Nowe auta z wolnossącym silnikiem, bez turbin i hybryd. Czy istnieją? Przegląd rynku do 100 tys. zł
Nowe samochody z silnikiem wolnossącym w 2022 r.? Tak, to możliwe. Ale trzeba będzie się przygotować na kilka wyrzeczeń.
![Nowe auta z wolnossącym silnikiem, bez turbin i hybryd. Czy istnieją? Przegląd rynku do 100 tys. zł](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/03/Hyundai-i10-2020-test-5.jpg)
Mogłoby się wydawać, że nowe samochody z silnikiem wolnossącym to obecnie coś, czego nie da się w ogóle kupić. Wszędzie w końcu już tylko albo turbo, albo co najmniej hybryda, a to kłóci się trochę z ideą kupowania wolnossącego silnika z myślą o tym, żeby cała konstrukcja była jak najprostsza i jak najmniej było do zepsucia się.
Szczęśliwie cały czas na rynku znajdziemy całkiem sporo aut, w których nie ma ani turbiny, ani hybrydy (nawet jako MHEV). Co mamy do wyboru? Posortujmy to może od najtańszych do najdroższych, przynajmniej w zakresie "rozsądnych" cen. Czyli górna granica na 100 000 zł i koniec.
(Aktualizacja: lista uzupełniona o sugestie z komentarzy, dzięki!)
Hyundai i10 - 50 800 zł
![Hyundai i10 skrzynia biegów](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/02/Hyundai-i10-2020-test-7.jpg)
Na sześć wariantów napędowych, tylko jeden nie jest wolnossący. Cała reszta to kombinacje dwóch silników - 1.0 MPI 67 KM (3 cylindry) i 1.2 MPI 84 KM (4 cylindry) - i manualnej albo zautomatyzowanej przekładni.
Hyundai i10 zasługuje na uwagę jednak jeszcze z dwóch względów. Po pierwsze - 50 000 zł za nowy samochód to dzisiaj szokująca wręcz oferta. Po drugie - 1.0 MPI łączone ze zautomatyzowaną przekładnią dają nam prawdopodobnie jedno z najwolniejszych aut na rynku - 17,8 s do setki. Co poradzić - chcieliście wolnossące, to macie.
Kia Picanto - 53 900 zł
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/06/kia-picanto-jape-my21-driving-red-34front-t.jpg)
Uwaga, będzie na bogato. Nie dość, że Kia Picanto zalicza się do zacnego grona samochodów kosztujących mniej niż 60 000 zł, to jeszcze do wyboru mamy całą paletę kompozycji z silnikami wolnossącymi.
Najtańszą jest 4-miejscowa wersja z 1.0 DPi o mocy 67 KM, ale na tym się nie kończy - za kilka tysięcy złotych więcej możemy mieć 1.2 DPi o mocy 84 KM (już pięciomiejscowe), a za niemal równe 60 000 zł - 1.2 DPi 84 KM, ale z przekładnią zautomatyzowaną. Nie liczmy przy tym na tym, że ta zautomatyzowana przekładnia będzie działać jakoś szokująco dobrze - zwykłe 1.2 DPi rozpędza się do 100 km/h w 12,5 sekundy, natomiast z 5AMT - w 15,7 s. W rezultacie będzie nawet wolniejsza niż 1.0 DPi (14,8 s).
Dacia Sandero - 55 900 zł
![nowa dacia sandero 2021 test lpg](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/02/nowa-dacia-sandero-1111-1.jpg)
Jedno z najtańszych aut w tym zestawieniu, mimo że zdecydowanie nie jest najmniejsze. Niestety jest jedno poważne ograniczenie - jeśli chcemy SCe 65 pod maską Sandero, to to Sandero musi być najbiedniejsze z możliwych. Nie da się stworzyć np. wolnossącego Sandero Stepway czy Expression.
Niespecjalnie też poszalejemy takim Sandero na drogach - litrowy, trzycylindrowy silnik pozwoli się nam wprawdzie rozpędzić do setki, ale zajmie mu to 16,7 s. Na niemieckiej autostradzie też nie zadamy szyku, bo maksymalna prędkość w tym wypadku wynosi zaledwie 158 km/h. I w sumie dobrze.
