Nowa Honda Civic e:HEV - test. Nie chciałem jej oddawać
„Czy mogę jeszcze trochę?” – spytałem przy oddawaniu nowej Hondy Civic. To jeden z samochodów, które polubiłem od razu. Co nie znaczy, że nie ma wad.
![honda civic cena](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/10/Honda-Civic-eHEV-test-20226-1180x645.jpeg)
Szum powietrza słyszalny z okolic słupków A podczas jazdy z prędkością 130 km/h i wyższą. To numer jeden. Numer dwa to trochę za mała ilość miejsca na głowę w drugim rzędzie, ale to jest odczuwalne tylko dla pasażerów, którzy mają powyżej 1,80 m wzrostu. Być może da się to wyeliminować, rezygnując z szyberdachu. I to by właściwie było na tyle, jeśli chodzi o słabe strony nowej Hondy Civic.
Jeśli dla kogoś z czytelników powyższe wady są dyskwalifikujące dany samochód, nie musi już czytać dalej. Dziękuję za uwagę, do widzenia. Tylko dodam – o ile jeszcze nie wyłączyliście – że ja też jestem bardzo wyczulony na to, jak wyciszony jest samochód. Irytują mnie wszelkie szumy i inne hałasy. Ten z Civica nie jest jednak taki zły. Oczywiście, że byłoby lepiej, gdyby go nie było (może to kwestia cienkich szyb? Kiepskich uszczelek?), ale nie przeszkadza tak bardzo. W porównaniu z poprzednim Civikiem, nowy i tak jest o niebo lepiej wyciszony. W porównaniu z HR-V, które pewnie często będzie podbierać Civikowi klientów, to prawdziwa przepaść i różnica kilku klas na korzyść kompaktu.
![nowa honda civic](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/10/Honda-Civic-eHEV-test-202224.jpg)
W kwestii miejsca z tyłu – jeśli ktoś zamierza wozić tym autem koszykarzy, nic z tego. Ale rodziny z dziećmi będą zadowolone. Miejsca na nogi nie brakuje, a tylne drzwi otwierają się szeroko.
Pozostaje jeszcze kwestia wyglądu
![nowa honda civic](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/10/Honda-Civic-eHEV-test-20227.jpg)
Nowa Honda Civic nie każdemu się spodoba. Nie jest na pewno tak kontrowersyjna, jak wcześniejsza generacja (nie wspominając o tej określanej jako UFO). I właśnie dlatego jedni powiedzą, że jest nudna. Drugim i tak coś nie będzie pasować w wyglądzie, zapewne tylnej części nadwozia. Nie zabraknie i tych, którzy pokręcą nosem na brak odmiany kombi albo sedan. O ile kombi było w ofercie Civica ostatni raz jakiś dawno temu (dokładniej: w generacji numer dziewięć, między 2013 a 2016 rokiem), o tyle sedana sprzedawano jeszcze w przypadku bezpośredniego poprzednika. Chyba nikt za nim nie zapłacze.
Oprócz tego, nowa Honda Civic jest świetna
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/10/Honda-Civic-eHEV-test-20225.jpg)
Znajdywanie wad różnych samochodów to jedno z moich ulubionych hobby, tuż po drzemaniu na kanapie i spożywaniu wielkich ilości tostów z serem. W przypadku Civika miałem o wiele trudniejsze zadanie niż się spodziewałem.
„Najbardziej sportowa hybryda” – tak zapowiadano ten model na prezentacji statycznej. Uśmiechnąłem się wtedy pod nosem i pomyślałem, że pewnie wyjdzie jak zwykle – zapowiedzi swoje, a rzeczywistość swoje. Uznałem, że to będzie hybryda taka, jak inne – może i mocna i relatywnie szybka, ale z wyjącym silnikiem i gumowatym układem napędowym, z wyczuwalną zwłoką po wciśnięciu gazu.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/10/Honda-Civic-eHEV-test-20221.jpg)
Honda Civic e:HEV ma 184 KM i silnik 2.0
W odróżnieniu np. od największego konkurenta, czyli Toyoty Corolli, która też jest dostępna z taką mocą i pojemnością, tutaj układ hybrydowy działa trochę inaczej. Przez większość czasu zadaniem silnika spalinowego jest ładowanie motoru elektrycznego. Moc na koła jest z niego przekazywana głównie wtedy, gdy Civic jedzie z dużą prędkością. W pozostałych sytuacjach, Honda korzysta z motoru elektrycznego ładowanego ze spaliniaka.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/10/Honda-Civic-eHEV-test-20229.jpg)
Tyle technikaliów – a jak to działa w praktyce? Zupełnie normalnie. Kierowca nie jest w stanie poczuć, co i jak dzieje się w napędzie. Z jego perspektywy sytuacja wygląda tak, że pełna moc jest dostępna na każde zawołanie. Reakcja na gaz jest bardzo dobra, a napęd jest pozbawiony wspomnianej gumowatości, charakterystycznej dla wielu hybryd.
Co ważniejsze, nie słychać tu wycia silnika
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/10/Honda-Civic-eHEV-test-202223.jpg)
Dźwięk silnika jest… zaskakująco przyjemny dla ucha i kojarzy się z dawnymi Hondami. Tyle że Civic wcale nie każe go zbyt często i zbyt głośno słuchać. Mimo że mamy tu przekładnię e-CVT, zjawisko jednostajnego wycia na wysokich obrotach po mocniejszym wciśnięciu gazu właściwie nie występuje. Skrzynia dobrze imituje zmiany przełożeń.
Oprócz tego, Civic jest żwawy. Osiąga 100 km/h w 7,8 s, co można określić jako „w samochodzie kompaktowym naprawdę nie potrzeba więcej”.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/10/Honda-Civic-eHEV-test-202217.jpg)
Ale nowa Honda Civic nie byłaby „sportową hybrydą”, gdyby po prostu była szybka
Do usportowionego wizerunku brakowałoby jej wtedy jeszcze dwóch elementów – bezpośredniego układu kierowniczego i dobrze ustawionego zawieszenia. Na szczęście konstruktorzy Hondy o tym pamiętali. Kierownica działa naturalnie (zero wrażeń rodem z gry na konsoli), z bardzo przyjemnym oporem i zapewnia świetną precyzję jazdy po zakrętach. Zawieszenie nadąża – auto prowadzi się pewnie i czuć, że ma nisko umieszczony środek ciężkości. Nie jest przy tym zbyt twarde. Civic jest komfortowy na złych drogach.
![nowa honda civic](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/10/Honda-Civic-eHEV-test-202216.jpg)
To nie koniec zalet. Nowa Honda Civic mało pali
Chwilami naprawdę mocno się starałem, ale nie byłem w stanie osiągnąć spalania wyższego niż 5,8 litra na sto kilometrów. Nawet częste korzystanie z osiągów nie wpływa znacząco na zużycie paliwa. Nie wiem, ile da się Civikiem zużyć najmniej, ale wiem, że przekroczenie 6 litrów w cyklu mieszanym to wyczyn.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/10/Honda-Civic-eHEV-test-202218.jpg)
To oznacza, że Honda dobrze jeździ, świetnie się prowadzi, a do tego mało pali. Ma też dobrze wykonane i ergonomiczne wnętrze (jest w nim tyle fizycznych przycisków, ile trzeba) z interesująco narysowanymi nawiewami i dobrą widocznością, m.in. za sprawą cienkich słupków A. Nie brakuje mu miejsca na nogi ani w bagażniku (415 litrów). Co ważne, ten wóz nie irytuje nielogicznymi rozwiązaniami ani niedoróbkami. Jest solidny i przyjemny w obyciu. Od razu poczułem się w nim dobrze, bardzo przyjemnie mnie zaskoczył i nie miałem ochoty go oddawać.
Ale czy nowa Honda Civic nie jest zbyt droga?
![nowa honda civic](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/10/Honda-Civic-eHEV-test-20226.jpeg)
Civic bardzo mi się spodobał, ale to nie znaczy, że stałem się teraz rzecznikiem firmy Honda. Nie jest tajemnicą, że wielu potencjalnych klientów przeraża cena tego wozu. Brzmi dość strasznie – cennik kompaktowego modelu, który wcale nie gra w klasie premium, zaczyna się od potężnych 144 400 zł. Ale znowu muszę wziąć Hondę w obronę – ma bogate wyposażenie. Bazowy Civic ma już w standardzie nie tylko układ hybrydowy (innego nie ma, podobnie jak ręcznej skrzyni biegów), ale i m.in. LED-y, aktywny tempomat czy kamerę cofania.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/10/Honda-Civic-eHEV-test-202220.jpg)
Wyższa wersja Sport (150 400 zł) ma jeszcze m.in. 18-calowe felgi i ładowarkę indukcyjną (szkoda, że nie ma jej „w podstawie”), a topowe Advance (164 400 zł) jest już wyposażone w różne luksusy i zbytki w rodzaju elektrycznie sterowanych, skórzanych foteli czy szyberdachu. Listy opcji właściwie nie ma.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/10/Honda-Civic-eHEV-test-202221.jpg)
Oczywiście, niedawno można było za tyle mieć Type-R’a. Civic jest drogi… ale inne auta wcale nie kosztują mniej, jeśli wyposażymy je podobnie. A co do odmiany Type-R… ta to dopiero będzie musiała być świetna! Szkoda, że podobno wszystkie egzemplarze się już wyprzedały. Trzeba zostać przy zwykłym Civiku. No trudno.
![nowa honda civic](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/10/Honda-Civic-eHEV-test-20224.jpg)
Fot. Chris Girard