Skoda Enyaq iV 80: pierwsza jazda, czyli zajrzyjcie do mojego tajnego notatnika
Z okazji pierwszej jazdy modelem Skoda Enyaq iV 80 ujawnię jedyne w swoim rodzaju, tajne zapiski z mojego zeszytu. To znaczy, z telefonu.
![skoda enyaq iv 80 test](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/04/GLOWNE-Skoda-enyaq-iv-80-test-1.jpg)
Lubię papierową prasę. Czytam tradycyjne książki. Zdarza mi się też robić ręczne notatki, gdy siedzę przed komputerem. Czasami łatwiej mi złapać za długopis i znaleźć skrawek papieru niż odpalać kolejne okno edytora tekstów. Powiecie, że to nic niezwykłego? Znam takich, którzy nie trzymali w ręce długopisu mniej więcej od skończenia szkoły.
Jest jednak pewna sytuacja, w której jestem skazany na nowoczesne formy zapisywania myśli. Mowa o testach samochodów. Gdy jeżdżę nowym modelem, co chwilę coś zauważam, na coś się denerwuję albo zapisuję jakieś spostrzeżenie. Oszalałbym, gdybym za każdym razem miał to robić w tradycyjnym zeszycie, który trzeba znaleźć, otworzyć na odpowiedniej stronie, znaleźć długopis (albo ołówek, wzorem radzieckich astronautów ze słynnej anegdoty), a potem nabazgrać. I tak piszę jak kura pazurem, więc gdybym miał odczytywać notatki zrobione na szybko w korku, musiałbym zatrudnić na pełen etat grafologa – i to raczej z tych lepszych. Dlatego zapisuję to wszystko w telefonie. Szybko, by spostrzeżenia były gorące jak ziemniak z ogniska.
Chcecie zobaczyć moje notatki?
Nawet jeśli nie, to i tak zaraz wam je pokażę. Powodem jest pierwsza jazda nową Skodą Enyaq iV. Elektyczny SUV z Czech pojawił się pod moim domem tylko na kilka godzin, więc nie mogłem tracić czasu, trzeba było pojeździć i zanotować to i owo. Normalnie nie ujawniam swoich tajnych zapisków, ale w tym świątecznym czasie mogę zrobić wyjątek. Pisownia oryginalna, czasami będzie chaotycznie albo bez jednostek czy ze skrótami. Zaczynamy, po kolei.
„To jest Skoda Enyaq iV 80, czyli ta topowa”
![skoda enyaq iv 80 test](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/04/Skoda-enyaq-iv-80-test-17.jpg)
Napisałem tak na samym początku, żeby później nie mieć żadnych wątpliwości i nie sprawdzać po nocy konfiguratorów, zastanawiając się po wzorze felg, która to odmiana i ile kosztuje. „80-tka” to topowy Enyaq z silnikiem o mocy 204 KM, choć w tej chwili nie ma zbyt dużego wyboru. Można kupić albo tę wersję albo 60-tkę o mocy 179 KM. W przyszłości do gamy dołączą też słabsze odmiany, a 80-tka straci koronę na rzecz szybszego i mocniejszego RS-a.
„Zasięg 354 94 proc. naładowania”
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/04/Skoda-enyaq-iv-80-test-37.jpg)
Chyba nie trzeba tłumaczyć nic więcej. Pojemność akumulatora Enyaqa iV 80 to 82 kWh (stąd zresztą nazwa wersji). Enyaq iV 60 mieści - uwaga, zaskoczenie! – 62 kWh.
„Wygląda trochę jak minivan”
![skoda enyaq iv 80 test](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/04/Skoda-enyaq-iv-80-test-07.jpg)
Taki wniosek zapisałem po spacerze dookoła wozu. Według Skody jest to SUV, czemu oczywiście się nie dziwię, ale jego masywna sylwetka rzeczywiście ma coś z vana, tyle że na wielkich kołach. Czy Enyaq iV jest ładny czy brzydki? Moim zdaniem dość nijako (Enyaq-niyaq, ha ha!). Gdybym napadł w nim na bank, świadkowie pewnie miotaliby się w zeznaniach na policji dotyczących auta sprawcy. Może pomógłby mu ciekawszy kolor?
„Auto hold z ekranu!!!!”
Przechodzimy do wnętrza. Wiele wykrzykników dodałem widocznie po to, by podkreślić przed samym sobą absurdalność tego rozwiązania.