Volkswagen up! - od 58 890 zł
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/11/Zrzut-ekranu-2022-11-21-o-12.13.58.png)
Niestety tak to wygląda w przypadku najmniejszego Volkswagena - prawie 60 000 zł, 3 drzwi i wolnossący silnik 1.0 o porywającej mocy 65 KM, łączony z 5-biegową przekładnią manualną. Wyposażenie też jest raczej z kategorii „nic się nie zepsuje, bo niczego nie ma", choć na plus można zaliczyć obecność klimatyzacji (manualnej).
Mitsubishi Space Star - 59 990 zł
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/06/space_star_20_01.jpg)
Jeden silnik do wyboru - 1.2 MIVEC, z trzema cylindrami i manualną przekładnią albo CVT do wyboru. Przy czym nie można łączyć 1.2 z CVT w najniższej wersji wyposażenia i za takiego Space Stara trzeba już zapłacić prawie 73 000 zł.
Skoda Fabia - 62 950 zł
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/02/Skoda-Fabia-7-scaled.jpg)
Wbrew pozorom nasza Fabia 1.0 MPI może wyglądać tak, jak na powyższym zdjęciu. Skoda nie ma bowiem żadnego problemu w tym, żebyśmy zamówili sobie ten 80-konny silnik w połączeniu z najwyższą wersją wyposażenia - Monte Carlo, nawet pomimo tego, że taka Fabia rozpędzi się do setki w 15,5 s.
Przy okazji ciekawostka: 1.0 MPI zapewnia... najniższą w całej gamie silnikowej Skody emisję CO2. A także Skoda zachęca do instalacji instalacji LPG właśnie w tym konkretnym silniku.
Kia Rio - 63 900 zł
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/12/kia-rio-2020-cena-12.jpg)
Ta sama jednostka, co w Picanto, czyli 1.2 DPI - 1.0 DPI tutaj nie znajdziemy i może jest to dobra wiadomość. Trochę gorszą jest to, że Rio nie można mieć i z wolnossakiem, i z automatem - trzeba będzie ręcznie zmieniać przełożenia. Osiągi? Nie takie znowu straszne - 13,1 s.
Toyota Aygo X - 65 900 zł
![toyota czas oczekiwania](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/03/toyota-aygo-x-pierwsza-jazda-17-scaled.jpg)
Mamy w końcu crossovera na liście - malutkiego, ale zawsze. Do wyboru jest tylko jedna jednostka napędowa - trzycylindrowe 1.0 VVT-i o mocy 72 KM, ale za to możemy je połączyć albo z przekładnią manualną, albo z bezstopniowym Multidrive S.
Co ważne, z Multidrive S auto będzie... trochę szybsze i do setki rozpędzi się w 14,8 s. Z manualną przekładnią to samo zadanie wymagałoby 14,9 s.
Seat Ibiza - 66 200 zł
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/04/Seat-Ibiza-lifting-2.jpg)
5 drzwi i MPI - że też nikt w ten sposób nie reklamuje tego samochodu. Przy okazji - to jest to wzmocnione 1.0 MPI, czyli do dyspozycji mamy 80 KM, chociaż łączone - tak jak w up! i Fabii - z 5-biegową przekładnią manualną. Manualna jest też w bazowej wersji klimatyzacja i... korbki do otwierania drzwi z tyłu. Przyspieszenie do setki raczej nie urwie nam głowy (15,3 s), ale przynajmniej nie będzie się miało co zepsuć.
Hyundai i20 - 66 500 zł
![nowy hyundai i20 test nowe samochody z silnikiem wolnossącym](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/01/hyundai-i20-2021-test-6.jpg)
Jeden silnik wolnossący do wyboru - 1.2 MPI o mocy 84 KM, łączony tylko i wyłącznie z manualną przekładnią. Jest jednak haczyk - ten silnik jest już oferowany w i20 tylko w ramach "zapasów magazynowych". Nowego takiego nie zamówicie.
