, które tak naprawdę okienkami nie są, ale korzystnie wpływają na sylwetkę wozu. Nietypowy panel z kontrolkami za kierownicą. Wspomniane ładne przyciski w środku (nawet pokrętło do głośności wygląda inaczej niż zwykle) i świetne, pikowane wzory tapicerki, jak w drogim salonie z meblami.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/03/ds-9-2021-polska-2.jpg)
![ds 9 e tense](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/03/ds-9-2021-polska-21.jpg)
Bronią DS-a w walce z niemieckimi markami ma być styl. Nie jest to nowy pomysł, bo podobną strategią Francuzi grają od lat, z umiarkowanym skutkiem. Ale tym razem chyba przyłożyli się trochę bardziej.
![ds 9 e tense](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/03/ds-9-2021-polska-18.jpg)
Oczywiście, samym stylem wiele się nie zdziała, dlatego nie mogę się już doczekać jazd DS 9. Wtedy sprawdzę, jak szybkie są hybrydy plug-in albo czy nowe zawieszenie Active Suspension rzeczywiście zapewni komfort w stylu dawnego DS-a albo chociaż aktualnego C4. Zobaczę też, czy wszystkie te gadżety… działają i czy aby nie przytłaczają kierowcy i pasażerów. Jeśli nie, może przemyślę złożenie CV na posadę prezydenta Francji. Podobno to przyjemna robota, choć czasami zamienia się potem limuzynę na policyjną więźniarkę.