Oto nasze testy samochodów z 2020 r. i ich podsumowanie. Było ich aż sto pięćdziesiąt dwa
To był pracowity rok dla mnie i reszty redaktorów działu „Testy”. Oto małe podsumowanie tego, co my testowaliśmy, a wy komentowaliście w 2020 r.
152: tyle artykułów pojawiło się w 2020 roku na Autoblogu w dziale „Testy aut nowych”. To oznacza, że publikowaliśmy świeży wpis o jeszcze świeższym aucie średnio co dwa i pół dnia. Czy przetestowaliśmy 152 modele? Prawie, bo niektóre z tych wpisów to relacje ze statycznych pokazów. Zdarzało się też, że dany samochód zasłużył na więcej niż jeden wpis – choćby dlatego, że czymś zachwycił albo zdenerwował redaktora testującego.
Z drugiej strony, robiliśmy też porównania, czyli jeden materiał opisywał dwa wozy. No i jeszcze nie wszystkie auta, którymi w 2020 roku jeździliśmy, doczekały się artykułów. W tej chwili w rękach piszących na Autoblogu są trzy egzemplarze testowe, a niektórzy (głównie ja…) mają jeszcze pewne wpisy w teczce z napisem „zaległości”. Moim postanowieniem noworocznym jest się z nich wygrzebać.
Tak czy inaczej, przetestowaliśmy jakieś 140 samochodów
Byłoby ich pewnie więcej, gdyby nie pandemia, przez którą sporo testów, wyjazdów, prezentacji i spotkań zostało odwołanych. Ale 140 to i tak godny wynik. Gdybyśmy mieli wszystkie te prasówki w tym samym czasie, powstałby z nich pokaźny korek. Dziennikarze lubią przeliczać wszystko na boiska piłkarskie, więc zrobię to samo. Zakładając, że jeden samochód mierzy średnio 4,5 metra, zablokowalibyśmy grę aż na sześciu obiektach. Imponujące, prawda?
Koniec roku to czas podsumowań…
…dlatego zaraz pokażę wam, jakie samochody z testowanych podobały mi się najbardziej. Powiem też o najbardziej nietypowych. Musiałem wybrać po trzy z każdej kategorii, więc nie było łatwo. Ale na początek, mała lista. Oto testy z 2020 r, które najchętniej komentowaliście.
Tymon nie do końca polubił się z Dacią Lodgy. Wiadomo, Dusterek lepszy.
Pojeździłem hybrydową Skodą Superb iV. W sam raz i dla taksówkarza, i dla ministra.
Adam nie mieścił się na pasie ruchu i na miejscach parkingowych w RAM-ie 1500, ale stwierdził, że ten pickup ma coś ze Skody Superb.
Zachwycam się Toyotą GR Yaris na Torze Słomczyn. Niedługo sprawdzę ją też na ulicy i jestem bardzo ciekawy, czy czar nie pryśnie.
Tymon wytargał z garażu VW Typ 3, a potem targał ID.3 akumulatory i tokarkę (pomagałem mu ją włożyć do bagażnika, strasznie ciężka)
Spałem w Californii. Oczywiście mówię o VW Californii. Idealny samochód pandemiczny!
Klikam w ekran nowego Mercedesa klasy S, a muzyka masuje mi plecy
Przednionapędowy sedan spodobał się Tymonowi. Aha, to było BMW.
Mazda 2 za sto tysięcy, która niezbyt dawała radę na autostradzie
Grzegorz przewiózł elektryczną hulajnogę nowym Audi A3 i zaczął się zastanawiać, czy jest lepsze od 500+
Nowy, praktyczny minivan: tyle że ubrany w szaty SUV-a, w dodatku premium. Tymon opisał Mercedesa GLB
Generic Combi Van. Ciekawe, czy sprzedaż marki Generic skoczyła po tym tekście
Red. Koziar pojechał testową lawetą po Betę. Lancię Betę.