A szkoda, bo można go było połączyć z wersją wyposażenia N-Line i to dopiero byłoby coś.
Toyota Yaris - 69 900 zł
![nowa Toyota Yaris Hybrid nowe samochody z silnikiem wolnossącym](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/08/toyota-yaris-hybrid-2020-test-5.jpg)
Bazowo - ten sam silnik, co w Aygo X, ale z jedną różnicą. W tym przypadku nie możemy wybrać bezstopniowej przekładni i zapomnieć o ręcznym przerzucaniu biegów. Toyota pozwala nam połączyć tutaj 1.0 VVT-i z manualną, 5-biegową przekładnią i to koniec. Nie wskoczymy też powyżej drugiej od dołu wersji wyposażenia.
Do wyboru jest jeszcze 1.5 Dynamic Force (125 KM, 3 cylindry). Cennik w tym przypadku startuje od 74 990 zł, a za 80 900 zł można mieć wersję z przekładnią Multidrive S.
Hyundai Bayon - 74 200 zł
![Hyundai-Bayon-LPG-test-2021(0) nowe samochody z silnikiem wolnossącym](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/08/Hyundai-Bayon-LPG-test-202113.jpg)
Crossover z wolnossącym silnikiem - to jest dopiero... crossover epok w motoryzacji. Niestety dobiega on końca, bo Bayon 1.2 MPI 84 KM również trafia do archiwum i można polować tylko na wersje, które już zostały wyprodukowane.
Peugeot 208 - 75 600 zł
![peugeot 208 nowe samochody z silnikiem wolnossącym](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/02/peugeot-208-francja-op.jpg)
3 cylindry, 5 przełożeń skrzyni biegów, 13,2 s do setki - dość popularne połączenie w tym zestawieniu. Na plus 208 przemawia to, że nie jesteśmy ograniczeni w kwestii wyposażenia tylko do najniższej wersji (choć pakietu GT tutaj nie dokupimy).
Hyundai Elantra - 86 900 zł
![nowy hyundai elantra 2021 cena](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/08/Hyundai-Elantra-Limited-test-202113.jpg)
Dwie opcje do wyboru, przy czym silnik w obu jest ten sam - 1.6 MPI o mocy 123 KM i w sumie to w ofercie nie ma żadnego innego. Ceny? Od 86 900 zł za wersję z 6-biegową przekładnią manualną i od 92 000 zł za wersję z przekładnią bezstopniową (CVT).
Hyundai i30 - 87 700 zł
![nowy hyundai i30 nowe samochody z silnikiem wolnossącym](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/02/hyundai-i30-5.jpg)
Jeden z ostatnich samochodów z tego segmentu z silnikiem wolnossącym, ale niestety z podobnym zastrzeżeniem, co w przypadku i20 - również i tutaj nie można sobie już do woli zamawiać wersji z 1.5 DPI 110 KM - do dyspozycji mamy tylko to, co zostało w ramach zapasów magazynowych.
Toyota Yaris Cross - 90 900 zł
![Toyota Yaris Cross cena](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/11/Toyota_Yaris_cross_test_2021-19-scaled.jpg)
Dwie wersje do wyboru, obie z tym samym silnikiem, czyli trzycylindrowym 1.5 Dynamic Force 125 KM. Za 90 900 zł możemy mieć odmianę z manualną, 6-stopniową przekładnią, natomiast za 100 900 zł - z przekładnią Multidrive S (i przy okazji wyższym pakietem wyposażenia).
Czyli są na rynku nowe samochody z silnikiem wolnossącym.
Jak najbardziej, choć nawet na tej liście znajdziemy już kilka modeli, na które trzeba polować ze stocka. Nie ma też już co marzyć o tym, że znajdziemy gdzieś coś w stylu Superba 3.6 albo innego Forda Mondeo 2.0 - chyba że będziemy szukać u Mazdy, gdzie wolnossaków - choć nie takich wybitnie typowych - znajdziemy zatrzęsienie.
A czy bogaci też mają aż taki problem ze znalezieniem samochodu, w którym po jakimś czasie zacznie gwizdać turbina? Niekoniecznie, ale to już materiał na inny tekst...