Korzystasz z systemu eCall? Przestaniesz dzięki przepisom
System nazwany eCall to samochodowy system powiadamiania ratunkowego. Zgodnie z wymogami Unii Europejskiej obecnie jest wyposażeniem obowiązkowym, choć przez tę samą Unię już wkrótce przestanie działać.

System eCall od 2018 r. jest obowiązkowym wyposażeniem we wszystkich samochodach osobowych i dostawczych sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej. W razie jego aktywacji podczas wypadku, przesyła on ważne dane do najbliższego centrum zarządzania kryzysowego, takie jak lokalizacja, liczba osób w pojeździe, i to, czy poduszki powietrzne zostały aktywowane. Nawiązywane jest również połączenie głosowe, aby pasażerowie pojazdu mogli osobiście skontaktować się z personelem ratunkowym, oczywiście jeśli istnieje taka możliwość. Jednak już wkrótce ta technologia w wielu przypadkach będzie bezużyteczna, z powodu decyzji władz unijnych, próbujących - co zabrzmi nieco paradoksalnie - nadążać za rozwojem technologii.
Przyczyna? Koniec sieci 2G
Obecna, powszechnie stosowana wersja systemu eCall wykorzystuje do działania wspomniane sieci 2G i 3G do automatycznego wybierania numeru alarmowego 112, kiedy kierowca go aktywuje w razie wypadku. Problem leży zaś w tym, że już niedługo sieć 2G zostanie trwale wyłączona - przykładowo w Niemczech już nie działa sieć 3G, a także potwierdzono, że sieci 2G przestaną działać w 2028 r., a urządzenia i programy opierające swoje działanie na niej przestaną być użyteczne najpóźniej w 2030 r.
Miliony samochodów na terenie UE już wkrótce nie będą obsługiwać tej technologii. UE nie wydała jasno obowiązku potrzebnej aktualizacji systemu, choć wielu przypadkach nawet nie jest to możliwe. Przez co w ciągu kilku lat aktywacja systemu eCall w formie montowanej dotychczas, może nie być w ogóle możliwa. Szczególnie odczują to właściciele aut, w których system eCall bezpośrednio łączy się z numerem alarmowym 112 - u niektórych producentów eCall łączny się z własnym, wewnętrznym numerem.
Na szczęście będzie nowa wersja systemu eCall
Oczywiście Unia Europejska nie porzuci tego systemu od tak. Utworzony został system nazywany niekiedy New Generation eCall, (skrótowo NG eCall), dostosowany do postępu technologicznego ostatnich lat i zaprojektowany tak, żeby mógł działać przez lata.
NG eCall będzie wdrażany jako wyposażenie obowiązkowe w osobówkach i dostawczakach z homologacją N1 począwszy od 2026 r. i będzie działać w sieciach 4G i 5G z udoskonalonym systemem połączeń alarmowych. Ma to jednak dotyczyć jedynie samochodów, które dopiero pojawią się na rynku; auta, w których nowa wersja systemu się nie znajdzie, nie uzyskają homologacji na sprzedaż na terenie UE. Natomiast we wszystkich autach sprzedawanych w UE, NG eCall będzie musiał się znaleźć w 2027 r.
Więcej o przepisach unijnych znajdziesz tutaj: