Znów nie udało się utrzymać tajemnicy. Oto Audi RS3 w pełnej okazałości przed oficjalną premierą
5 cylindrów, 500 niutonometrów, ogromny grill i 3,8 s do setki – to cechy szczególne nowego Audi RS3, które możemy nieoficjalnie obejrzeć w wersji sedan i Sportback.
![Nowe Audi RS3](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/07/Audi-RS3-6-1180x645.jpg)
Nieoficjalnie, bo premiera tego konkurenta Mercedesa AMG A45 i BMW M2, ale poniekąd również Hondy Civic Type R, VW Golfa R czy Hyundaia I30 N, będzie mieć miejsce w poniedziałek, 19 lipca. Za to na instagramowym kanale użytkownika wilcoblok odbyła się już dziś.
Dzięki temu wiemy, że nowe Audi RS3 w wersji sedan wygląda tak:
(klikanie w kółka ze strzałeczkami odsłania kolejne zdjęcia)
A nowe Audi RS3 w wersji Sportback – tak:
I gdyby ktoś zapytał mnie o zdanie, to powiedziałbym, że RS3 w obu odmianach wygląda znakomicie. Nie przeszkadza mi ogromny, czarny grill z niemal niewidocznym, czarnym znaczkiem.
![Nowe Audi RS3](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/07/Audi-RS3-2-1024x687.jpg)
Podobają mi się nadmuchane nadkola, bardzo efektowne są otwory za przednimi kołami, które pewnie maja przyspieszyć odprowadzanie ciepła z układu hamulcowego. Te czarne obręcze też są ekstra.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/07/Audi-RS3-4-1024x691.jpg)
Bardzo dobrze wyglądają tyły obu wersji, bez przekombinowanych atraktantów w stylu odstającego skrzydła jak w Elantrze N.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/07/Audi-RS3-5-1024x688.jpg)
Podoba mi się pokryta alcantarą kierownica i zupełnie nie przeszkadza mi, że nie będzie możliwości zamówienia auta z przekładnią manualną. To m.in. dzięki automatowi RS3 potrafi przyspieszyć do 100 km/h w 3,8 s, co czyni je aktualnie najlepiej przyspieszającym kompaktem na świecie (detronizuje A45 AMG – 3,9 s).
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/07/Audi-RS3-3-1024x690.jpg)
Fajne jest też przeniesienie akcentów kolorystycznych z nadwozia do wnętrza – wykończenie wlotów powietrza, przeszycia foteli i kierownicy. Jestem ciekaw, czy będą towarzyszyć każdemu lakierowi nadwozia, czy jednak do wyboru będzie tylko wersja czerwona lub zielona.
![Nowe Audi RS3](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/07/Audi-RS3-1-1024x694.jpg)
Ale najlepsze będzie to co pod maską
Tu wyboru co prawda nie ma, ale to nie szkodzi. RS3 zachowa 2,5-litrową jednostkę o charakterystycznej kolejności zapłonu poszczególnych cylindrów: 1-2-4-5-3. I nawet bardziej niż te 400 KM i 500 Nm (+20 Nm w porównaniu z poprzednia wersją) oraz rekordowy sprint do setki cieszy mnie właśnie ta charakterystyczna linia melodyczna silnika, dzięki której kompaktowy hothatch brzmi jak superauto ze stajni Lamborghini.
![Nowe Audi RS3](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/07/Audi-RS3-7-1024x689.jpg)
Do tego nowe Audi RS3 ma jeszcze wyjątkowo dobrze jeździć, bo zostanie wyposażone w system RS Torque Splitter
Jak niedawno wyjaśniał Paweł, to rozwiązanie odpowiada za aktywny rozdział momentu obrotowego pomiędzy kołami na tylnej osi. Każdy wałek napędowy z tyłu otrzymał własne elektronicznie sterowane sprzęgło wielotarczowe. Do tej pory za rozdział momentu odpowiadało jedno sprzęgło wielopłytkowe dla całej osi. Nowy system podczas dynamicznej jazdy w zakrętach przekazuje więcej momentu do koła, które jest po zewnętrznej stronie, bo w trakcie pokonywania zakrętu to ono jest bardziej obciążone. W trybie drift będzie w stanie przenieść nawet 100 proc. momentu obrotowego na jedno koło. Uwielbiam takie cudowne rozwiązania, kompletnie zbędne przez 99,9 proc. czasu użytkowania auta, a za to znacznie podnoszące stopień komplikacji technicznej i oczywiście cenę.
Mam tylko marzenie, żeby inżynierowie z Ingolstadt w końcu rozwiązali problem zwłoki w reakcji auta na gaz, o której wspomina Mikołaj za każdym razem, gdy wsiada do jakiegoś nowego Audi. Ale spodziewam się, że gdyby to było możliwe, już dawno by to zrobili. A to by oznaczało, że nowe RS3 wcale nie będzie idealne. No i dobrze, ideały są nudne.