![skoda enyaq iv 80 test](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/04/Skoda-enyaq-iv-80-test-34.jpg)
Auto Hold to funkcja obecna w wielu samochodach z automatyczną skrzynią biegów. Po jej włączeniu, auto nie toczy się po puszczeniu hamulca. Aby ruszyć choćby o milimetr, trzeba dodać gazu. W zamian, podczas stania w korku albo na światłach nie trzeba dotykać żadnego pedału i można tańczyć kankana na fotelu.
Szczerze nie znoszę Auto Holda i wyłączam go natychmiast, gdy wsiądę do auta, w którym jest aktywny. Trzymanie nogi na hamulcu w korku nie jest dla mnie problemem, a jedna z największych zalet auta z automatyczną skrzynią biegów to płynne ruszanie i pełzanie, przydatne np. przy parkowaniu, gdy trzeba podjechać o 16,5 centymetra, ale już ani o milimetr dalej. Auto Hold to wszystko psuje i wymaga najpierw wduszania gazu, a potem od razu hamulca przy manewrach, co źle wpływa na ich precyzję i płynność.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/04/Skoda-enyaq-iv-80-test-33.jpg)
Zwykle wyłączenie funkcji Auto Hold odbywa się za pośrednictwem przycisku tuż przy dźwigni zmiany przełożeń. Nie w Enyaqu! Tutaj trzeba wejść głęboko w menu ukryte głęboko w zakamarkach ekranu dotykowego. Musiałem zadzwonić do osoby ze Skody, która przywiozła mi auto, by dowiedzieć się, jak to zrobić. Sam nigdy bym na to nie wpadł. Moja ocena intuicyjności: -1000 na 5.
„Nie ma biegu P tylko N i wyłączasz, dopiero wtedy włącza się Park”
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/04/Skoda-enyaq-iv-80-test-01.jpg)
Powyższe zdanie może brzmieć trochę niezrozumiale – co jest normalne przy notatkach – ale już wyjaśniam o co chodzi. Istotnie, Skoda Enyaq iV nie daje kierowcy możliwości wrzucania pozycji „P” tak, jak w innych autach. Gdy chce się skończyć jazdę, należy wrzucić „N”, a potem wyłączyć silnik przyciskiem lub… po prostu wyjść z auta. „Park” włącza się samo. Na początku trochę nie ufałem w to, że Enyaq nie zacznie się toczyć po tym, jak go opuszczę. Na szczęście wszystko działa zgodnie z planem.
„Napęd na tył, bardzo dobra zwrotność”
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/04/Skoda-enyaq-iv-80-test-06.jpg)
Chyba nie muszę tłumaczyć. Jedziemy dalej.
„W miarę miękki”
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/04/Skoda-enyaq-iv-80-test-11.jpg)
Jeżeli narysujemy odcinek, na którego jednym końcu będzie napisane „komfort”, a na drugim „twardość taczki”, Skoda Enyaq iV będzie się znajdowała zdecydowanie bliżej tej pierwszej pozycji.
„Dość szybki, ale bez szału”
Wersja 80 osiąga 100 km/h w 8,5 s. Co ciekawe, słabsza o 25 KM wersja 60 ma taki sam moment obrotowy (310 Nm) i jest wolniejsza tylko o 0,2 s, czego w codziennym użytkowaniu zapewne nie czuć, a i podczas wyścigu trzeba by obejrzeć zdjęcie z linii mety, by wyłonić zwycięzcę.
![skoda enyaq iv 80 test](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/04/Skoda-enyaq-iv-80-test-15.jpg)
Osiągi Enyaqa iV 80 są oczywiście zupełnie wystarczające, a przyspieszenie jest w stanie dostarczyć nieco emocji, bo – jak przystało na auto elektryczne – reakcja na gaz jest rewelacyjna, a wszystko odbywa się w ciszy. Ale jeśli ktoś oczekuje wrażeń jak z Tesli, musi co najmniej poczekać na Enyaqa RS. Albo po prostu kupić Teslę.
„Head up rozszerzona rzeczywistość”
To już? Czy wizje z filmów science fiction stały się już rzeczywistością, droga zmienia się w jeden wielki pas świetlny, a po spojrzeniu na budynek wyświetla nam się na szybie notka z Wikipedii na jego temat? No, prawie, a wiecie, co o słowie „prawie” mówi słynna reklama.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/04/Skoda-enyaq-iv-80-test-25.jpg)
Rozszerzona rzeczywistość w przypadku Skody Enyaq iV oznacza przede wszystkim to, że gdy kierowca zjeżdża lekko z pasa ruchu, na head-upie pokazują się pomarańczowe linie w ten sposób, że wydaje się, jakby wyświetlano je na jezdni. Podobnie jest ze strzałkami z nawigacji. Przydatne i robi wrażenie. Kilka razy chciałem powiedzieć pasażerowi „ooo, ale fajne, widziałeś?”, ale przecież to widowisko jest zarezerwowane tylko dla kierowcy.
„Pełza 5 km/h po puszczeniu gazu w B”
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/04/Skoda-enyaq-iv-80-test-13.jpg)
Tryb „B” to ten, w którym Skoda Enyaq iV mocno zwalnia po zdjęciu nogi z gazu. Nie jest to jednak aż taka siła, jaką pamiętam np. z Nissana Leafa z funkcją „E-pedal”, w którym w ogóle dało się zapomnieć o istnieniu hamulca. Skoda nie może zatrzymać się w ten sposób do zera: pełza z prędkością pieszego, a kierowca musi wtedy wcisnąć hamulec.
„Dużo miejsca z tyłu, nie ma wału”
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/04/Skoda-enyaq-iv-80-test-26.jpg)
Budowa aut elektrycznych jest przyjazna dla pasażerów. Miejsca na tylnej kanapie jest mnóstwo, a przechodzenie między miejscami ułatwia płaska podłoga.
„Za dużo basu nawet jak wyzerujesz”
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/04/Skoda-enyaq-iv-80-test-04.jpg)
Opcjonalny, lepszy zestaw audio sprawdziłby się na zlocie tuningowym sprzed lat, ale na co dzień trochę męczy dudnieniem.
„Ciekawe, że nie ma dwuramiennej kierownicy”
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/04/Skoda-enyaq-iv-80-test-20.jpg)
Nawet Kodiaq po liftingu ma już takie rozwiązanie, a świeżutki, nowatorski Enyaq: „staromodne” trzy ramiona. Dla mnie to dobrze, bo tamte kierownice wzbudzają u mnie dyskomfort. Są dziwne.
„Czyste miasto, dość powoli: 14,5 kWh w Eco”
![skoda enyaq iv 80 test](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/04/Skoda-enyaq-iv-80-test-16.jpg)
„Czyste miasto” bynajmniej nie jest komplementem pod adresem warszawskiego MPO. Chodzi o to, że jeździłem przez jakiś czas wyłącznie w trybie miejskim, bez wjeżdżania na trasę. Wynik: bardzo dobry, choć tryb Eco wpływa na działanie klimatyzacji i ogrzewania, więc trochę zmarzłem. Gdy włączyłem tryb „Normal” i jeździłem po bardziej zróżnicowanych drogach, łącznie z kilkupasmowymi z wyższym limitem prędkości, rezultat zużycia energii też nie był zły.
„Miasto normal 17,7”
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/04/Skoda-enyaq-iv-80-test-28.jpg)
17,7 kWh: tyle zużyła Skoda Enyaq iV 80 w warunkach miejsko-mieszanych, bez specjalnego wysiłku i powolnej jazdy, z kilkoma mocniejszymi przyspieszeniami i jazdą przez jakiś czas z prędkością powyżej 100 km/h. Nadal nieźle.
„Autostrada 140 km/h 27”
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/04/Skoda-enyaq-iv-80-test-23.jpg)
27 kWh na autostradzie wciąż nie jest złym wynikiem, ale wyraźnie widać, że auta elektryczne nie przepadają za szybką jazdą. Wyciszenie przy takiej prędkości: bez zarzutów. Średnie zużycie energii z całodziennego testu wyniosło równe 20 kWh na sto kilometrów.
„Chyba 210k to kosztuje”
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/04/Skoda-enyaq-iv-80-test-18.jpg)
Dokładniej, Skoda Enyaq iV 80 wyjściowo kosztuje 211 700 zł, ale testowy egzemplarz miał na pokładzie jeszcze kilka dodatków, takich jak pakiet z częściowo skórzaną tapicerką za 7450 zł, pakiet m.in. z systemem obsługi bezkluczykowej, elektryczną tylną klapą i indukcyjną ładowarką (6000 zł), a także zestaw asystentów jazdy czy wspomniany „rozszerzony” head-up. Razem: ponad 260 tysięcy złotych. Trochę nie doszacowałem Skody w notatkach. Cena słona jak zupa, którą zrobiłem przedwczoraj. Na szczęście obyło się bez rękoczynów.
„Ogólnie OK, bez większych wad”
![skoda enyaq iv 80 test](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/04/Skoda-enyaq-iv-80-test-12.jpg)
W rzeczy samej, choć po dokładniejszym obcowaniu z cennikiem dopisałbym też drogo!. Czekam na dłuższy test. Ciekawe, co wtedy zanotuję.