Nowy Opel Insignia może być miksem SUV-a z vanem. Myślałem, że nie będzie go wcale
Gdybym miał obstawić, jak będzie wyglądać przyszłość Insignii, powiedziałbym, że ten model po prostu umrze. Ale włodarze PSA mają na niego inny pomysł. Mało zaskakujący.
![Opel Insignia](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/12/Opel-Insignia-2020-2.jpg)
Nie jest dobrze. Sprzedaż Insignii w Europie spada. W 2009 roku aż 137 714 klientów skusiło się na nowy, dobrze wyglądający model. Nie dziwię im się. Po Vectrze to rzeczywiście była nowa jakość w kwestii stylu, wyciszenia czy wyposażenia.
Tymczasem w 2018 r. klientów było ponad dwa razy mniej – tylko 67 424. Pierwsze 10 miesięcy właśnie kończącego się roku zaowocowało wynikiem 39 904 sztuk. Wątpię, by listopad i grudzień wiele tu zmieniły. Jasne, konkurenci też tracą. Chętnych na prehistoryczne Mondeo było jeszcze mniej. Spada nawet sprzedaż nadal liderującego w klasie Passata. Ale to marne pocieszenie.
Trzeba coś z tym zrobić – i w PSA to wiedzą.
![Opel Insignia usterki](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/01/opel-insignia-logo_popr.jpg)
Co dokładnie? Mógłbym nieśmiało podpowiedzieć, że może byłoby miło, gdyby zamiast ograniczać gamę silników, trochę ją poszerzyć, zwłaszcza o coś mocniejszego. Ale wiem, jak jest – Insignia to pozostałość po dawnych czasach GM. Nie pasuje do techniki PSA, a starej konstrukcji nikt przecież nie będzie już rozwijał. Należy pomyśleć nad następcą.
Myślałem, że najłatwiej będzie powiedzieć „kończymy z Insignią”. Ale według ostatnich doniesień czasopisma AutoExpress, trzecia generacja ma się pojawić. Nie będzie jednak sedanem ani liftbackiem. Ma zostać uSUViona. A więc uSUVianie zamiast usuwania. Może to i lepiej.
Najprościej i chyba najlepiej byłoby zrobić z tego wozu podniesione kombi, w stylu Volvo V60 Cross Country albo Volkswagena Passata Alltracka. W gamie jest nawet teraz taka wersja, nazywa się Country Tourer, można by ją dopracować. Ale PSA myśli też nad „krzyżówką vana z SUV-em”, w stylu obecnego Renault Espace (chyba nikt im nie powiedział, że Espace się nie sprzedaje!).
Całość ma być oparta na modularnej, francuskiej platformie EMP2, na której zbudowano już m.in. Grandlanda X. W planach – oczywiście elektryfikacja. Czy skończy się na hybrydzie plug-in czy na odmianie w pełni elektrycznej? Zobaczymy.
Debiut nowej Insignii jest przewidywany na rok 2022.
![Opel Insignia](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/12/Opel-Insignia-2020-1.jpg)
Aktualna, „staromodna” generacja została właśnie delikatnie odświeżona, więc pożyje jeszcze te dwa lata. Ale pewnie bez sukcesów. Czy nowy styl nadwozia pomoże? Pewnie na jakiś czas. A później… kto wie, czy nie nadejdzie wielki powrót sedanów? W końcu klienci kiedyś muszą mieć dość SUV-ów. Chyba.