Adam jechał Porsche Taycanem do Wrocławia. Nie dał rady na raz
Czas na moje testy z roku 2020 i Top 3, ale w losowej kolejności (bo nie umiem się zdecydować)
Zacznijmy od trójki najbardziej nietypowych wozów. Powinien być w niej McLaren 720S – czyli niesamowicie drogi, niewyobrażalnie szybki i nie do wytrzymania mocno rzucający się w oczy supersamochód, ale jeździłem już 570S w roku 2019. Dlatego tym razem za kierownicą McLarena czułem się już prawie (no, mocno prawie) jak u siebie i nawet wiedziałem, jak włączyć unoszenie przodu. Odjąłem więc 720S punkty za nietypowość, a dostało je…
Taycan w wersji Turbo bez turbo jest prawie tak szybki jak McLaren, a może nawet szybszy? Osiąga jednak absurdalne prędkości w zupełnej ciszy i ma więcej miejsca w środku. Szaleństwo. Może to i dobrze, że nie dojeżdża do Wrocławia na raz? Co jakiś czas trzeba zrobić sobie przerwę na odsapnięcie po takiej dawce emocji.
Ktoś chyba zapomniał zabrać konstruktorom Toyoty magnetowidów, na których w kółko odtwarzali kasety z nagraniami ze złotych lat rajdów WRC. Nikt im też nie powiedział, że mamy 2020 rok i trzeba oszczędzać pieniądze i emisję CO2, a nie budować trzydrzwiowy samochód z mocnym silnikiem, ręczną skrzynią i bez praktycznie żadnych części wspólnych ze słabszymi odmianami. Całe szczęście. Klienci to docenili i rzucili się do salonów i teraz na GR-ze można jeszcze podobno zarobić.
Nie kocham kamperów, ale nie mogę nie docenić i nie zauważyć, jak niesamowicie dobrze wymyślony – w każdym szczególiku, w każdej szafce, klapce i półce – jest Multivan California. A poza walorami, nazwijmy to, hotelowymi, jest też po prostu doskonale jeżdżącym samochodem tej wielkości.
Co w nim nietypowego? Nie wiem jak dla was, ale dla mnie wóz z rozkładanym pierwszym piętrem, który zastępuje hotele (zwłaszcza gdy już żadnych nie będzie), to nie jest nic zwyczajnego! Ale to prawda: chciałem umieścić go na liście trzech najlepszych wozów. Tyle że wtedy zabrakłoby mi miejsca na samochód pod nazwą…
Nie mogę się zdecydować, co w elektrycznym Mini jest gorsze: mały zasięg czy jeszcze mniejszy bagażnik. Ale to nie ma żadnego znaczenia. Ten samochód jeździ tak świetnie i daje tyle radości, że gdybym mógł wybrać sobie dowolny model elektryczny za darmo, nawet nie spojrzałbym na Teslę i odrzuciłbym Taycana. Poprosiłbym o Coopera SE i budził was codziennie rano piszczeniem opon na każdym zakręcie.
Duży, wygodny, nowoczesny, pełen rewelacyjnych gadżetów i rozwiązań, oszczędny, szybki i nieprzesadnie drogi. Czy to książkowy, porządny SUV (albo szerzej: samochód rodzinny)? Tak. Czy chciałbym go mieć? Proszę o następne pytanie. Ale Sorento zasłużyło na miejsce na noworocznej top liście.
Nie wiem, czy istnieje – i czy jeszcze w ogóle zaistnieje – samochód, który lepiej łączy kosmiczne osiągi z tak wysokim poziomem komfortu i praktyczności, dodając do tego garść zadziornej – ale nie ostentacyjnej - urody. Nie lubię wielkich słów, dlatego sformułowanie „bliski ideału” napisałem w pliku tekstowym już cztery razy, a potem skasowałem… ale ten samochód naprawdę taki jest. Oby rok 2021 był dla wszystkich niczym Audi RS6.