REKLAMA

Skoda wariuje na temat 100. Bohaterka czechosłowackiego hitu straciła tylną szybę

Skoda właśnie zaprezentowała nam wizualizację współczesnej wersji swojego ważnego modelu sprzed lat - Skody 100. Jednak prosta jak drut tylnonapędowa "Skodovka" w nowoczesnym wydaniu już nie wygląda jak proste auto dla ludu.

Skoda wariuje na temat 100. Bohaterka czechosłowackiego hitu straciła tylną szybę
REKLAMA

Skoda ostatnio serwuje fanom swoich modeli z epoki jednego, komunistycznego państwa Czechów i Słowaków. Poznaliśmy już współczesne iteracje Skody 110 R, 1000 MBX, czy Favorita, a także już postkomunistycznej Skody Felicii Fun. Teraz swojej nowoczesnej wizji doczekała się Skoda 100, czyli...

REKLAMA

Pierwsza Skoda wyprodukowana w liczbie miliona egzemplarzy

Historia zaczyna się w roku pańskim 1969. W Mladej Boleslav stworzyli wówczas następcę dla modelu 1000 MB, choć bardziej trafnym określeniem będzie "duży lifting". Konstrukcja pozostała w zasadzie ta sama, a zmiany były widoczne jedynie na zewnątrz - przeorganizowano stylistykę przedniej części nadwozia, wtłaczając reflektory w przedni pas, co bardziej pasowało do ówczesnych standardów samochodowego designu, zaś z tyłu z podobnych powodów usunięto tzw. "skrzydła", zaś umieszczone w nich światła zamieniono na poziome, będące integralną częścią tylnego pasa, oraz poszerzono słupek C.

Czechosłowacki prospekt Skody 100/fot. Skoda Storyboard

Mnie, ale pewnie także wielu z was, Skoda 100 kojarzy się przede wszystkim z (chyba) najsłynniejszą piosenką nagraną w Czechosłowacji - "Jozin z Bazin" autorstwa Ivana Mladka i jego Banjobandu. W pierwszej zwrotce tego chwytliwego utworu, podmiot liryczny opowiada jak jedzie swoją Skodą 100 przez Morawy na biwak, lecz musi uważać na tytułową bestię - Jozina, żywiącego się głównie Prażanami.

Oprócz wiekopomnego dzieła czeskiej kultury, Skoda 100 była również bohaterką kamienia milowego dla Skody - przez osiem lat wyprodukowano nieco ponad milion egzemplarzy (819 787 Skody 100 i 259 921 droższych Skód 110L i 110 LS). Następcą 100 i 110 została rodzina 742, u nas nazywana potocznie "stopiątką".

Nowy prezentuje się znacznie drożej

Sam autor projektu - Martin Paclt - mówi, że skorzystał z proporcji stosowanych w modelu Superb, czyli jakby nie było modelu klasy średniej/wyższej, podczas gdy oryginał był jedynie autem miejskim. Tworzy to obraz konceptu o futurystycznej, lecz i zgrabnej formie.

Najciekawszym, rzucającym się od razu w oczy detalem jest zaś brak tylnej szyby - Skoda 100 jak pamiętamy normalnie ją miała, lecz tu uznano ją za niepotrzebną. Ma to być swoiste lustrzane odbicie całkowicie przeszklonej przedniej części dachu, a także dało miejsce na wlot powietrza, będący częścią nowoczesnego układu chłodzenia podzespołów - tak, koncepcyjna Skoda 100 ma również silnik z tyłu. Choć w przeciwieństwie do oryginału, nie napędza go etylina, a prąd. Dokładne dane techniczne nie zostały jednak podane.

Oprócz układu napędowego znajdziemy jeszcze kilka nawiązań do czechosłowackiego przodka - wlot powietrza na tylnym błotniku w tylnym pasie, tylne światła, czy przedni pas o zaokrąglonych końcach zwieńczony reflektorami. Jednak w przypadku świateł mówimy bardziej o reinterpretacji, niż nawiązaniu - z przodu zamiast okrągłych reflektorów mamy dwa zakrzywione, romboidalne światełka, zaś z tyłu pięć osobnych kwadratów zamiast zintegrowanych świateł podzielonych na pięć sekcji.

Całość wyszłą jednak bardzo dobrze - zaryzykuję stwierdzenie, że to najlepszy z dotychczasowych konceptów na bazie ikon Skody. Niestety, podobnie jak wcześniejsze projekty, także ten trafi co najwyżej na grafiki w jakimś muzeum. Szkoda - byłby fajny.

REKLAMA

O produkcyjnych Skodach przeczytasz tutaj:

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-11-26T11:21:09+01:00
Aktualizacja: 2025-11-26T09:28:29+01:00
Aktualizacja: 2025-11-25T19:55:33+01:00
Aktualizacja: 2025-11-25T17:34:22+01:00
Aktualizacja: 2025-11-25T16:16:05+01:00
Aktualizacja: 2025-11-25T16:14:36+01:00
Aktualizacja: 2025-11-25T15:18:53+01:00
Aktualizacja: 2025-11-25T13:51:31+01:00
Aktualizacja: 2025-11-25T07:40:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-24T19:54:34+01:00
Aktualizacja: 2025-11-24T17:55:13+01:00
Aktualizacja: 2025-11-24T14:04:19+01:00
Aktualizacja: 2025-11-23T15:00:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-23T14:00:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-23T11:00:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-22T17:00:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-22T16:00:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-22T13:05:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-22T11:59:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-22T11:00:00+01:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA